VVO:n perustamisesta 40 vuotta

VVO perustettiin suuren asuntopulan aikaan 40 vuotta sitten, jolloin sen perustehtäväksi määriteltiin kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakennuttaminen sekä asuntopoliittinen vaikuttaminen. Pian yhtiön perustamisen jälkeen ymmärrettiin, että kiinteistöjen omistamiseen liittyi myös vastuu asukkaista ja aloitettiin asukastoiminta, josta onkin muodostunut tärkeä osa VVO:n toimintaa.

VVO:n perustehtävä on säilynyt ennallaan - luoda asiakkaille mahdollisuudet turvalliseen, hyvään ja pitkäaikaiseen vuokra-asumiseen. Yhtiöstä on kasvanut Suomen suurin vuokra-asuntoyritys, joka omistaa lähes 38 000 vuokra-asuntoa noin 50 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Koko maan vuokra-asuntokannasta se on lähes viisi prosenttia.

Vuosittain lähes tuhat vuokra-asuntoa

Neljän vuosikymmenen aikana VVO on rakennuttanut tai ostanut valmiina liki 40 000 vuokra-asuntoa, mikä on lähes tuhat asuntoa per vuosi. Valtion tukeman tuotannon lisäksi yhtiö on rakennuttanut myös vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja.

VVO tavoittelee visiossaan maan merkittävimmän ja asiakkaiden parhaaksi arvostaman toimijan asemaa. Toimitusjohtaja Olli Salakka kertoo, että yhtiö pyrkii vastaamaan kohtuuhintaista asumista hakevien asiakkaiden asumistarpeisiin ja asumismieltymyksiin.
- Tavoitteemme on käynnistää juhlavuonna yli tuhannen vuokra-asunnon tuotanto. Vastaavat huippuluvut saavutimme kymmenen vuotta sitten, sanoo Olli Salakka.

Salakan mukaan VVO kehittää vuokra-asumista määrätietoisesti myös tulevina vuosina.
- Toimimme mahdollisimman lähellä asiakasta ja hoidamme itse asuntojen vuokrauksen, isännöinnin sekä asuntoesittelyt ja -tarkastukset. Uskomme, että asiakkuuksiin satsaaminen pitkällä aikavälillä lisää asiakastyytyväisyyttä ja yhtiön kannattavuutta. Se on vvolainen tapa toimia.

VVO täyttää 40 vuotta 29.1.2009 ja juhlii työn merkeissä. Juhlapäivänä ovet ovat avoinna kello 14 - 19 osoitteessa Mannerheimintie 168a. (Ei puheita, ei kukkia, ei lahjoja. Mahdolliset muistamiset pyydetään osoittamaan Kansan Si-vistysrahaston VVO:n rahastoon tili 554128-51042, tietoihin VVO 40)

VVO-yhtymä Oyj, toimitusjohtaja Olli Salakka, p. 0400 421 187

VVO:n polku

1969
29.1.1969 SAK ja sen 16 jäsenliittoa sekä E-osuustoimintaliike allekirjoittivat Valta-kunnallisen vuokratalo-osuuskunnan perustamisasiakirjan.

1970
Ensimmäiset vuokratalot valmistuvat Vantaalle, Hämeenlinnaan ja Tampereelle.

Asukasdemokratiakokeilu aloitetaan Vantaan Malminiityssä.

1975
Vuokra-asuntoja yhteensä 3 366

VVO/Valtakunnallinen vuokratalo-osuuskunta -nimisen tiedostuslehden julkaiseminen alkaa

Henkilöstö: 71

1978
VVO 10 vuotta

Vuokra-asuntoja 5 277, joissa asui yli 15 000 pääasiassa ay- ja E-liikkeen jäsentä. Toimintapaikkakuntia 28

Julkaistaan vuokratalojen suunnitteluohjeet.

Asukkaiden edustajat osuuskuntakokouksiin, tilintarkastukseen ja hallintoneuvostoon

Liikevaihto 41,3 mmk ja tase 381,4 mmk

Uusi toimitalo Kannelmäkeen, Pasuunakuja 1:een.

