Webinaari: Näin cobotit muuttavat elintarviketeollisuutta

Kotimaisella elintarviketeollisuudella on vielä runsaasti mahdollisuuksia tehostaa tuotantoaan yhteistyörobottien eli cobottien avulla.

Webinaari: Näin cobotit muuttavat elintarviketuotantoa

Kotimainen elintarviketeollisuus voisi hyödyntää automaatiota vielä selvästi nykyistä monipuolisemmin.

Isot tuotantolinjat on jo pitkälle automatisoitu. Alalla on silti yhä runsaasti työtehtäviä, joissa ihminen nostaa säännöllisesti raskaita paketteja kylmissä tiloissa.

“Ihmistyövoiman käyttäminen tavaroiden manuaaliseen siirtämiseen aiheuttaa valtavasti sairaspoissaoloja. Teemme kaikkemme, jotta ihminen voi keskittyä fyysisesti vähemmän rasittaviin tehtäviin", Universal Robotsin cobottilähettiläs Antti Lumme sanoo.

Elintarviketeollisuudessa sesonkituotteiden osuus on isompi kuin missään muussa teollisuudessa. Linjaston tuotantosuunnan muuttaminen tulee olla edullista, nopeaa ja vaivatonta.

Kun Atria oli valitsemassa automaatiojärjestelmää Ruotsin tehtaalleen Skenessä, lähellä Göteborgia, juuri ketteryys ratkaisi. Saman linjaston tulee päivän aikana pakata niin katkarapuja kuin oliivejakin.

“Aikaisemmin meiltä kului aikaa tuotantolinjan muuttamiseen kuusi tuntia, mutta Universal Robotsin yhteistyörobotilla tämä onnistuu 20 minuutissa”, Atrian technical manager Johnny Jansson sanoo.

Lumme kertoo, että yleensä työntekijät ottavat cobotin iloiten vastaan tekemään manuaalisia työtehtäviä.

“Cobotin ei koeta vievän työpaikkoja, vaan päinvastoin. Robotiikan on todettu lisäävän työpaikkoja yrityksissä”, hän sanoo.

Universal Robots järjestää torstaina 25.3 klo 14.00-14.45 webinaarin missä kerrotaan kokemuksista cobottien käytössä elintarviketeollisuudessa. Webinaarin järjestää Antti Lumme yhdessä Machine Toolin Business development managerin Veli-Matti Svahnin kanssa. Pääset ilmoittautumaan tilaisuuteen täältä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Case: Atria

Webinaari: Näin cobotit muuttavat elintarviketuotantoa

+45 89 93 89 89https://try.universal-robots.com/fi/mainsite/

Yritys on osa Teradyne Inc. -konsernia, ja Tanskan Odensessa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi sillä on aluetoimistot Yhdysvalloissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Isossa-Britanniassa, Tšekissä, Puolassa, Unkarissa, Romaniassa, Venäjällä, Turkissa, Kiinassa, Intiassa, Singaporessa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa ja Meksikossa. Universal Robotsin liikevaihto oli 248 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2019.

Tanskaan maailman suurin yhteistyörobottien keskittymä: Mobile Industrial Robots ja Universal Robots sijoittavat 36 miljoonaa dollaria robotiikan kehitystyöhön ja valmistukseen12.2.2020 08:31:50 EET | Tiedote

Tanskan elinkeinoministeri Simon Kollerup on julkaissut suunnitelmat Tanskan robotiikka-alan lippulaivojen, Mobile Industrial Robotsin (MiR) ja Universal Robotsin (UR) tulevasta päämajasta. Yritykset asettuvat yhdessä noin 32 000 m2:n ”cobottikeskukseen” Odensessa, joka on Tanskan nopeasti kasvavan robotiikka-alan keskus.