WhistleB

Whistleblowing estää ja vähentää korruptiota

WhistleB:n perustaja, suomalainen Karin Henriksson esitteli tänään yritysmaailman ilmiantojärjestelmien uusia trendejä. Sisäisestä valvonnasta vastaavat compliance managerit ovat nyt tuomassa whistleblowingia digiaikaan kannustaakseen työntekijöitä raportoimaan epäillyistä rikkeistä.

Puhuessaan Nordic Light Audit Executive Seminar -seminaarissa Kirkkonummella Karin selitti, miten whistleblowing oikein toteutettuna suojaa yritysriskeiltä ja julkisuuskuvan vahingoittumiselta. Seikka, joka "hallitusten pitäisi ottaa tosissaan", hän sanoi. Keskeisintä on korruption estäminen ja vähentäminen.

"Viime viikon tapahtumat Romaniassa ja tämän viikon tapahtumat Ranskassa ovat hyvä muistutus siitä, että ihmiset eivät ole valmiita sietämään korruptiota ja taloudellisia väärinkäytöksiä. Strategisten ja tehokkaiden työkalujen löytäminen tällaisten riskien vähentämiseksi on kuitenkin tuntuva haaste yrityksille ja viranomaisille", Karin totesi.

Whistleblowing, tai ilmiantojärjestelmän avulla yritysten ja muiden organisaatioiden on mahdollista saada hyvissä ajoin vihjeitä epäillyistä rikkomuksista. WhistleB:n toteuttamien viimeaikaisten tutkimusten mukaan pohjoismaiset compliance managerit tiedostavat tämän ja ovat tuomassa whistleblowingia digiaikaan kannustaakseen entistä useampia työntekijöitä raportoimaan epäillyistä rikkeistä. Eräs keskeinen trendi Pohjoismaissa on tarjota työntekijöille ja alihankkijoille mahdollisuutta nimettömään verkkoraportointiin, mikä takaa hyvän tietoturvan ja on käyttäjäystävällistä.

Tuore tutkimus, johon osallistui yli 100 WhistleB:n asiakasta,[1] nostaa esiin kolme selkeää trendiä whistleblowingissa:

- Verkkoraportointi on kasvussa, 80 % compliance-ammattilaisista Pohjoismaissa ilmoitti saavansa nykyään suurimman osan ilmiannoista verkkopalvelun kautta.

- Nimetön ilmoittaminen ja keskustelu ilmiannon tehneen henkilön kanssa ovat keskeisen tärkeitä tekijöitä onnistumisen kannalta, joten hyvä tietoturva on olennainen osa järjestelmää. Ensi vuonna voimaan astuva EU:n tietosuoja-asetus on selvästi lisännyt tietoisuutta ja tarvetta tietosuojalle ja yksityisyydensuojalle.

- Whistleblowing-tapaukset käsitellään etupäässä sisäisesti ilman ulkopuolisia tahoja.

Association of Certified Fraud Examinersin (ACFE) viime vuonna teettämä tutkimus tukee näitä tutkimustuloksia. Ensi kertaa internetin kautta välitetyt vihjeet muodostivat suuremman osan raporteista kuin puhelimitse tehdyt ilmoitukset.[2]

Lisätietoja antaa suomea ja ruotsia puhuva Karin Henriksson, Founding Partner, WhistleB, Whistleblowing Centre:

karin.henriksson@whistleb.com

+46 70 444 32 16

[1] WhistleB:n verkkokysely, lähetetty yli 100:lle ruotsalaiselle yritykselle ja viranomaiselle, heinäkuu 2016.

[2] 2016 ACFE Report to the Nations on Occupational Fraud and Abuse

WhistleB
WTC, Klarabergsviadukten 70
107 24 Stockholm, Sweden

WhistleB on maailmanlaajuinen whistleblowing-palveluntarjoaja, joka toimii yli sadalla markkina-alueella, kaikilla mantereilla, 40:llä kielellä. Asiakkaisiimme kuuluu sekä Suomalaisia että kansainvälisiä yrityksiä niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Tarjoamme vain korkeimman tietosuojan takaavaa palvelua. Toimimme voimassa olevien tietosuojalakien, tulevan EU:n tietosuoja-asetuksen ja ISO 27001:n mukaisesti.