Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Taloyhtiöiden pitäminen hyvässä kunnossa on sekä yhtiössä asuvien osakkaiden että vuokranantajaosakkaiden etu.

Taloyhtiöt on syytä pitää hyvässä kunnossa. Asumisviihtyvyyden kannalta on olennaista, että korjaushankkeita ei tehdä liian myöhään. Vahinkojen korjaaminen on aina kalliimpaa kuin suunniteltu kiinteistön ylläpito. Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän toimiva yhteistyö on erittäin tärkeää, sanoo Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa.

Lainaa saa edelleen korjaushankkeisiin

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometrin mukaan taloyhtiöiden lainansaanti on edelleen hyvää, mutta kaikki korjauslainat eivät ole läpihuutojuttu. Barometriin vastanneista taloyhtiöistä 14 prosenttia arvioi, että lainarahan saatavuus on heikentynyt. Neljä prosenttia kertoi saatavuuden parantuneen. Kuitenkin suuri enemmistö, 82 prosenttia vastaajista kokee, että rahoituksen saaminen on pysynyt viimeisen puolen vuoden aikana ennallaan. Syksyyn 2018 verrattuna sekä heikennystä että parantumista arvioiden osuudet lievästi kasvoivat. Kevääseen 2019 verrattuna heikentymistä raportoineiden osuus kuitenkin supistui.

Korjausrakentamisbarometrin tulosten perusteella viimeaikaiset uutiset siitä, että asuntosijoittajien määrä vaikuttaisi taloyhtiöiden lainansaantiin, koskevat yksittäisiä pankkeja.

Taloyhtiöiden lainarahoituksen saamisessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. On tärkeä huomata, että hyvin pidetty ja suunnitelmallisesti hallinnoitu taloyhtiö on paras keino varmistaa lainarahoituksen saaminen isoihin remontteihin, Viljamaa alleviivaa.

Vuokranantajat aktiivisia taloyhtiöiden hallinnossa

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselytutkimuksen mukaan noin 30 prosenttia vastanneista yksityisistä vuokranantajista kertoi olevansa mukana taloyhtiön hallinnossa. Kyselytutkimukseen vastasi marraskuussa 2019 yli 3200 vuokranantajaa.

Taloyhtiön kannalta on erittäin tärkeää, että taloyhtiön hallituksessa on monenlaista osaamista. Vuokranantajaosakas tuo kokemusta myös muista taloyhtiöistä ja pystyy tuomaan lisäarvoa taloyhtiön hallituksen työskentelyyn. Kyselytutkimuksemme pohjalta voidaan sanoa, että vuokranantajaosakkaat ovat keskimääräistä omistaja-osakkaita innokkaampia osallistumaan taloyhtiöiden hallintoon. Jokaisessa taloyhtiön hallituksessa tuli olla vähintään yksi vuokranantajaosakas, alleviivaa Viljamaa.

Mahdollinen rahoitusvastikkeiden vähennysoikeuden rajaaminen vuokratuloista tekisi korjaushankkeista vaikeampia toteuttaa vanhoissa taloyhtiöissä.

Tämä olisi taloyhtiöiden kannalta erittäin harmillinen heikennys vuokranantajaosakkaille. Se johtaisi pahimmillaan tarpeellisten korjaushankkeiden lykkäämiseen, asumisviihtyvyyden laskuun ja tarpeettomiin riitoihin taloyhtiöissä, Viljamaa pohtii.

Valtion näkökulmasta muutos vaatisi myös merkittäviä poikkeuksia vero- ja kirjanpitolakeihin. Verojärjestelmässä pitäisi nojata enemmän hyvän veropolitiikan periaatteisiin ja vähemmän vastaaviin poikkeuksiin. Kyseessä on tulonhankkimisvähennys, eli mahdollisuus vähentää rahoitusvastikkeet verotuksessa kannustaa vuokranantajia investoimaan taloyhtiöiden kunnossapitoon. Tämä tuntuu olevan hieman epäselvää myös julkisessa keskustelussa. Taloyhtiöiden hyvän ylläpidon, tarpeellisten korjausten edistämisen ja asumisviihtyvyyden kannalta muutos olisi harmillinen, Viljamaa varoittaa.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri

Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Kiinteistölehden korjausrakentamisbarometrissa on vuodesta 2009 selvitetty asunto-osakeyhtiöiden korjausrakentamisen ja hyvän kiinteistönpitotavan toteutumista. Syksyllä 2019 korjausrakentamisbarometri tavoitti 2902 vastaajaa, joita jokaista Kiinteistöliitto kiittää lämpimästi

Vastaajista 2551 oli asunto-osakeyhtiöiden hallituksen edustajia, 284 isännöitsijätehtävissä toimivaa henkilöä ja 67 muuta taloyhtiöiden edustajaa. Kysely toteutettiin nettikyselynä 30.9. - 13.10.2019. Kyselyssä raportoidut ns. saldoluvut saadaan vähentämällä supistuvaa kehitystä ennakoivien osuus kasvavaa kehitystä ennakoivien osuudesta.

Suomen Vuokranantajat julkaisee tiedotteessa viitatun Vuokranantaja 2020 -kyselytutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan tammikuussa 2020. Pysy kuulolla!

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Harkitsetko Airbnb-vuokraamista? Tutustu ensin näihin oikeustapauksiin17.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Korkein hallinto-oikeus antoi viime viikolla kolme mielenkiintoista Airbnb-vuokrausta koskevaa ratkaisua. KHO:n mukaan oman asunnon tilapäinen ja lyhytkestoinen vuokraaminen katkaisee verovapaan myyntivoiton edellytyksenä olevan kahden vuoden yhtäjaksoisen asumisajan. Lisäksi KHO otti kantaa ns. salahotellitapauksiin. KHO painotti ratkaisuissaan olennaista olevan se, millaisia konkreettisia vaikutuksia toiminnalla kulloisessakin yksittäistapauksessa on. Airbnb-vuokranantajien näkökulmasta lyhytaikaisen vuokraustoiminnan riskit kasvoivat tuoreiden ennakkoratkaisujen myötä.

MEDIAKUTSU: Suuri kaupunkikeskustelu 25.5.2021 klo 14-17 – kevään kiinnostavin virtuaaliseminaari asuntomarkkinoista21.5.2021 10:44:26 EEST | Kutsu

Kaupungit ovat kehityksen ja kasvun keskiössä. Tästä syystä järjestämme Suuren kaupunkikeskustelun 25.5.2021 klo 14-17 ratkaisujen etsimiseksi. Tule virtuaaliseminaariin kuulemaan asuntomarkkinoiden ajankohtaisesta tilanteesta, kaupunkipolitiikan haasteista ja asuntopolitiikan suunnitelmista. Esiintymässä ja keskustelemassa asuntopolitiikan ja -markkinoiden kiinnostavia vaikuttajia, pääpuhujana ympäristöministeri Krista Mikkonen valottamassa asuntopolitiikan suurta kuvaa ja suunnitelmia.

Ovatko kaupungit kaupungistumisen pahimpia jarruja? Vuokranantajat vaativat kunnianhimoisempaa kasvua ja sujuvuutta rakentamiseen19.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Kaavoitus, tonttipolitiikka ja lupaprosessien tehokkuus ovat merkittävässä asemassa eri alueiden kehityksen kannalta. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat vaatii kaupungeilta kunnianhimoisempaa suhtautumista kasvuun ja sujuvuutta rakentamiseen. Tämä varmistaisi myös vuokramarkkinoiden sujuvan kehityksen kaupungistuvassa Suomessa.

Vuokranantaja-barometri: Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät saivat vuokranantajilta parhaat arvosanat kaupungin vetovoiman kehittämisestä5.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Koronatilanteen pitkittyminen ei ole lisännyt ongelmia vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut lähes kaikissa kaupungeissa. Yksityiset vuokranantajat arvioivat vuokramarkkinoiden kehittyvän positiivisimmin Tampereella, Turussa, pääkaupunkiseudulla sekä Keravalla ja Järvenpäässä. Barometrissa kysyttiin myös yksityisiltä vuokranantajilta arvosanaa päättäjille kaupungin vetovoiman kehittämisestä. Parhaat arvosanat saivat Tampereen, Kuopion ja Seinäjoen päättäjät.