Vuokranantaja on arvokas taloyhtiölle

Yksityinen vuokranantaja on asuntosijoittaja, jolle on usein kertynyt kokemusta monista taloyhtiöistä. Tämän kokemuksen ja vertailutiedon hyödyntäminen taloyhtiön hallituksessa on kaikkien etu, joka toteutuu vielä liian harvoin. Vain joka viides yksityinen vuokranantaja on hallitusaktiivi. Vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: pidetään taloyhtiön talous tasapainossa ja huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta ja viihtyvyydestä.

Vuokranantajaosakkaan kannattaa lähteä rohkeasti mukaan taloyhtiön hallintoon. Osallistumalla taloyhtiön asioiden hoitoon vuokranantajaosakas hoitaa samalla omaisuuttaan, ja parhaassa tapauksessa voi jopa kasvattaa sen tuottoa. Hyvin hoidettu taloyhtiö on avain vuokranantajan toiminnan kannattavuuteen.

Kiinteistön hyvää hoitoa on huomattavasti helpompi valvoa yhteistyössä. Talon asukkaat tuntevat taloyhtiön päivittäiset kehittämistarpeet ja tietävät, mikä kyseisessä kiinteistössä toimii. Vastaavasti vuokranantajan mahdollinen aiempi kokemus ja sen myötä karttunut tieto ja taito taloyhtiön hallinnosta on hyödyksi koko taloyhtiölle.

− Vuokranantajan ehdotukset otetaan paremmin vastaan yhtiökokouksessa, kun asukkaat kokevat vuokranantajaosakkaan olevan kiinnostunut taloyhtiön asioista, muistuttaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Olga Lehtonen.

Yhdessä kaikkien hyväksi

Suomen Vuokranantajien syksyllä 2017 tekemän kyselytutkimuksen mukaan vain noin 20 prosenttia yksityisistä vuokranantajista on mukana taloyhtiön hallituksessa. Aktiivisuudesta olisi kuitenkin paljon hyötyä kaikille osapuolille.

Vuokranantaja haluaa olla osakkaana tasavertainen asunnossaan itse asuvien osakkaiden joukossa. Parhaiten tämä onnistuu menemällä mukaan taloyhtiön toimintaan ja tutustumalla omistamansa huoneiston naapureihin. Vuokranantajaosakas saa arvokasta tietoa siitä, mitä taloyhtiössä tapahtuu. Matala yhteydenottokynnys helpottaa tiedonkulkua myös ongelmatilanteissa. Esimerkiksi vuokralaisen aiheuttaessa häiriötä vuokranantaja voi puuttua tilanteeseen nopeasti.

− Neuvonnassamme törmäämme valitettavan usein tilanteeseen, jossa vuokranantaja saa tiedon ongelmista vasta siinä vaiheessa, kun vuokralaiselle ja osakkaalle ollaan antamassa varoitusta huoneiston hallintaan otosta, Lehtonen kuvailee.

Vuokranantajan tehtävä on taata vuokralaiselle viihtyisä ympäristö, joten myös vuokralaista kannattaa kannustaa osallistumaan yhtiökokouksiin. Kaikilla asukkailla on oikeus osallistua yhtiökokouksiin, joissa käsiteltävänä ovat yhtiön järjestyssäännöt, yhteisten tilojen käyttö taikka olennaisesti huoneiston tai yhteisten tilojen käyttöön vaikuttava kunnossapito tai uudistaminen. Osallistumisoikeus koskee yhtiöitä, joissa on vähintään viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat. Vuokralainen voi käyttää osakkaiden tavoin puhevaltaa tai tehdä päätösehdotuksia, mutta äänioikeutta hänellä ei ole.

Lisätiedot:

Neuvontalakimies Olga Lehtonen

Suomen Vuokranantajat

p. 09 1667 6345 (ti-to klo 9-15, ma, pe klo 10-15)

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Sijoittajaosakas – syynää ainakin nämä kohdat taloyhtiön tilinpäätöksestä26.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Taloyhtiön talouteen perehtyminen on keskeinen osa onnistuneen asuntosijoituskohteen valintaa. Sillä, miten taloyhtiötä hoidetaan, on myös merkittävä vaikutus sijoituksen kannattavuuteen. Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kokosi asuntosijoittajille vinkit siitä, mitä heidän tulisi käydä läpi taloyhtiön tilinpäätösasiakirjoista valmistautuessaan kevään yhtiökokoukseen tai harkitessaan uuden sijoituskohteen hankintaa.

Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille 10.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.