Vuonna 2018 osuuskaupan myynti kasvoi 6% päivittäistavarakaupan vauhdittamana

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2018 oli 1 094 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 6 % edelliseen vuoteen verrattuna, päivittäistavarakauppa kasvoi 8 % ja käyttötavarakauppa jäi edellisestä vuodesta 5 %. Ravintola- ja ABC-liiketoiminnassa myynti kasvoi 4 %.

Härmälänrantaan ja Kyröskoskelle avattiin Sale-myymälät. Prisma Nokia ja Food Market Herkku palvelivat ensimmäisen kokonaisen vuotensa. – Olemme pirkanmaalaisille tärkeä ruokakauppa, jonka valikoimissa on yli 1000 lähiruokatuotetta. Myynnin kasvu mahdollistaa sen, että pystymme uudistamaan palvelutarjontaamme asiakasomistajien tarpeiden mukaan, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo.

Asiakasomistajalle jää enemmän rahaa omaan käyttöön

Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 201 730. Bonusta heille maksettiin 30,5 miljoonaa euroa. Laskimme ylimpiä bonusrajoja 1.4.2018, minkä vuoksi täyden viiden bonusprosentin saajien määrä kasvoi. Yrityskuvatutkimuksessa (Taloustutkimus 9/2018) Bonus nousikin yhdeksi osuuskaupan vahvuuksista.

– Toimintamme tarkoituksena on tarjota palveluita ja etuja asiakasomistajille, joita palkitsemme Bonuksen ja edullisten hintojen avulla. Vuonna 2018 alensimme entistä enemmän omaa katettamme ruoan hinnasta asiakkaidemme hyväksi, Mäki-Ullakko kertoo.

Pellervon taloustutkimus PTT ja Luonnonvarakeskus (Luke) kertoivat Elintarvikkeiden hintamarginaalit -raportissaan (PTT Työpapereita 196, Helsinki 2018), että kaupan katteet ovat laskeneet vuosien 2012 ja 2016 välillä. Ruoan kuluttajahinnoissa kaupalla oli suhteellisesti ja melkein jokaisessa tuoteryhmässä myös euromääräisesti aiempaa pienempi osuus eli kauppa pienensi katteitaan ja tehosti toimintaansa. Tämä on näkynyt myös Pirkanmaan Osuuskaupassa.

Vastuulliset valinnat säästivät 1850 MWh energiaa

Osallistimme viime vuonna asiakasomistajiamme monin tavoin. Vaikuta viestintään -päivään osallistuneet toivoivat kuulevansa lisää vastuullisuudestamme. Meillä se koostuu arjen pienistä teoista ja pitkäjänteisestä toiminnan kehittämisestä esimerkiksi energiatehokkuuden suhteen.

Osuuskaupan käyttämästä sähköstä 50,6% tuotettiin tuulivoimalla vuonna 2018, mikä on 4,2 % edellisvuotta enemmän. Aurinkokennoja löytyy Prisma Kangasalta ja Nokialta sekä S-market Sääksjärveltä. Niiden avulla tuotamme lähes 400 MWh vuodessa, eli noin 20 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuisen kokonaissähkönkulutuksen verran. Toimipaikkaverkostoa uudistamalla pystyimme vuonna 2018 säästämään sähköä 1 100 MWh, mikä vastaa noin 61 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista kokonaissähkönkulutusta. Lämpöä säästyi 750 MWh, eli noin 75 omakotitalon vuotuista lämmitysenergiankulutusta vastaava määrä.

toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi, 010 7670070

Tampereen vanhin pubi sulkee ovensa kesäkuun lopulla16.5.2019 07:07:00 EESTTiedote

Tampereen vanhin, Pyynikintorin laidalla sijaitseva pubi Tuoppi on ollut samalla paikalla yli 50 vuotta. Viimeiset oluset lasketaan tuoppeihin 25.6.2019. – Tilan vuokrasopimus päättyy. Kiitämme asiakkaitamme hauskoista yhteisistä hetkistä, toimialajohtaja Anna Mari Koutroukides kertoo. Tuopin kuusi työntekijää työllistyvät muualle Pirkanmaan Osuuskauppaan. Valkoisten pöytäliinojen ravintolassa oli yksi paha puute Tuoppi aloitti aikanaan ruokaravintolana valkoisine pöytäliinoineen kaikkineen. Yksi paha puute Tuopissa kuitenkin ensimmäisinä vuosikymmeninä oli. – Rouvat kerran minulle muistelivat, miten olivat nautiskelleet käsilaukuistaan virvokkeita salaa vessassa, kun väkeviä juomia ei vielä myyty, ryhmäpäällikkö Marko Lehtinen nauraa. Väkeviä alkoholijuomia asiakkaat pääsivät tilaamaan vasta 90-luvun alussa. Tuopin äärellä ovat monet asiakkaat parantaneet maailmaa, jakaneet ilot ja surut, viettäneet aikaa yhdessä. – Oli ennen yhdeksää jo pitkä jono, portsari laski sitten vähitellen vä

Nokialaiset saavat kolmannen ABC:n – valtatiellä 12 liikkuvat pääsevät nyt kätevästi tankille2.5.2019 10:54:25 EESTTiedote

