Vyöhykkeiden Reittiopas kertoo, millä lipulla matkustat ensi keväänä

Tänään avattu Reittiopas uusille vyöhykkeille ABCD näyttää vyöhykkeiden rajat ja opastaa ostamaan oikean lipun. HSL ottaa uudet matkustusvyöhykkeet käyttöön keväällä 2019.

Mitkä vyöhykkeet? Vyöhykkeiden Reittioppaan etusivulta näkee yleiskatsauksen ABCD-vyöhykerajoista HSL-alueella.

HSL-alueella otetaan ensi keväänä käyttöön uudet vyöhykkeet ja uudet matkaliput. Tänään avatusta vyöhykkeiden Reittioppaasta voi käydä katsomassa, minkä vyöhykkeiden läpi omat päivittäiset matkat uudistuksen jälkeen kulkevat tai millä vyöhykkeellä esimerkiksi uusi opiskelupaikka sijaitsee.

Reittiopas kertoo myös, mikä lippu kullekin matkalle kannattaa ostaa.

Kokeile vyöhykkeiden Reittiopasta täällä: reittiopas.fi/uudetvyohykkeet

Näin tarkistat vyöhykkeesi

Mitkä vyöhykkeet? Vyöhykkeiden Reittioppaan etusivulta näkee yleiskatsauksen ABCD-vyöhykerajoista HSL-alueella.

Millä vyöhykkeillä liikun? Kokeile reittihaulla, minkä vyöhykkeiden läpi kuljet matkallasi. Jos matkaat esimerkiksi Puistolasta Vantaan Ylästöön, voit matkustaa joko pelkästään B vyöhykkeellä, A ja B-vyöhykkeillä tai B- ja C-vyöhykkeillä. Tieto vyöhykkeistä näkyy reittihaun vieressä.

Minkä lipun tarvitsen? Esimerkiksi Helsingin Puistolasta Vantaan Ylästöön matkatessasi voit valita parhaiten sopivan reitin ja lipun. Reitistä riippuen matkalle voi ostaa joko AB- tai BC-lipun. A, B ja C-vyöhykkeillä matkustusoikeus ostetaan aina kahdelle vyöhykkeelle.

Tieto vyöhykerajoista tulee kaikille pysäkeille, linjakarttoihin ja HSL-sovellukseen

Kun uudet vyöhykkeet otetaan käyttöön, myös HSL-sovelluksen Reittiopas kertoo, minkä lipun matkustaja matkalleen tarvitsee. Reitillä tarvittavan lipun voi ostaa suoraan HSL-sovelluksesta.

HSL:n verkkosivuilla on kartta jossa näkyy eri paikkojen sijoittuminen vyöhykkeille. Vyöhykerajat näkyvät myös painetuissa linjakartoissa. Pysäkeillä ja asemilla vyöhyketieto näkyy pysäkkikilvissä ja julisteissa.

Metrossa ja junassa kuulutukset kertovat milloin vyöhyke vaihtuu. Bussien sisänäytöt kertovat kunkin pysäkin vyöhykkeen.

Kulkuvälineessä matkakortinlukija tietää, millä vyöhykkeellä matkustaja on ja mitä lippuja hän voi ostaa kyseiseltä vyöhykkeeltä.

Uusiin vyöhykkeisiin siirrytään ensi keväänä

Kun uudet vyöhykkeet otetaan HSL-alueella käyttöön ensi keväänä, nykyisten kuntarajoihin perustuvien matkustusalueiden tilalle tulevat kirjaimilla ABCD nimetyt vyöhykkeet. Ne piirtyvät noin 10 kilometrin levyisiksi kaariksi Helsingin keskustan ympärille. Pääkaupunkiseutu eli Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa muodostaa ABC-alueen ja sen ulkopuolella olevat HSL:n jäsenkunnat eli Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio vyöhykkeen D.

Myös liput uudistuvat. Kuntarajoihin perustuvien sisäisten, seutu- ja lähiseutulippujen sijaan ensi keväästä alkaen HSL-alueella matkustetaan vyöhykelipuilla. Vyöhykkeillä A, B ja C kunnan sisäistä lippua vastaa jatkossa AB- tai BC-lippu ja seutulippua ABC-lippu.

Lue lisää uusista vyöhykkeistä täältä: hsl.fi/uudetvyohykkeet.

Eeva Jakobsson, projektipäällikkö, puhelin: 045 632 2800
Mari Flink, HSL:n osastonjohtaja, puhelin: 040 715 0440
Ossi Berg, informaatiosuunnittelija, puhelin: 040 753 6651

Lataa

Vuosaaressa pääsee ajamaan kaupunkipotkulaudalla tänä kesänä20.3.2019 15:19:30 EETTiedote

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet laajan käyttäjäkunnan Helsingissä ja Espoossa. Nyt tulevat kaupunkipotkulaudat. Potkulautapalvelussa kokeillaan sekä perinteisesti potkittavia että sähköllä toimivia potkulautoja. Kokeilualueena on Vuosaari, johon tulee noin 30 potkulauta-asemaa ja 300 potkulautaa. Laudan saa käyttöönsä mobiilisovelluksella pientä korvausta vastaan. HSL ja palvelusta vastaava Samocat Sharing toteuttavat kokeilun yhteistyössä. Kausi alkaa 15.4. ja jatkuu aina lokakuun loppuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 5.3.20195.3.2019 16:01:04 EETTiedote

Päätösvallan siirtäminen toimitusjohtajalle vuosien 2011-2017 liikennöintisopimusten optioiden käyttämisessä Hallitus päätti siirtää optioiden käyttämistä koskevan päätösvallan vuosina 2011–2017 kilpailutettujen 39 liikennöintisopimuksen osalta toimitusjohtajalle. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-2 Esitys kunnille joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamisesta vuodelle 2020 Hallitus päätti ehdottaa jäsenkunnille, että kunnat varaavat vuodelle 2020 määrärahat joukkoliikenteen pienkohteiden rakentamiseen.HSL tekee kunnille vuosittain esitykset joukkoliikenteen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä, jotta ne voidaan ottaa huomioon kuntien talousarviovalmistelussa sekä suunnittelu-ja rakentamisohjelmissa. Kuntakohtaisiin esityksiin voi tutustua tarkemmin pöytäkirjan liitteistä. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019578-3 Asiakirjojen toimittamisesta peritt