Vuosi 2020 oli Hesburgerille torjuntavoitto
Vuonna 2020 Hesburger-ketjun verollinen myynti oli noin 324 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 217 miljoonaa euroa. Poikkeusjärjestelyiden värittämän vuoden aikana Suomessa avattiin neljä uutta Hesburger-ravintolaa ja syksyllä ketjun yhteenlaskettu ravintolamäärä maailmassa saavutti 500 ravintolan rajapyykin. Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 8 000 ihmistä.
– Tammi–helmikuussa olimme ennätysvireessä. Huhtikuuhun mennessä tilanne oli kuitenkin kääntynyt hyvin synkäksi ja tulevaisuus täysin epävarma, Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela kertoo.
– Hesburgeria kannattelivat muutamat seikat: Meillä oli valmiina drive-in -ravintoloiden ja kotiinkuljetuspalveluiden verkosto sekä mobiilitilaukset ja ennakkomaksut mahdollistava Hesburger-sovellus. Henkilökuntamme teki tilanteessa hartiavoimin töitä, joustaen ja sopeutuen poikkeusjärjestelyihin.
Hesburgerilla jouduttiin kuitenkin tekemään vaikeita ratkaisuja. Keväällä ketju joutui sulkemaan ravintoloita ja lomauttamaan yli 500 työntekijää Suomessa.
– Olen kiitollinen henkilökunnallemme venymisestä vaikeassa tilanteessa. Kun kesällä kauppa alkoi taas käydä, saimme nopeasti kutsuttua henkilökuntaa takaisin töihin ja suljettuina olleet ravintolat voitiin avata, Salmela sanoo.
Heittelyä myynneissä
Kesäkuukausina Hesburgerin myynnit palautuivat hetkellisesti jopa aiempien vuosien tasolle, mutta syksyn tullen tilanne vaikeutui uudelleen. Tällä hetkellä liikepaikkakohtaiset myynnit heittelevät rajusti. Salmela uskoo, että tammi- ja helmikuu tulevat olemaan ravintola-alalla vielä vaikeita.
– Tämänhetkisten rokotetietojen valossa uskon, että myynnillisesti voisimme palata normaaliin uomaan kesään mennessä.
Yksi viime vuonna toteutuneista uudistuksista oli itsepalvelukassojen asentaminen yli sataan Hesburger-ravintolaan Suomessa. Itsepalvelukassat ovat jatkoa aiemmille teknologisille panostuksille, kuten Hesburger-sovellukselle, jonka merkitys korostui koronavuoden aikana. Hesburgerilla ei tällä hetkellä ole käynnissä suuria investointeja, mutta toiveissa on aloittaa investoinnit uudelleen kesään mennessä.
Haasteena maakohtaiset rajoitukset
Ulkomailla Hesburgerin verollinen myynti oli vuonna 2020 yhteensä 107 miljoonaa euroa. Vuoden aikana ulkomailla avattiin 12 uutta ravintolaa. Suhteessa parhaiten koronakurimuksesta selvittiin Latviassa. Bulgariassa ja Ukrainassa myynti kehittyi ravintolamäärän kasvun johdosta. Kaikkiaan yhdeksässä maassa toimiva Hesburger ei juuri nyt suunnittele uusiin maihin laajentumista.
Hesburgerin operatiiviselle johtajalle Vesa Viitaselle lisähaastetta viime vuoteen toivat maakohtaisesti vaihdelleet koronarajoitukset.
– Kovimpia rajoitukset ovat Saksassa, jossa ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni jo kaksi kuukautta ja sulku jatkuu edelleen. Loppuvuosi oli todella haasteellinen tiukkojen rajoitusten vuoksi myös Baltiassa, jossa myynti oli sallittua ainoastaan autokaistojen tai kotiinkuljetuspalveluiden kautta. Olemmekin laajentaneet kotiinkuljetuspalveluiden käyttöä niin moniin ravintoloihin kuin mahdollista, Viitanen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Vuoden 2020 verollinen myynti Suomessa oli 217 miljoonaa euroa ja ulkomailla 107 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Turun keskustaan uusi HeseKebab-ravintola – berliiniläistyylistä döneriä saa nyt myös HeseKebabista4.4.2024 10:03:08 EEST | Tiedote
Döner HeseKebab ja Gyros -ravintola avaa tänään ovensa Turun keskustan Hansakorttelissa. Vaikka kyseessä on uusi konsepti Hesburgerilla, niin Hesen kebab-tuotteita on myyty jo 80-luvulta saakka. Ensimmäisen kerran pitakebabia myytiin Puutorin Hesburgerilla Turussa.
Hesburger laajeni Puolaan19.3.2024 08:58:00 EET | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburgerin kasvu jatkuu ulkomailla. Puolan pääkaupunkiin Varsovaan on avattu uusi Hesburger-kotiinkuljetuskeittiö. Hesburger Warsaw Cookcity työllistää kahdeksan työntekijää.
Jo lähes miljoona liikutettua nuorta! Hesburgerin koululaisurheilutapahtuma täyttää 20 vuotta13.3.2024 08:53:52 EET | Tiedote
Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton yhteistyö on liikuttanut suomalaisia alakoululaisia jo 20 vuotta. Juhlavuottaan viettävien Hese-kisojen finaali järjestetään tänä vuonna Tampereen Ratinan stadionilla 21.5.2024.
Kokkolaan uusi Hesburger12.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kokkolassa avasi ovensa uusi Hesburger-ravintola, josta löytyy drive-in-kaistan lisäksi uusi autokaista ennakkotilaajille. Hesburger Kokkola Drive-in -ravintolan avajaisia vietetään tänään tiistaina 12.3.2024.
Hesburger-ravintolat kasvattivat myyntiään 12 %5.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburger-ravintolat kasvattivat myyntiään 12 % vuoteen 2022 verrattuna. Viime vuonna koko ketjun verollinen myynti oli 458 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 286 miljoonaa euroa. Suomessa myynti kasvoi 8 %.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme