Vuosi eläkeuudistuksesta: eläkeiän nouseminen alkoi ja uudet eläkelajit kiinnostavat hakijoita

Osittainen varhennettu vanhuuseläke on osoittautunut suosituksi eläkkeenhakijoiden joukossa. Nyt Elo on antanut myös yhtiön ensimmäisen myönteisen työuraeläkepäätöksen.

Eläkeuudistuksesta on nyt kulunut vuosi. Uudistuksen myötä eläkettä karttuu nyt iästä riippumatta 1,5 prosenttia vuosiansioista tai yrittäjän YEL-työtulosta. 53–62-vuotiaat saavat korkeampaa 1,7 prosentin vuotuista eläkekarttumaa vuoden 2025 loppuun asti.

− Eläkeuudistuksen merkittävimpiä muutoksia on asteittain nouseva vanhuuseläkeikä vuonna 1955 ja sen jälkeen syntyneillä, kertoo Marjo Skoglund, asiakaspalvelupäällikkö, Elon eläkepalvelut. Vuoden 2018 alusta eläkeikä nousi ensimmäisen kerran, ja vuonna 1955 syntyneiden eläkeikä on nyt 63 vuotta ja 3 kuukautta. Vanhuuseläkettä voi hakea alimman eläkeiän täyttämiskuukautta seuraavan kuukauden alussa. Jos esimerkiksi täyttää 63 vuotta ja 3 kuukautta kesäkuussa, eläke voi alkaa aikaisintaan 1.7. alkaen.

Eläkeikä nousee ensin kolmella kuukaudella per ikäluokka aina 65 ikävuoteen asti. Tämän jälkeen vuonna 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden alin vanhuuseläkeikä sidotaan suomalaisten elinikään, ja se vahvistetaan lähempänä eläkeikää.

− Elon asiakkaat ovat suhtautuneet eläkeikämuutoksiin mielenkiinnolla, ja olemme saaneet heiltä paljon yhteydenottoja, sanoo Skoglund. Omasta tulevasta eläkeiästä tai sen arviosta kannattaa pysyä kartalla. Tarkistaminen onnistuu usein helposti oman eläkeyhtiön verkkopalvelusta.

Uusina eläkelajeina osittainen varhennettu vanhuuseläke ja työuraeläke

Eläkeuudistus toi myös kaksi uutta eläkelajia. Vanhuuseläkettä voi halutessaan ottaa osittaisena varhennettuna vanhuuseläkkeenä maksuun 25 tai 50 prosenttia jo 61-vuotiaana. Vaihtoehto oli Elon asiakkaiden joukossa varsin suosittu: vuonna 2017 osittaisia varhennettuja vanhuuseläkkeitä annettiin noin 2 400.

Työuraeläke antaa pitkän ja raskaan työuran tehneelle mahdollisuuden siirtyä eläkkeelle jo ennen alinta eläkeikää. Ensimmäiset työuraeläkkeet voivat alkaa 1.2.2018.

Osa-aikaeläke poistui uusien eläkelajien myötä. Ennen eläkeuudistusta annetut osa-aikaeläkkeet kuitenkin jatkuvat.

Elolta ensimmäinen myönteinen työuraeläkepäätös – hakemuksia varsin vähän

Elo on antanut yhtiön ensimmäisen myönteisen työuraeläkepäätöksen. Työuraeläkkeen saaminen edellyttää tiukkojen kriteereiden täyttymistä. Vaatimuksiin kuuluu esimerkiksi vähintään 38 vuoden työura rasittuneisuutta ja kuluneisuutta aiheuttavassa työssä.

− Työuraeläke on tarkoitettu henkilöille, joiden mahdollisuudet jatkaa työssä ovat heikentyneet, mutta joilla ei ole oikeutta täyteen työkyvyttömyyseläkkeeseen, kertoo Skoglund. Jokainen eläkkeenhakija ja hänen tilanteensa on ainutlaatuinen. Tämän vuoksi palvelemme asiakkaitamme mahdollisimman yksilöllisesti esimerkiksi opastamalla eläkepäätösten tekemisessä tarvittavien lisätietojen hankkimisessa.

