DLA Piper Finland

Vuosi 2021 oli ennätysvilkas yrityskaupoissa – globaalisti kauppoja tehtiin yli 5 triljoonan US-dollarin arvosta

Mergermarket on julkaissut globaalin tilastonsa vuonna 2021 toteutuneista yrityskaupoista. Mergermarket on puolueeton toimija, joka julkaisee muun muassa erilaisia tilastoja yritysjärjestelyistä globaalilla tasolla. Vuosi 2021 oli M&A-markkinoilla ennätysvilkas. Uutistoimisto Thomson Reutersin mukaan maailmanlaajuisesti toteutuneiden kauppojen arvo ylitti 5 triljoonaa US-dollaria, ja kauppoja tehtiin yhteensä 62193 kappaletta.

"Vuosi 2021 oli erittäin aktiivinen kaikille toimijoille M&A-markkinalla, ja kehitys näkyy myös Suomessa. Maailmassa on juuri nyt erittäin runsaasti varoja, jotka etsivät sijoituskohdetta, ja velkarahoitusta on saatavilla. Muun muassa Suomessa useat pääomasijoittajat keräsivät vuonna 2021 uudet rahastot. Yrityskauppojen korkeaa volyymia selittävät osaltaan myös digitalisaatio ja kiihtyvä teknologinen kehitys, jotka luovat muutospaineita yritysten liiketoimintaan. Nämä tekijät yhdessä ovat kasvattaneet yritysten valuaatioita, mikä yleisellä tasolla vaikuttaa myönteisesti yritysten omistajien myyntihalukkuuteen. Myös koronapandemian vaikutus näkyy vielä jossain määrin kauppojen volyymissa pullonkaulaefektin lauettua, vaikkakin suurin vaikutus on oletettavasti lakannut. Tämänhetkisen näkymämme perusteella uskomme markkinan Suomessa jatkuvan vilkkaana myös vuonna 2022 – ainakin kesälomiin saakka”, toteaa Ilkka Liljeroos, Head of Corporate, DLA Piper Finland.

DLA Piper on yksi maailman suurimmista asianajotoimistoista, ja sillä on toimistot yli 40 maassa. Mergermarketin M&A Legal Adviser league tables 2021 -raportin mukaan DLA Piper avusti jälleen vuonna 2021 yrityskaupoissa useammin kuin mikään muu asianajotoimisto Globaalisti, Euroopassa ja Pohjoismaissa. DLA Piper on ainoa yritysjärjestelyihin erikostunut asianajotoimisto, jolla on toimistot Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa. DLA Piperin pohjoismainen Corporate & M&A -osaamisryhmä avustaa asiakkaita viiden paikallisen toimiston ja yli 120 juristin voimin. Maailmanlaajuisesti osaamisryhmään kuulu noin 1000 yritysjärjestelyihin keskittyvää juristia.

Suomessa DLA Piper toimi ennätysvilkkaana yrityskauppavuonna neuvonantajana 37 yrityskaupassa, joiden yhteenlaskettu arvo lähentelee 10 miljardia US-dollaria. DLA Piper avusti Suomessa mm. Sponsor Capitalia sen myydessä Myllyn Parhaan (kauppa odottaa kilpailuviranomaisen hyväksyntää), MB-rahastoja sen sijoittaessa Pyroll’in pakkausliiketoimintaan sekä Aristocrat Digitalia ja Plarium Globalia niiden hankkiessa kotimaisen mobiilipeliyhtiö Futureplay’n.

Lisätietoja:

Ilkka Liljeroos
Partner, Head of Corporate, DLA Piper Finland
ilkka.liljeroos@fi.dlapiper.com

DLA Piper Finland
Fabianinkatu 23

Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy (Y-tunnus 2425412-8) on osa globaalia DLA Piper -asianajotoimistoa, joka toimii yritysten neuvonantajana kaikkialla maailmassa. DLA Piperilla on toimistot yli 40 maassa Amerikan mantereella, Euroopassa, Lähi-idässä, Afrikassa ja Aasiassa. DLA Piper on myös johtava asianajotoimisto Pohjoismaiden markkinoilla viiden toimiston ja noin 450 juristin voimin. Autamme asiakkaitamme menestymään ja olemme mukana tekemässä liiketoiminnasta parempaa, kannattavampaa ja vastuullisempaa – kaikkialla maailmassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta DLA Piper Finland

Kansainväliset investoinnit datakeskuksiin kaksinkertaistuivat vuonna 202117.6.2022 13:43:36 EEST | Tiedote

DLA Piperin tekemän tutkimuksen mukaan kansainvälisten investointien arvo datakeskuksiin yli kaksinkertaistui viime vuonna 59,5 miljardiin dollariin. Datakeskuksiin liittyviä investointeja tehtiin 117 kappaletta, jossa on kasvua 64 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Poikkeuksellisen kasvun odotetaan jatkuvan edelleen. Kasvun takana on yritysten siirtyminen käyttämään pilvipalveluita, joka on vauhdittanut hyperskaalaavien yritysten kovaa nousua. Kiina, Intia ja Yhdysvallat ovat investoijien suosikkeja seuraavan kahden vuoden aikana.

Euroopan tietosuojaviranomaisilta 1,1 miljardin euron GDPR-sakot – seitsenkertainen summa edelliseen vuoteen verrattuna19.1.2022 08:58:49 EET | Tiedote

Tietoturvaloukkauksia koskevia ilmoituksia tehtiin yli 130 000 28.1.2021 alkaneella vuoden seurantajaksolla. Tämä on 8 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Väkilukuun suhteutettuna eniten ilmoituksia tehtiiin Alankomaissa. Suurimmat yksittäiset GDPR-sakot määrättiin Luxemburgissa (746MEUR), Irlannissa (225MEUR) ja Ranskassa (50MEUR). Sakkosummien kertymät olivat suurimmat Luxemburgissa, Irlannissa ja Italiassa. GDPR-sakkojen summa kasvoi lähes seitsenkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Monille organisaatioille tietosuojasääntelyn noudattamisen suurin haaste ovat kuitenkin yhä Schrems II -tuomiosta seuranneet rajoitteet kansainvälisiin tiedonsiirtoihin. DLA Piper julkaisee raporttinsa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen GDPR:n rikkomuksista nyt neljättä kertaa asetuksen soveltamisen alkamisen jälkeen.