Vyöhykkeiden Reittiopas kertoo, millä lipulla matkustat ensi keväänä

Tänään avattu Reittiopas uusille vyöhykkeille ABCD näyttää vyöhykkeiden rajat ja opastaa ostamaan oikean lipun. HSL ottaa uudet matkustusvyöhykkeet käyttöön keväällä 2019.

Mitkä vyöhykkeet? Vyöhykkeiden Reittioppaan etusivulta näkee yleiskatsauksen ABCD-vyöhykerajoista HSL-alueella.

HSL-alueella otetaan ensi keväänä käyttöön uudet vyöhykkeet ja uudet matkaliput. Tänään avatusta vyöhykkeiden Reittioppaasta voi käydä katsomassa, minkä vyöhykkeiden läpi omat päivittäiset matkat uudistuksen jälkeen kulkevat tai millä vyöhykkeellä esimerkiksi uusi opiskelupaikka sijaitsee.

Reittiopas kertoo myös, mikä lippu kullekin matkalle kannattaa ostaa.

Kokeile vyöhykkeiden Reittiopasta täällä: reittiopas.fi/uudetvyohykkeet

Näin tarkistat vyöhykkeesi

Mitkä vyöhykkeet? Vyöhykkeiden Reittioppaan etusivulta näkee yleiskatsauksen ABCD-vyöhykerajoista HSL-alueella.

Millä vyöhykkeillä liikun? Kokeile reittihaulla, minkä vyöhykkeiden läpi kuljet matkallasi. Jos matkaat esimerkiksi Puistolasta Vantaan Ylästöön, voit matkustaa joko pelkästään B vyöhykkeellä, A ja B-vyöhykkeillä tai B- ja C-vyöhykkeillä. Tieto vyöhykkeistä näkyy reittihaun vieressä.

Minkä lipun tarvitsen? Esimerkiksi Helsingin Puistolasta Vantaan Ylästöön matkatessasi voit valita parhaiten sopivan reitin ja lipun. Reitistä riippuen matkalle voi ostaa joko AB- tai BC-lipun. A, B ja C-vyöhykkeillä matkustusoikeus ostetaan aina kahdelle vyöhykkeelle.

Tieto vyöhykerajoista tulee kaikille pysäkeille, linjakarttoihin ja HSL-sovellukseen

Kun uudet vyöhykkeet otetaan käyttöön, myös HSL-sovelluksen Reittiopas kertoo, minkä lipun matkustaja matkalleen tarvitsee. Reitillä tarvittavan lipun voi ostaa suoraan HSL-sovelluksesta.

HSL:n verkkosivuilla on kartta jossa näkyy eri paikkojen sijoittuminen vyöhykkeille. Vyöhykerajat näkyvät myös painetuissa linjakartoissa. Pysäkeillä ja asemilla vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä ja julisteissa.

Metrossa ja junassa kuulutukset kertovat milloin vyöhyke vaihtuu. Bussien sisänäytöt kertovat kunkin pysäkin vyöhykkeen.

Kulkuvälineessä matkakortinlukija tietää, millä vyöhykkeellä matkustaja on ja mitä lippuja hän voi ostaa kyseiseltä vyöhykkeeltä.

Uusiin vyöhykkeisiin siirrytään ensi keväänä

Kun uudet vyöhykkeet otetaan HSL-alueella käyttöön ensi keväänä, nykyisten kuntarajoihin perustuvien matkustusalueiden tilalle tulevat kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet. Ne piirtyvät noin 10 kilometrin levyisiksi kaariksi Helsingin keskustan ympärille. Pääkaupunkiseutu eli Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa muodostaa ABC-alueen ja sen ulkopuolella olevat HSL:n jäsenkunnat eli Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio vyöhykkeen D.

Myös liput uudistuvat. Kuntarajoihin perustuvien sisäisten, seutu- ja lähiseutulippujen sijaan ensi keväästä alkaen HSL-alueella matkustetaan vyöhykelipuilla. Vyöhykkeillä A, B ja C kunnan sisäistä lippua vastaa jatkossa AB- tai BC-lippu ja seutulippua ABC-lippu.

Lue lisää uusista vyöhykkeistä täältä: hsl.fi/uudetvyohykkeet.

Eeva Jakobsson, projektipäällikkö, puhelin: 045 632 2800
Mari Flink, HSL:n osastonjohtaja, puhelin: 040 715 0440
Ossi Berg, informaatiosuunnittelija, puhelin: 040 753 6651

HSL:n vuorokausilippu on kätevä kesäkulkijalle26.6.2019 10:37:27 EESTTiedote

Jos Helsingin seudun kesäkävijä aikoo tehdä useita matkoja päivässä tai kiertää mielenkiintoisia kohteita monena päivänä, hänen kannattaa ostaa HSL:n vuorokausilippu, joita saa 1-7 vuorokaudeksi. Kun älypuhelimeen lataa maksutta HSL-sovelluksen, matkustajalla on mukanaan sekä lippuautomaatti että liikenneneuvoja. HSL-sovelluksesta saa sekä vuorokausilippuja että kertalippuja ja sillä voi käyttää myös HSL:n Reittiopasta. Joukkoliikenteen ohella pääkaupunkiin ympäristöineen voi tutustua vaikka kaupunkipyörillä.

HSL:n hallituksen päätöksiä 14.6.201914.6.2019 12:52:27 EESTTiedote

Lausuntopyyntö Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2020–2022 Hallitus päätti pyytää Helsingin, Espoon, Vantaan, Keravan ja Kauniaisten kaupunkeja sekä Kirkkonummen, Siuntion, Sipoon ja Tuusulan kuntia antamaan 31.8.2019 mennessä lausuntonsa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2020–2022. Lausuntoa pyydetään strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta, lipputulotavoitteista TTS-kaudella, tarkastusmaksun korottamisesta sekä kuntakohtaisen ylijäämän käytöstä suunnitelmakaudella 2020–2022. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitykseen liittyvät hankinnat Hallitus päätti, että HSL voi tehdä Lippu- ja informaatiojärjestelmän jatkokehitystä LIJ Tuki- ja ylläpitosopimuksen jäljellä olevana voimassaoloaikana vuosina 2019–2023 enintään 3,5 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan ja Teknol

Helsingin seudun MAL-yhteistyöllä on saatu hyviä tuloksia - uutta sopimusta valmistellaan14.6.2019 11:35:27 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion yhteisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toimenpiteet ovat edenneet hyvin. Nykyinen sopimuskausi päättyy tämän vuoden lopussa. Uusi MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty tänä keväänä Helsingin seudun päätöksenteossa. Sen pohjalta valmistellaan uutta Helsingin seudun kuntien ja valtion välistä MAL-sopimusta kaudelle 2020-2023.

Metromatkustajat nyt keväällä syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen14.6.2019 10:39:55 EESTTiedote

HSL:n kevään 2019 asiakastyytyväisyystutkimuksessa metromatkustajat olivat syksyä tyytyväisempiä matkanteon sujuvuuteen ja vaihtamiseen. Erityisesti matkustajat, jotka tekivät matkansa kokonaan tai osittain metron läntisellä osuudella Ruoholahdesta länteen, antoivat näihin kysymyksiin nyt keväällä syksyä 2018 paremman arvion: syksyllä 2018 matkustajista 80 prosenttia oli tyytyväisiä matkanteon sujuvuuteen, keväällä 2019 tyytyväisten osuus oli 86 prosenttia. Tyytyväisiä liikennevälineen vaihtamisen sujuvuuteen oli syksyllä 74 prosenttia ja keväällä 78 prosenttia.