Vuokranantaja on arvokas taloyhtiölle

Yksityinen vuokranantaja on asuntosijoittaja, jolle on usein kertynyt kokemusta monista taloyhtiöistä. Tämän kokemuksen ja vertailutiedon hyödyntäminen taloyhtiön hallituksessa on kaikkien etu, joka toteutuu vielä liian harvoin. Vain joka viides yksityinen vuokranantaja on hallitusaktiivi. Vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: pidetään taloyhtiön talous tasapainossa ja huolehditaan kiinteistön kunnossapidosta ja viihtyvyydestä.

Vuokranantajaosakkaan kannattaa lähteä rohkeasti mukaan taloyhtiön hallintoon. Osallistumalla taloyhtiön asioiden hoitoon vuokranantajaosakas hoitaa samalla omaisuuttaan, ja parhaassa tapauksessa voi jopa kasvattaa sen tuottoa. Hyvin hoidettu taloyhtiö on avain vuokranantajan toiminnan kannattavuuteen.

Kiinteistön hyvää hoitoa on huomattavasti helpompi valvoa yhteistyössä. Talon asukkaat tuntevat taloyhtiön päivittäiset kehittämistarpeet ja tietävät, mikä kyseisessä kiinteistössä toimii. Vastaavasti vuokranantajan mahdollinen aiempi kokemus ja sen myötä karttunut tieto ja taito taloyhtiön hallinnosta on hyödyksi koko taloyhtiölle.

− Vuokranantajan ehdotukset otetaan paremmin vastaan yhtiökokouksessa, kun asukkaat kokevat vuokranantajaosakkaan olevan kiinnostunut taloyhtiön asioista, muistuttaa Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Olga Lehtonen.

Yhdessä kaikkien hyväksi

Suomen Vuokranantajien syksyllä 2017 tekemän kyselytutkimuksen mukaan vain noin 20 prosenttia yksityisistä vuokranantajista on mukana taloyhtiön hallituksessa. Aktiivisuudesta olisi kuitenkin paljon hyötyä kaikille osapuolille.

Vuokranantaja haluaa olla osakkaana tasavertainen asunnossaan itse asuvien osakkaiden joukossa. Parhaiten tämä onnistuu menemällä mukaan taloyhtiön toimintaan ja tutustumalla omistamansa huoneiston naapureihin. Vuokranantajaosakas saa arvokasta tietoa siitä, mitä taloyhtiössä tapahtuu. Matala yhteydenottokynnys helpottaa tiedonkulkua myös ongelmatilanteissa. Esimerkiksi vuokralaisen aiheuttaessa häiriötä vuokranantaja voi puuttua tilanteeseen nopeasti.

− Neuvonnassamme törmäämme valitettavan usein tilanteeseen, jossa vuokranantaja saa tiedon ongelmista vasta siinä vaiheessa, kun vuokralaiselle ja osakkaalle ollaan antamassa varoitusta huoneiston hallintaan otosta, Lehtonen kuvailee.

Vuokranantajan tehtävä on taata vuokralaiselle viihtyisä ympäristö, joten myös vuokralaista kannattaa kannustaa osallistumaan yhtiökokouksiin. Kaikilla asukkailla on oikeus osallistua yhtiökokouksiin, joissa käsiteltävänä ovat yhtiön järjestyssäännöt, yhteisten tilojen käyttö taikka olennaisesti huoneiston tai yhteisten tilojen käyttöön vaikuttava kunnossapito tai uudistaminen. Osallistumisoikeus koskee yhtiöitä, joissa on vähintään viisi osakehuoneistoa, joilla on eri omistajat. Vuokralainen voi käyttää osakkaiden tavoin puhevaltaa tai tehdä päätösehdotuksia, mutta äänioikeutta hänellä ei ole.

Lisätiedot:

Neuvontalakimies Olga Lehtonen

Suomen Vuokranantajat

p. 09 1667 6345 (ti-to klo 9-15, ma, pe klo 10-15)

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.