Vuonna 2019 Tampereella tehtiin kaikkien aikojen majoitusennätys!

Tampere pitää pintansa suosittuna matkailukohteena. Vuonna 2019 majoitusliikkeissä kirjattiin ennätykselliset 1,18 miljoonaa yöpymistä. Eniten kasvua oli kotimaisten yöpyjien määrässä. Matkailijoiden kasvu näkyy myös majoitusmyynnissä: rekisteröityjen majoitusliikkeiden myynti Tampereella oli viime vuonna 77,4 miljoonaa euroa, mikä on peräti neljä miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän.

Vuoden 2019 majoitusluvut näyttävät Tampereen osalta loistavilta. Tammi-joulukuun yöpymisten kokonaismääräksi rekisteröidyissä majoitusliikkeissä kirjataan noin 1,18 miljoonaa yöpymistä, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Edellisvuoteen verrattuna kasvua tulee noin kolme prosenttia.

Jo kotimaisten yöpymisten määrä vuonna 2019 ylittää miljoonan rajapyykin. Kasvua vuoteen 2018 verraten tulee noin seitsemän prosenttia. Koko Suomessa kotimaisten yöpyjien määrä lisääntyi neljä prosenttia, joten Tampereen seudulla majoittujamäärien kasvu oli suurempaa.

Ulkomaalaisten yöpymisiä Tampereen seudulla oli noin 178 000, mikä on noin 15 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Määrä vaihtelee vuosittain kaupungissa järjestettävien kongressien ja tapahtumien vuoksi. Matkailijat toivat Tampereen seudulle matkailutulona vuonna 2018 kokonaisuudessaan 95 miljoonaa euroa. Tästä suurin osa tulee majoituksesta.

– Tampere säilyttää vuodesta toiseen asemansa vahvana kotimaan kohteena niin hiihto-,syys-, kuin kesälomienkin aikaan. On mahtavaa, että meillä on ympäri vuoden tarjontaa kotimaisille matkailijoille, Visit Tampereen kumppanuus- ja markkinointijohtaja Noora Heino kertoo.

Kansallispuistot, kesämökit ja sauna kiinnostavat saksalaisia

Ulkomaalaisista erityisesti saksalaisten matkailijoiden määrä erottui 3,8 prosentin kasvun myötä edukseen. Suomessa saksalaisia kiinnostaa kokea erityisesti suomalainen sauna ja suomalaisia makuelämyksiä sekä kävellä luonnossa. Kiinnostavimmiksi vierailukohteiksi he nimesivät perinteiset kulttuurikohteet. Kuilu kiinnostuksen kohteen ja koetun elämyksen kohdalla on suurin luontokohteissa. Saksalaiset haluavat vierailla kansallispuistoissa, uida ja käydä kesämökillä, mutta matkalla nämä eivät kuitenkaan toteudu.

–  Kansainvälisistä yöpymisissä kohdemarkkinamme Saksa on kasvanut koko viime vuoden ajan. Erityisesti saksalaiset ovat kiinnostuneet kesämökkeilystä. Olisi tärkeää saada kesämökkielämyksiä helpommin ostettaviksi saksalaisille ja muille ulkomaalaisille matkailijoille, Noora Heino toteaa.

Tyypillinen Suomeen saapuva saksalainen matkailija on vapaa-ajan matkalla ja matkustaa kumppanin tai ystäviensä kanssa. Vuonna 2018 saksalaiset matkailijat kuluttavat Tampereen seudulla yhteensä 7,3 miljoonaa euroa. Tampereen suositteluindeksi* on 57, kun taas muualla Suomessa indeksi on 54.

Tampereen seutu tarjoaa tekemistä hiihtolomalle

Hiihtoloma-aika tuo jälleen Tampereen seudulle runsaasti matkailijoita. Ohjelmaa lomalaisille löytyy monipuolisesti seudun tarjonnasta. Esimerkiksi monet Tampereen museoista järjestävät koko perheelle sopivia pajoja ja opastuksia. Loman kohokohdaksi voi ottaa vaikkapa aikamatkan Vapriikissa, seikkailun Muumimuseossa tai Vakoilumuseon agenttitestin.

Tunnelmallisen Tallipihan laskiaistapahtuma osuu sopivasti hiihtoloman alkuun. Sunnuntaina 23. helmikuuta järjestettävässä tapahtumassa on paljon mukavaa ohjelmaa ponitalutuksesta leikkituokioihin. Lauantaina 29. helmikuuta G Livelabissa pääsee mukaan Rulla-klubin Satuseikkailuun. SatuSeikkailu on musiikkipitoinen, jossa pujahdetaan mielikuvituksen voimalla retkelle Satumaahan. Retkellä leikitään ja lauletaan yhdessä, autetaan pulassa olevaa Mörökölliä ja kenties opitaankin jotakin uutta ja tärkeää. Myös Lempäälän Ideaparkissa on paljon ohjelmaa hiihtolomalaisille. Kauppakeskuksessa järjestetään esimerkiksi lauantaina 29.2. kaikenikäisille suunnattu Leikkimään! -tapahtuma.

Lisää menotärppejä lomalle löytää Visit Tampereen hiihtoloma-artikkelista ja tapahtumakalenterista.

Vuoden 2019 ennätys ja luvut pähkinänkuoressa

TAMPERE

• 1,18 miljoonaa yöpymistä
  • Kasvua edellisvuoteen noin 3%