Sale Sorvan paikoitusalueelle Nokialle on nyt avattu uusi ABC-korttiautomaattiasema. Kaikki valtatie 12:lla liikkuvat pääsevät matkansa varrelta kätevästi tankille. – Enää sorvalaistenkaan ei tarvitse lähteä kauas tankille kerryttääkseen Bonusta. Samalla kauppareissulla tankataan ihmiset ja auto, myyntipäällikkö Timo Willandt iloitsee. Asemalta löytyy neljää erilaista polttonestettä: 95E10, 98E5, Smart diesel, Eko E85. Pirkanmaan Osuuskaupalla on nyt 11 Eko E85 -asemaa. – Ympäristöasiat huolettavat yhä useampaa asiakastamme. Eko E85 on suurimmaksi osaksi bioetanolia, jonka valmistukseen käytetään meidän kauppojemmekin hävikkileipää. Eko E85 vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 %, joten tankkaamallakin voi vaikuttaa, Willandt vinkkaa. Maailman helpoin tankkaustapa Mobiilitankkaus tekee tankkaamisesta maailman helpointa ja turvallisinta. Lataa ABC-mobiili, lisää S-Etukorttisi tiedot ja pääset tankkaamaan: 1. Aja ABC-asemalle ja avaa puhelimestasi ABC-mobiili. 2. So

Viialalaiset pääsevät nauttimaan vastapaistetusta pullasta ja yli 2000 uudesta tuotteesta juhannusviikolla25.4.2019 10:16:04 EESTTiedote

Kalusteet kaipaavat jo uudistusta ja tilat ovat käyneet ahtaaksi 2006 avatussa S-market Viialassa, minkä vuoksi valikoimaakaan ei ole enää voitu laajentaa. Tähän saadaan muutos ja nyt harjakorkeuteen yltänyt myymälä avataan uudistettuna juhannusviikolla. Kaupan koko ilme uudistuu freesimmäksi ja asiointisujuvuutta parannetaan. Eron tulee huomaamaan! – Ryhdyttiin tuumasta toimeen, kun tarjoutui mahdollisuus ostaa Akaan kaupungilta naapuritontti. S-market laajenee myyntipinta-alaltaan 740 neliömetristä 1200 neliöön, marketpäällikkö Jani Svensberg kertoo. Viialalaisille yli 2000 uutta tuotetta – Tilanpuute on kiusannut asiakkaita ja meitä, koska ei olla voitu laajentaa valikoimaa toivotulla tavalla. Nyt saadaan muutos, Jani iloitsee. Asiakkaat tulevat kohtaaman herkullisen vastapaistetun pullan tuoksun, joka leijailee uudesta paistopisteestä. – Hedelmä- ja vihannesosasto laajenee niin paljon, että vähän jo hirvitti kun kalusteet saapuivat, Jani paljastaa. Kylmässä myytäviä tuotteita ja pa

Kaleva–Hakametsän paikalliskeskuksen suunnittelukilpailun voitti ehdotus nimeltä Sarana24.4.2019 15:15:00 EESTTiedote

Ilmoittautumiskutsukilpailu Kaleva–Hakametsä-paikalliskeskuksen ydinalueen korttelirakenteesta on ratkaistu. Kilpailun järjestivät Tampereen kaupunki, Pirkanmaan Osuuskauppa ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA. Kilpailun tuomaristo toteaa arvostelussaan, että kilpailuehdotus nimimerkki Sarana täyttää parhaiten kilpailuohjelmassa esitetyt tavoitteet ja vaatimukset. Tuomaristo päätti yksimielisesti jakaa kilpailuohjelman mukaisesti 20 000 euron palkinnon kilpailuehdotukselle Sarana sekä kunniamaininnan kilpailuehdotukselle Kun kaupungin läheisyys alkaa tuntua. Muita ehdotuksia ei asetettu paremmuusjärjestykseen. Voittaneen kilpailuehdotuksen tekijäksi paljastui Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy. Suunnitteluryhmän vastuullisena vetäjänä oli professori, arkkitehti SAFA Ilmari Lahdelma. Maisemasuunnittelusta vastasi VSU Maisema-arkkitehdit ja liikennesuunnittelusta WSP Finland. Kaupallisena asiantuntijana toimi Nortecon. Saranassa vahva visio Sarana erottui muista ehdotuksista. Se esit

Mouhijärveläiset saavat postin Saleen16.4.2019 13:00:06 EESTTiedote

Toukokuun puolivälin tienoilla Mouhijärven Saleen avataan posti. Henkilökohtaisen asiakaspalvelun lisäksi mouhijärveläiset voivat vastaanottaa ja lähettää kätevästi paketteja pakettiautomaatin avulla. ­ – Hienoa, että voimme tarjota asiakkaillemme postin palvelut kaupan yhteydessä. Arki helpottuu, kun useamman asian voi hoitaa samalla reissulla. Monelle asiakkaalle arki on hektistä tai liikkuminen paikasta toiseen hankalaa. Vastaamme nyt tähän arjen haasteeseen, myymäläpäällikkö Minna Ylikoski iloitsee. Postin palveluita voi jatkossa käyttää Salen laajojen aukioloaikojen mukaan, ma–pe 7–21, la 8–21 ja su 11–21. – Henkilökuntamme on postista innoissaan – työhön tulee vaihtelevuutta ja asiakkaita pystytään palvelemaan entistä monipuolisemmin. Palvelu on meille sydämen asia, Minna kiteyttää.