Vuokranmaksu takkuaa – miten asiaan voi puuttua?

Jos vuokranmaksu takkuaa tai vuokra jää kokonaan maksamatta, vuokranantajan kannattaa puuttua asiaan nopeasti. Lue Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies Susanna-Maria Aarnivuon vinkit vuokranmaksuongelmien selättämiseen.

1. Ole heti yhteydessä vuokralaiseen

Jos vuokranmaksussa havaitaan ongelmia, vuokranantajan kannattaa ottaa heti yhteyttä vuokralaiseen sovittua yhteydenpitokanavaa pitkin. Yksityishenkilölle lähetetystä maksumuistutuksesta voidaan periä kohtuulliset kulut, esimerkiksi 5 euroa per muistutus. Mikäli maksuvaikeuksissa oleva vuokralainen on maksuhaluinen ja -kykyinen, hänen kanssaan voidaan laatia maksusuunnitelma, jossa sovitaan rästissä olevien vuokrien maksamisesta useammassa erässä. Maksusuunnitelma kannattaa aina laatia kirjallisesti.

2. Harkitse vapaaehtoista perintää

Vuokranantaja voi halutessaan myös ulkoistaa velan perinnän perintätoimistolle. Perintätoimisto jatkaa perintää maksuvaatimuksella, jonka lähettämisestä se perii vuokralaiselta myös perintäkulut. Mikäli vuokralainen riitauttaa velan perusteen tai määrän tai vapaaehtoinen perintä ei tuota tulosta, perintä on siirrettävä oikeudelliseen perintään käräjäoikeuteen. Perintätoimiston käyttäminen ei ole välttämätöntä.

3. Vuokranmaksun laiminlyönti oikeuttaa sopimuksen päättämiseen

Vuokrasopimus on aina mahdollista päättää sopimalla siitä osapuolten yhteisen tahdon mukaisesti. Jos vuokralaisella on toistuvasti ongelmia vuokranmaksussa, vuokranantajalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus päättymään irtisanomisajan kuluttua. Vuokranantajan irtisanomisaika on kolme kuukautta, jos vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden ja pitenee kuuteen kuukauteen, kun vuokrasuhde on kestänyt vähintään vuoden.

Jos laiminlyönnit vuokranmaksussa ovat olennaisia, vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus. Käytännössä kynnys sopimuksen purkamiselle ylittyy, kun maksuja on rästissä kahden kuukauden vuokraa vastaava määrä. Purkamisen kannalta merkitystä ei ole sillä, onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva. Purkaminen tarkoittaa sitä, että vuokrasopimus päättyy välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Vuokralaiselle tulisi kuitenkin antaa kohtuullinen aika poistua asunnosta. Huoneiston hallinnan ajalta vuokralainen on luonnollisesti velvollinen maksamaan vuokraa.

Vuokranantajan on tärkeää muistaa, että sekä irtisanomisilmoitus että purkamisilmoitus on annettava vuokralaiselle kirjallisesti ja todisteellisesti. Todisteellisuusvaatimus edellyttää esimerkiksi sitä, että vuokralainen kuittaa ilmoituksen vastaanotetuksi tai todistaja vahvistaa, että vuokralainen on vastaanottanut ilmoituksen. Pelkkä sähköpostin lähettäminen tai kirjeen pudottaminen postiluukusta ei vielä riitä ilmoituksen todisteelliseen tiedoksiantoon. Tiedoksiannossa voi käyttää tarvittaessa haastemiestä.

4. Häätö on aina viranomaistoimenpide

Jos vuokralainen ei maksa rästejään tai suostu sopimuksen päättämisen jälkeen muuttamaan asunnosta vapaaehtoisesti, vuokranantajan on haettava maksamattomia vuokria ja häätöä käräjäoikeuden kautta. Häätö on aina viranomaistoimenpide, eli vuokranantajalla ei ole oikeutta itse ryhtyä häätämään vuokralaista tai vaihtamaan vuokra-asunnon lukkoja.

Jotta näin vakaviin tilanteisiin ei jouduta, kannattaa keskusteluyhteys vuokralaisen kanssa pitää hyvänä ja pyrkiä sopimaan asiat hyvissä ajoin.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.