Vuonna 2018 työuraeläke voi olla maksussa enintään kolme kuukautta ennen kuin se muuttuu vanhuuseläkkeeksi eläkeiän täyttyessä. Toistaiseksi työuraeläkehakemuksia on tullut Eloon odotetun mukaisesti varsin vähän.

− Tarkkojen kriteereiden takia työuraeläkkeen hakeminen on varsin työlästä, sillä se vaatii selvityksiä työn luonteesta ja kuormittavuudesta pitkältä ajanjaksolta, huomauttaa Skoglund. Siksi kannattaa selvittää myös mahdolliset muut vaihtoehdot, kuten työkyvyttömyyseläke tai vanhuuseläke. Työuraeläkkeen houkuttelevuuteen vaikuttanee myös se, että vuonna 1955 syntyneillä alin vanhuuseläkeikä on vain 3 kuukauden päässä työuraeläkkeen ikärajasta. Muutaman vuoden kuluttua työuraeläke voi olla jo suositumpi, kun työuraeläkkeen eläkeikä on selvästi matalampi kuin alin vanhuuseläkeikä.

Lisätietoja työuraeläkkeestä löytyy Elon verkkosivuilta. Lisätietoja osittaisesta varhennetusta vanhuuseläkkeestä löytyy Elon verkkosivuilta.

Oman eläkeiän tai sen arvion voi tarkistaa täällä.

Marjo Skoglund, Asiakaspalvelupäällikkö, Eläkepalvelut, 020 703 5120, marjo.skoglund@elo.fi

Me Elossa näemme koko suomalaisen työelämän kirjon pienyrittäjistä suurimpiin konserneihin. Vastaamme noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 210 000 eläkkeensaajasta sekä noin 23 miljardin euron sijoitusomaisuudesta. Olemme nuori yhtiö, jolla on pitkät perinteet: synnyimme 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Kati Kniivilä Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi11.1.2018 09:00Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon kiinteistösijoitusjohtajaksi on nimitetty Kati Kniivilä. Hän on aloittanut Elon listaamattomat sijoitukset -yksikössä 2.1.2018. Kniivilällä on erittäin pitkä kokemus kiinteistösijoitusalalta. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Ovenian, Saton ja Newsecin kehitysjohtajana. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri. Kati Kniivilä raportoi tehtävässään listaamattomista sijoituksista vastaavalle johtajalle Timo Steniukselle. - Kati on erinomainen lisä Elon riveihin. Hänen kattava osaamisensa ja kokemuksensa tukee Elon listaamattomat sijoitukset -yksikön toimintaa sekä auttaa kehittämään siitä entistä parempaa. Olen erittäin iloinen Katin liittymisestä tiimiimme, kertoo Stenius. Lisätietoja: Timo Stenius, johtaja, listaamattomat sijoitukset, timo.stenius.elo.fi, puh. 020 703 5359

Elo osti Exilion Real Estate 1 Ky:n osuudet2.1.2018 15:21Tiedote

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo osti 2.1.2018 toteutetulla kaupalla Kevan ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen osuudet Exilion Real Estate 1 -kommandiittiyhtiöstä. Kaupan myötä yhtiön omistus siirtyi kokonaan Elolle ja Elon sijoituksen arvo nousi noin 250 miljoonaan euroon. Ennen kauppoja Elon omistusosuus Exilion Real Estate 1 Ky:ssä oli noin 55 prosenttia. Exilion Real Estate 1 Ky omistaa kolme toimitilakiinteistöä, jotka sijaitsevat Helsingin keskustassa ja Ruoholahdessa. Kiinteistöjen vuokrattava pinta-ala on noin 50 000 neliömetriä koostuen toimisto-, hotelli- ja liiketiloista. Yhtiö jatkaa vastuullista sijoitustoimintaansa keskittyen suuriin riskitasoltaan maltillisiin toimitilakohteisiin. ”Vuonna 2007 perustetun Exilion Real Estate 1 Ky:n 10-vuotinen sijoitustoiminta on ollut menestyksekästä. Olemme tyytyväisiä mahdollisuuteen kasvattaa omistustamme yhtiössä ja jatkaa sen erinomaisen kiinteistösalkun aktiivista kehittämistä Exilionin sitoutuneen ja osaavan organisaa