Vuosisadan rakentajat -kilpailun voittajille 2,45 miljoonaa euroa

Säätiöiden haastekilpailu ratkesi: ainutlaatuinen palkintosumma, liki 2,5 miljoonaa euroa, nuorten hyväksi
Gutsy Go

Vuoden kestänyt Vuosisadan rakentajat -haastekilpailu päättyi sunnuntaina 1. lokakuuta voittajien julkistukseen. Suomalaiset säätiöt antoivat 100-vuotiaalle Suomelle ikimuistoisen lahjan palkitsemalla viisi nuorten hyvinvointia parantavaa ratkaisua yhteensä 2,45 miljoonalla eurolla.

Palkintosumma on ainutlaatuinen Suomessa ja jopa kansainvälisessä mittakaavassa. Suomalainen teknologia-alan Millenium-palkinto on miljoona euroa, ja koko maailmassa tunnettu Nobel-palkinto jää alle miljoonan euron. Lisäksi missään muualla maailmassa ei ole toteutettu koko kansalle avointa haastekilpailua tässä mittakaavassa yhtä monen rahoittajan yhteistyönä.

Vuosisadan rakentajat -kilpailussa rahoitusta saavat Gutsy Go, Someturva, RT Lit, Integrify ja Elämän Peili -tiimit. Rahoituksen turvin tiimit pääsevät kehittämään ja toteuttamaan ratkaisujaan käytännössä.

Pääpalkittu Gutsy Go rohkaisee nuoria tekemään itse

Pääpalkinnon eli huikeat 1,5 miljoonaa euroa voitti Gutsy Go -tiimi. Gutsy Go on tapahtumaviikko, jonka aikana nuoret ideoivat ratkaisuja paikkakuntansa ja yhteisönsä parantamiseksi. Ideat toteutetaan, kuvataan ja jaetaan somessa. Kuka tahansa voi myöhemmin inspiroitua ja toteuttaa hyväksi havaittuja ideoita omalla paikkakunnallaan.

Tiimi on valjastanut sosiaalisen median hyvän tekemiseen. Somessa on esimerkiksi levinnyt Gutsy Go -ohjelmaan osallistuneiden nuorten kuvaama Eläintreffit-video, jota on Facebookissa katsottu lähes 5 000 kertaa.

Gutsy Gossa on potentiaalia kasvaa suureksi kansanliikkeeksi, uskoo Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan vt. toimitusjohtaja Päivi Tikka.

“Gutsy Go on saanut nuoret innostumaan ja tekemään itse sen sijaan, että he jäisivät odottamaan ohjeita. Ratkaisussa vaikutuksen teki se, että eteenpäin lähdetään positiivisen ja onnistumisen kautta”, hän sanoo.

Voittajaratkaisuissa kansainvälistä potentiaalia

Toiseksi suurimman summan eli 500 000 euroa sai Someturva-tiimi. Someturva on mobiilisovelluksena toimiva lakipalvelu, josta nuori voi hakea apua sosiaalisessa mediassa kohtaamansa sopimattomaan käytökseen.

“Someturva on tarttunut tärkeään ilmaisun- ja sananvapauden teemaan ja löytänyt fiksun ja nuorille sopivan tavan tukea heitä, jotka ovat kokeneet verkossa kielteisiä asioita. On selvää, että some kuuluu kaikkien nuorten arkeen – siksi pitää löytää keinoja, joilla voimme tehdä siitä heille turvallisen ympäristön”, sanoo Vuosisadan rakentajien tuomariston jäsen, Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalotoiminnan johtaja Leena Suurpää.

Lisäksi kolme tiimiä sai säätiöiltä 150 000 euron rahoituksen. Tiimit ovat rodullistettuja tyttöjä kirjoittamaan kannustava RT Lit, turvapaikanhakijoita koodauksen avulla kotouttava Integrify ja nuoria terveelliseen elämään hyvinvointirannekkeen avulla ohjaava Elämän Peili.

“Voittajat nostavat esiin merkittäviä yhteiskunnallisia ongelmia ja esittävät niihin konkreettisia vastauksia. Hankkeet eivät jää paikallisiksi, vaan ovat skaalattavissa isoiksi ja kansainvälisiksi”, Päivi Tikka sanoo.

“Voittajaratkaisuissa näkyy herkkyys tunnistaa epäkohtia nuorten elämässä. Ne uskaltavat ottaa esiin kiistanalaisia yhteiskunnan ilmiöitä, kuten väkivallan, rodullistamisen ja keskustelun siitä, kenellä on oikeus näkyä ja kuulua yhteiskunnassamme. Hankkeet eivät silti ole surunvalitteluja, vaan ilo ja vauhti ovat niissä vahvasti läsnä: uskotaan unelmaan ja mennään sitä kohti”, Leena Suurpää sanoo.

Vuosisadan rakentajat -haastekilpailu etsi ratkaisuja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Kilpailu oli 44 suomalaisen säätiön lahja 100-vuotiaalle Suomelle. Voittajaratkaisuja rahoitti 21 säätiötä.

Vuosisadan rakentajat -kilpailun voittajat ja yhteystiedot:
Gutsy Go, 1,5 miljoonaa euroa: Aram Aflatuni, 040 587 1583 / aram@gutsy.fi ja Veera Ikonen, 040 708 0701 / veera@gutsy.fi
Someturva, 500 000 euroa: Minttu Salminen, 050 567 8747 / minttu.salminen@hel.fi
RT Lit, 150 000 euroa: Koko Hubara, 040 558 1505 / info@ruskeattytot.fi
Integrify, 150 000 euroa: Daniel Rahman, 050 565 0448 / daniel@integrify.fi
Elämän Peili, 150 000 euroa: Seppo Vainio, 040 747 0939 / seppo.vainio@oulu.fi

Voittajaratkaisuja rahoittavat säätiöt:
Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, Helmi Holmgrens Stiftelse, Helsingin yliopiston tiedesäätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, KAUTE-säätiö, Koneen Säätiö, Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö, Suomen Lääketieteen Säätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliiton tutkimussäätiö, Marjatta ja Eino Kollin Säätiö, Me-säätiö, OLVI-säätiö, Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö, Saastamoisen säätiö, Suomen Kulttuurirahasto, Svenska litteratursällskapet i Finland, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, Teollisuuden ja työnantajain keskusliiton (TT) -säätiö, Ulla Tuomisen säätiö, Väinö Tannerin säätiö ja William ja Ester Otsakorven Säätiö

Päivi Tikka
vt. toimitusjohtaja
paivi.tikka@saatiopalvelu.fi

Liisa Mayow
kilpailun viestintä

Gutsy Go

Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta

Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta on suomalaisten apurahanjakajien yhdistys, Suomen ainoa säätiöiden etu- ja tukijärjestö. Neuvottelukuntaan kuuluu tällä hetkellä 186 jäsentä.