Wasaline Oy

Wasaline har fått ett hedersomnämnande för de stora satsningarna på hållbarhetsområdet.

Wasaline fick ett hedersomnämnande på Svensk Sjöfarts årsmöte som hölls 27 april i Stockholm.

Foto: Anders Boman, styrelseordförande för Wallenius Sol, Mark Levengood, seminariets moderator och jury medlem och Fredrik Moliis, operativ chef för Wasaline i Sverige.

Juryn för Årets rederi har valt att ge ett hedersomnämnande till Wasaline för det arbete som rederiet genomfört under 2022 med att fortsätta utveckla trafiken i Kvarken och med det nya fartyget Aurora Botnia. Rederiet har satsat stort på hållbarhetsområdet och visat på tydligt miljö- och klimatengagemang.

Wasaline har under 2022 lyckats öka antalet passagerare med 149 procent och frakten med 4,4 procent jämfört med år 2021. Dessutom ökade omsättningen med 78,6 procent. Det nya fartyget Aurora Botnia har dessutom minimerat klimatpåverkan och energikonsumtionen har minskat med 21 procent per resa och CO2-utsläppen har minskat med 19,6 procent.

Föreningen Svensk Sjöfart är en branschorganisation med uppdraget att öka kunskapen om den svenska sjöfarten och driva branschens frågor såväl nationellt som internationellt. De viktigaste fokusområdena är miljö och klimat, sjösäkerhet och teknik, forskning och innovation samt konkurrenskraft för ökad tillväxt. Svensk sjöfart har ca 60 medlemmar.

Wallenius Sol blev utsedd till Årets rederi.

VD Peter Ståhlberg
peter.stahlberg@wasaline.com tel

Bilder

Om

Wasaline är världens nordligaste rederi, som dagligen transporterar passagerare och gods mellan Vasa i Finland och Umeå i Sverige. Rederiets nya färja, Aurora Botnia, är världens miljövänligaste passagerarfärja. Färjan har beviljats märket nyckelflaggan som tecken på en produkt som är tillverkad i Finland. Mer information: www.wasaline.com.

Andra språk

Följ Wasaline Oy

Senaste pressmeddelandena från Wasaline Oy

AURORA BOTNIA TÄYTTÄÄ VUODEN26.8.2022 10:21:59 EEST | Tiedote

Sunnuntaina 28.8.2022 tulee kuluneeksi vuosi Wasalinen matkustaja-autolautta Aurora Botnian neitsyt-matkasta. Vuosi oli täysin poikkeuksellinen pandemiasta ja matkustusrajoituksista johtuen, mutta Aurora Botnia on siitä huolimatta ylittänyt kaikki odotukset. Uusi laiva saatiin Vaasan ja Uumajan väliseen liiken-teeseen juuri oikealla hetkellä ja on edelleen yksi maailman energiatehokkaimmista matkustaja-aluksista. Aurora Botnian ansiosta Wasaline on rikkonut ennätyksiä sekä matkustajien että rahdin määrässä kuu-kausi toisensa jälkeen. Merenkurkun laivayhteyden tulevaisuudennäkymät ovatkin nyt valoisammat kuin koskaan.