1983
15. toimintavuosi

"Valtakunnallinen vuokra-talo-osuuskunta on SAK-, STTK- ja TVK-laisen ammattiyh-distysliikkeen, E-liikkeen sekä Suomen Kaupunkiliiton ja Suomen Kunnallisliiton omistama yleishyödyllinen yhteisö, joka rakennuttaa omistukseensa vuokrataloja pääasiallisesti valtion asuntolainoituksen turvin ja vuokraa näissä sijaitsevia asuntoja, harjoittaa rakennuttaja-,
isännöinti- ja asuntolatoimintaa sekä suorittaa aatteellista va-listustyötä asuntopoliittisissa kysymyksissä."

Uusi toimitalo Länsi-Pasilaan.

Osuuspääomaa korotetaan.

Vuokra-asuntoja 7 312 asuntoa 30 kunnan alueella, 19 198 asukasta

Henkilöstö 114

Liikevaihto 98,3 mmk ja tase 717,2 mmk

Suurimmat omistajat:
SAK-laiset liitot 56,4 %
TVK-laiset liitot 10,6 %
STTK_laiset liitot 8,9 %
E-liike 23,5 %
Suomen Kaupunkiliitto 0,3 %
Suomen Kunnallisliitto 0,3 %

1989
VVO täyttää 20 vuotta: "Varma valtakunnallinen osaaja"

Vuokra-asuntoja yhteensä 9 679

Perustetaan Asumisoikeus Oy VVO. Ensimmäiset asumisoikeusasunnot valmistuvat vuonna 1991.

Aloitetaan vapaarahoitteinen vuokra-asuntotuotanto.

1990
Uusi toimitalo Mannerheimintie 168:aan

11 655 vuokra-asuntoa 60 kunnan alueella

Henkilöstö 117

1993
25. toimintavuosi

Osuuskunnan liikevaihto 320,4 mk ja koko konsernin liikevaihto 488,5 mmk Osuuskunnan tase 2.397,0 mmk ja koko konsernin tase 2.968,2 mmk

18 312 vuokra-asuntoa

Yhtiömuoto muuttuu osuuskunnasta yhtymäksi: Oy

Julkaisee ympäristöohjelman.

VVO-sähkö Oy perustetaan.

Konsernin asuntokanta yhteensä 28 957 asuntoa

Konsernin liikevaihto 832,3 mmk ja tase 7 542,7 mmk

Henkilöstö: 271

Valmistuu konsernin 30 000:s asunto Espoon Tiistilänkylään

Omistusasuntotuotanto käynnistyy

VVO täyttää 30 vuotta

Konsernin liikevaihto nousee yli miljardin markan (1,14 mrd), tase 9,7 mrd

Konsernin omistukseen valmistuu toimintavuonna yli 1 000 vuokra-asuntoa (1
064)

Asuntokanta 35 413 asuntoa

Henkilöstö 366

Asukastoiminnassa erilaisissa tehtävissä yli 3 000 aktiivia

Yhtiömuoto muuttuu julkiseksi osakeyhtiöksi: OYJ

Suomen Asumisoikeus Oy syntyy, kun VVO ja Sato yhdistävät asumisoikeusyhtiönsä

Pääomaohjelma; pääomalainaa merkittiin kaikkiaan 6,2 M€

2003
Omistuspohja laajenee, kun uusiksi omistajiksi tulee useita eläke- ja vakuutusyhtiöitä, säätiöitä ja muita pitkäjänteisiä ammattimaisia sijoittajia

35. toimintavuosi

Ilmarisesta VVO:n suurin omistaja

Isännöintiliiketoiminta myydään

Asuntokanta 37 742 asuntoa

Liikevaihto 325 M€, tase 1 718 M€

Henkilöstö 377

Hallintoneuvosto lakkautetaan

Laaja kanta-asiakasohjelma käynnistyy

VVO täyttää 40

Uusi toimitalo valmistuu Mannerheimintie 168a

VVO Oyj keskittyy asuntosijoittamiseen Suomessa ja uudistaa vuokra-asumista tehden siitä entistä haluttavampaa. Yhtiö kehittää Lumo-koteja ja -palveluita, jotka edistävät työperäistä muuttoa kaupungistuvassa Suomessa, lisäävät hyvinvointia ja säästävät ympäristöä. Viiden vuoden aikana konserni on investoinut kaupalliseen vuokra-asumiseen lähes 1,5 miljardia euroa.