Vuosi eläkeuudistuksesta: eläkeiän nouseminen alkoi ja uudet eläkelajit kiinnostavat hakijoita

Osittainen varhennettu vanhuuseläke on osoittautunut suosituksi eläkkeenhakijoiden joukossa. Nyt Elo on antanut myös yhtiön ensimmäisen myönteisen työuraeläkepäätöksen.

Eläkeuudistuksesta on nyt kulunut vuosi. Uudistuksen myötä eläkettä karttuu nyt iästä riippumatta 1,5 prosenttia vuosiansioista tai yrittäjän YEL-työtulosta. 53–62-vuotiaat saavat korkeampaa 1,7 prosentin vuotuista eläkekarttumaa vuoden 2025 loppuun asti.

− Eläkeuudistuksen merkittävimpiä muutoksia on asteittain nouseva vanhuuseläkeikä vuonna 1955 ja sen jälkeen syntyneillä, kertoo Marjo Skoglund, asiakaspalvelupäällikkö, Elon eläkepalvelut. Vuoden 2018 alusta eläkeikä nousi ensimmäisen kerran, ja vuonna 1955 syntyneiden eläkeikä on nyt 63 vuotta ja 3 kuukautta. Vanhuuseläkettä voi hakea alimman eläkeiän täyttämiskuukautta seuraavan kuukauden alussa. Jos esimerkiksi täyttää 63 vuotta ja 3 kuukautta kesäkuussa, eläke voi alkaa aikaisintaan 1.7. alkaen.

Eläkeikä nousee ensin kolmella kuukaudella per ikäluokka aina 65 ikävuoteen asti. Tämän jälkeen vuonna 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden alin vanhuuseläkeikä sidotaan suomalaisten elinikään, ja se vahvistetaan lähempänä eläkeikää.

− Elon asiakkaat ovat suhtautuneet eläkeikämuutoksiin mielenkiinnolla, ja olemme saaneet heiltä paljon yhteydenottoja, sanoo Skoglund. Omasta tulevasta eläkeiästä tai sen arviosta kannattaa pysyä kartalla. Tarkistaminen onnistuu usein helposti oman eläkeyhtiön verkkopalvelusta.

Uusina eläkelajeina osittainen varhennettu vanhuuseläke ja työuraeläke

Eläkeuudistus toi myös kaksi uutta eläkelajia. Vanhuuseläkettä voi halutessaan ottaa osittaisena varhennettuna vanhuuseläkkeenä maksuun 25 tai 50 prosenttia jo 61-vuotiaana. Vaihtoehto oli Elon asiakkaiden joukossa varsin suosittu: vuonna 2017 osittaisia varhennettuja vanhuuseläkkeitä annettiin noin 2 400.

Työuraeläke antaa pitkän ja raskaan työuran tehneelle mahdollisuuden siirtyä eläkkeelle jo ennen alinta eläkeikää. Ensimmäiset työuraeläkkeet voivat alkaa 1.2.2018.

Osa-aikaeläke poistui uusien eläkelajien myötä. Ennen eläkeuudistusta annetut osa-aikaeläkkeet kuitenkin jatkuvat.

Elolta ensimmäinen myönteinen työuraeläkepäätös – hakemuksia varsin vähän

Elo on antanut yhtiön ensimmäisen myönteisen työuraeläkepäätöksen. Työuraeläkkeen saaminen edellyttää tiukkojen kriteereiden täyttymistä. Vaatimuksiin kuuluu esimerkiksi vähintään 38 vuoden työura rasittuneisuutta ja kuluneisuutta aiheuttavassa työssä.

− Työuraeläke on tarkoitettu henkilöille, joiden mahdollisuudet jatkaa työssä ovat heikentyneet, mutta joilla ei ole oikeutta täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen, kertoo Skoglund. Jokainen eläkkeenhakija ja hänen tilanteensa on ainutlaatuinen. Tämän vuoksi palvelemme asiakkaitamme mahdollisimman yksilöllisesti esimerkiksi opastamalla eläkepäätösten tekemisessä tarvittavien lisätietojen hankkimisessa.

Vuonna 2018 työuraeläke voi olla maksussa enintään kolme kuukautta ennen kuin se muuttuu vanhuuseläkkeeksi eläkeiän täyttyessä. Toistaiseksi työuraeläkehakemuksia on tullut Eloon odotetun mukaisesti varsin vähän.

− Tarkkojen kriteereiden takia työuraeläkkeen hakeminen on varsin työlästä, sillä se vaatii selvityksiä työn luonteesta ja kuormittavuudesta pitkältä ajanjaksolta, huomauttaa Skoglund. Siksi kannattaa selvittää myös mahdolliset muut vaihtoehdot, kuten työkyvyttömyyseläke tai vanhuuseläke. Työuraeläkkeen houkuttelevuuteen vaikuttanee myös se, että vuonna 1955 syntyneillä alin vanhuuseläkeikä on vain 3 kuukauden päässä työuraeläkkeen ikärajasta. Muutaman vuoden kuluttua työuraeläke voi olla jo suositumpi, kun työuraeläkkeen eläkeikä on selvästi matalampi kuin alin vanhuuseläkeikä.

Lisätietoja työuraeläkkeestä löytyy Elon verkkosivuilta. Lisätietoja osittaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä löytyy Elon verkkosivuilta.

Oman eläkeiän tai sen arvion voi tarkistaa täällä.

Marjo Skoglund, Asiakaspalvelupäällikkö, Eläkepalvelut, 020 703 5120, marjo.skoglund@elo.fi

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 210 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Pro gradu: Kuntoutujan omalla motivaatiolla ja ammatillisen kuntoutuksen onnistumisella on vahva yhteys21.2.2019 10:21:51Tiedote

Yli kaksi kolmasosaa (67 %) omasta aloitteestaan ammatillisen kuntoutuksen pariin hakeutuneista kävi kuntoutusprosessin onnistuneesti läpi. Sen sijaan hylättyjen työkyvyttömyyseläkehakemusten kautta alkaneista kuntoutuksista puolet epäonnistui. Työpaikoilla varhaisen tuen malli voi auttaa vaarassa olevan työntekijän avun äärelle. Nuoret kuntoutuvat selvästi todennäköisemmin kuin iäkkäämmät henkilöt.

Antti Aho työeläkeyhtiö Elon hallituksen puheenjohtajaksi29.1.2019 10:01:09Tiedote

Elon hallitus valitsi kokouksessaan 28.1.2019 hallituksen puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat vuodelle 2019. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Antti Aho. Hän on ollut mukana Elon hallitustyöskentelyssä vuodesta 2014 lähtien. Aho on Aava Terveyspalvelut Oy:n toimitusjohtaja. Elon hallituksen ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Ann Selin. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Susa Nikula. Hallituksen puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat muodostavat puheenjohtajiston, joka toimii myös nimitys- ja palkitsemisvaliokuntana. Hallituksen apuna sen tehtävien hoidossa ovat nimitys- ja palkitsemisvaliokunta sekä tarkastusvaliokunta. Hallituksen puheenjohtajisto muodostaa nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan. Valiokunnan puheenjohtajana toimii hallituksen puheenjohtaja. Tarkastusvaliokunnan jäsenet ovat Jari Karlson (pj.) sekä Marjo Matikainen-Kallström ja Niklas Sonkin. Minna Helle ja Esa Neuvonen aloittivat 1.1.2019 uusina hallituksen jäseninä. Elon hallituksessa on 12 varsinaista jäsen

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34:09Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,