Vuokranantaja on arvokas taloyhtiölle

Yksityinen vuokranantaja on asuntosijoittaja, jolle on usein kertynyt kokemusta monista taloyhtiöistä. Tämän kokemuksen ja vertailutiedon hyödyntäminen taloyhtiön hallituksessa on kaikkien etu, joka toteutuu vielä liian harvoin. Vain joka viides yksityinen vuokranantaja on hallitusaktiivi. Vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: pidetään taloyhtiön talous tasapainossa ja huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta ja viihtyvyydestä.

Vuokranantajaosakkaan kannattaa lähteä rohkeasti mukaan taloyhtiön hallintoon. Osallistumalla taloyhtiön asioiden hoitoon vuokranantajaosakas hoitaa samalla omaisuuttaan, ja parhaassa tapauksessa voi jopa kasvattaa sen tuottoa. Hyvin hoidettu taloyhtiö on avain vuokranantajan toiminnan kannattavuuteen.

Kiinteistön hyvää hoitoa on huomattavasti helpompi valvoa yhteistyössä. Talon asukkaat tuntevat taloyhtiön päivittäiset kehittämistarpeet ja tietävät, mikä kyseisessä kiinteistössä toimii. Vastaavasti vuokranantajan mahdollinen aiempi kokemus ja sen myötä karttunut tieto ja taito taloyhtiön hallinnosta on hyödyksi koko taloyhtiölle.

− Vuokranantajan ehdotukset otetaan paremmin vastaan yhtiökokouksessa, kun asukkaat kokevat vuokranantajaosakkaan olevan kiinnostunut taloyhtiön asioista, muistuttaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Olga Lehtonen.

Yhdessä kaikkien hyväksi

Suomen Vuokranantajien syksyllä 2017 tekemän kyselytutkimuksen mukaan vain noin 20 prosenttia yksityisistä vuokranantajista on mukana taloyhtiön hallituksessa. Aktiivisuudesta olisi kuitenkin paljon hyötyä kaikille osapuolille.

Vuokranantaja haluaa olla osakkaana tasavertainen asunnossaan itse asuvien osakkaiden joukossa. Parhaiten tämä onnistuu menemällä mukaan taloyhtiön toimintaan ja tutustumalla omistamansa huoneiston naapureihin. Vuokranantajaosakas saa arvokasta tietoa siitä, mitä taloyhtiössä tapahtuu. Matala yhteydenottokynnys helpottaa tiedonkulkua myös ongelmatilanteissa. Esimerkiksi vuokralaisen aiheuttaessa häiriötä vuokranantaja voi puuttua tilanteeseen nopeasti.

− Neuvonnassamme törmäämme valitettavan usein tilanteeseen, jossa vuokranantaja saa tiedon ongelmista vasta siinä vaiheessa, kun vuokralaiselle ja osakkaalle ollaan antamassa varoitusta huoneiston hallintaan otosta, Lehtonen kuvailee.

Vuokranantajan tehtävä on taata vuokralaiselle viihtyisä ympäristö, joten myös vuokralaista kannattaa kannustaa osallistumaan yhtiökokouksiin. Kaikilla asukkailla on oikeus osallistua yhtiökokouksiin, joissa käsiteltävänä ovat yhtiön järjestyssäännöt, yhteisten tilojen käyttö taikka olennaisesti huoneiston tai yhteisten tilojen käyttöön vaikuttava kunnossapito tai uudistaminen. Osallistumisoikeus koskee yhtiöitä, joissa on vähintään viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat. Vuokralainen voi käyttää osakkaiden tavoin puhevaltaa tai tehdä päätösehdotuksia, mutta äänioikeutta hänellä ei ole.

Lisätiedot:

Neuvontalakimies Olga Lehtonen

Suomen Vuokranantajat

p. 09 1667 6345 (ti-to klo 9-15, ma, pe klo 10-15)

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Onko tarkastusvaliokunta unohtanut viimevuotisen tutkimuksensa?10.10.2018 11:51Tiedote

Eduskunnan tarkastusvaliokunta julkaisi eilen (9.10.2018) mietinnön asuntopolitiikan kehittämiskohteista. Mietinnössä on muutamia hyviä ja laajasti hyväksyttyjä tavoitteita asuntopolitiikan kehittämiseksi. Tällaisina on pidettävä pitkäjänteistä asuntopolitiikan kehittämisohjelmaa sekä rakentamisen laadun parantamiseen tähtääviä kirjauksia. Mietintö sisältää kuitenkin myös runsaasti tutkimustiedon valossa kyseenalaisia kannanottoja.

Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi1.10.2018 08:30Tiedote

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus: Kaupungistuminen kiihtyy – Turku ja Tampere porskuttavat28.8.2018 07:45Tiedote

Asumistukimenot ovat kääntyneet laskuun, kaupungistuminen voimistuu tulevina vuosina ja miniasunnot eivät ole vallanneet vuokramarkkinoita. Tämä selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä laajasta selvityksestä eri kaupunkien vuokramarkkinoista ja niiden tulevaisuuden näkymistä. Selvityksen tekemisessä on käytetty Vuokraovi.comin tilastoaineistoa vuokramarkkinoista.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.