Vuonna 2018 osuuskaupan myynti kasvoi 6% päivittäistavarakaupan vauhdittamana

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2018 oli 1 094 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 6 % edelliseen vuoteen verrattuna, päivittäistavarakauppa kasvoi 8 % ja käyttötavarakauppa jäi edellisestä vuodesta 5 %. Ravintola- ja ABC-liiketoiminnassa myynti kasvoi 4 %.

Härmälänrantaan ja Kyröskoskelle avattiin Sale-myymälät. Prisma Nokia ja Food Market Herkku palvelivat ensimmäisen kokonaisen vuotensa. – Olemme pirkanmaalaisille tärkeä ruokakauppa, jonka valikoimissa on yli 1000 lähiruokatuotetta. Myynnin kasvu mahdollistaa sen, että pystymme uudistamaan palvelutarjontaamme asiakasomistajien tarpeiden mukaan, toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko kertoo.

Asiakasomistajalle jää enemmän rahaa omaan käyttöön

Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 201 730. Bonusta heille maksettiin 30,5 miljoonaa euroa. Laskimme ylimpiä bonusrajoja 1.4.2018, minkä vuoksi täyden viiden bonusprosentin saajien määrä kasvoi. Yrityskuvatutkimuksessa (Taloustutkimus 9/2018) Bonus nousikin yhdeksi osuuskaupan vahvuuksista.

– Toimintamme tarkoituksena on tarjota palveluita ja etuja asiakasomistajille, joita palkitsemme Bonuksen ja edullisten hintojen avulla. Vuonna 2018 alensimme entistä enemmän omaa katettamme ruoan hinnasta asiakkaidemme hyväksi, Mäki-Ullakko kertoo.

Pellervon taloustutkimus PTT ja Luonnonvarakeskus (Luke) kertoivat Elintarvikkeiden hintamarginaalit -raportissaan (PTT Työpapereita 196, Helsinki 2018), että kaupan katteet ovat laskeneet vuosien 2012 ja 2016 välillä. Ruoan kuluttajahinnoissa kaupalla oli suhteellisesti ja melkein jokaisessa tuoteryhmässä myös euromääräisesti aiempaa pienempi osuus eli kauppa pienensi katteitaan ja tehosti toimintaansa. Tämä on näkynyt myös Pirkanmaan Osuuskaupassa.

Vastuulliset valinnat säästivät 1850 MWh energiaa

Osallistimme viime vuonna asiakasomistajiamme monin tavoin. Vaikuta viestintään -päivään osallistuneet toivoivat kuulevansa lisää vastuullisuudestamme. Meillä se koostuu arjen pienistä teoista ja pitkäjänteisestä toiminnan kehittämisestä esimerkiksi energiatehokkuuden suhteen.

Osuuskaupan käyttämästä sähköstä 50,6% tuotettiin tuulivoimalla vuonna 2018, mikä on 4,2 % edellisvuotta enemmän. Aurinkokennoja löytyy Prisma Kangasalta ja Nokialta sekä S-market Sääksjärveltä. Niiden avulla tuotamme lähes 400 MWh vuodessa, eli noin 20 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuisen kokonaissähkönkulutuksen verran. Toimipaikkaverkostoa uudistamalla pystyimme vuonna 2018 säästämään sähköä 1 100 MWh, mikä vastaa noin 61 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista kokonaissähkönkulutusta. Lämpöä säästyi 750 MWh, eli noin 75 omakotitalon vuotuista lämmitysenergiankulutusta vastaava määrä.

toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, timo.maki-ullakko@sok.fi, 010 7670070

Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”15.11.2019 12:00:00 EETTiedote

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä. Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit. Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke

Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu28.10.2019 08:59:00 EETTiedote

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto. – Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen. Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille. Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuu

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Kodin Terra Nokian toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä – Prismojen rautakauppaa kehitetään9.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Elokuussa käynnistyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksena Kodin Terra Nokian toiminta on päätetty lopettaa vuoden loppuun mennessä. Yksikön kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Yhteistoimintaneuvottelut koskivat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. – Kiitämme jo tässä vaiheessa Nokian Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja loistavasta palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstö on ollut tämän yksikön vahvuus, ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä. Rautakauppa siirtyy vahvemmin Prismoihin ja verkkokauppaan Kodin Terran Nokian kiinteistö säilyy toiminnan päätyttyä Pirkanmaan Osuuskaupan omistuksessa. Tavoitteena on löytää liikepaik

Nokian laavapesu paljasti auton todellisen värin27.9.2019 10:15:00 EESTTiedote

Siinä missä ruotsalainen pesettää biilinsä keskimäärin kerran kuukaudessa, suomalaiset tyytyvät tilastojen mukaan pesaisuun kolme tai neljä kertaa vuodessa. Tällä pesusyklillä Pohjolan rapaisilla ja suolaisilla teillä menopelin maalipinta ehtii pinttyä, jolloin likakerros vaatii puhdistuakseen jo peruspesua ronskimman käsittelyn. Nokialaisten pesupulmien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi Prisma Nokian viereen on avattu ABC CarWash ‑autopesupaikka, jonka ansiosta paikkakuntalaisten nelipyöräiset silmäterät erottuvat syksyn harmaasta automassasta kirkkaasti edukseen. Helppo pesuelämys myös suurille autoille ABC CarWash Nokialla on käytössä näyttävä laavavaahto, joka laskeutuu pesujärjestelmästä verhona auton päälle. Vaahtoa pesussa käytetään tavallista konepesua runsaammin, ja vaahto levittyy tasaisemmin auton pinnalle. Kaikkien ABC CarWash -pesupaikkojen pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Pesupaikalla on kaksi hallia, joiden pesukorkeus on 2,90 m ja -leveys 2,50 m. Pesulle mahtuu si

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä19.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.