Wihuri-päivänä 11.10.2017 Kansallisgallerian taidemuseoihin on vapaa pääsy

Keskiviikkona 11.10.2017 vietetään ensimmäistä Wihuri-päivää Kansallisgallerian taidemuseoissa.

Wihuri-päivän aikana Jenny ja Antti Wihurin rahasto tarjoaa jokaiselle kävijälle maksuttoman sisäänpääsyn Ateneumin, Kiasman ja Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyihin.

Kuvataiteen tukeminen on aina ollut Wihurin rahastolle tärkeää toimintaa. Wihuri-päivä syntyikin luontevana jatkona rahaston vuonna 2016 Kansallisgallerialle tekemän miljoonan euron lahjoituksen myötä.

”Wihurin rahaston lahjoitus on hieno osoitus suomalaisen kuvataiteen, sivistyksen ja kulttuurin tärkeydestä yhteiskunnassamme”, sanoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. ”Kun voimme avata museoidemme näyttelyt kävijöille maksutta, saamme yhteisen taiteemme todellakin jokaisen ulottuville.”

Ateneumin taidemuseossa voi tutustua Suomen taiteen tarina –kokoelmanäyttelyyn, Nykytaiteen museo Kiasmassa on esillä ARS17-suurnäyttely ja Sinebrychoffin taidemuseossa sekä vanhan taiteen aarteita, että Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo.

Keskiviikkona 11.10. Ateneum on avoinna klo 10-20, Kiasma klo 10-20.30 ja Sinebrychoffin taidemuseo klo 11-20.

Wihurin rahastolla on pitkä perinne kuvataiteen tukijana. Rovaniemen taidemuseoon Korundiin lahjoitettu Jenny ja Antti Wihurin rahaston kuvataidekokoelma käsittää yli 3000 teosta. Rahasto kartuttaa kokoelmaa vuosittain noin 300 000 eurolla. Se myös ylläpitää Helsingin Töölössä sijaitsevaa Temppelikadun taitelija-ateljeeta.

Kansallisgalleria on Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Kansallisgallerian vastuulla on maamme kuvataiteen kansallisomaisuus eli valtion taidekokoelma, jonka ylläpitämisestä huolehtii Kansallisgallerian kokoelmahallintaosasto.

Kansallisgalleriaan kuuluu lisäksi Valtion taideteostoimikunta kokoelmineen.

Vivikka Richt
Viestintäpäällikkö / Kommunikationschef / Head of Communications
vivikka.richt@kansallisgalleria.fi

Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo muodostavat Kansallisgallerian. Kansallisgallerian vastuulla on valtion taidekokoelma, jonka ylläpitämisestä huolehtii Kansallisgallerian kokoelmahallintaosasto. Kansallisgalleriaan kuuluu lisäksi Valtion taideteostoimikunta kokoelmineen.

Kansallisgalleria on maan suurin taidemuseo-organisaatio ja kansallinen kulttuurilaitos, jossa työskentelee noin 250 alan ammattilaista. Kansallisgallerian museoissa vierailee vuosittain noin 700 000 kävijää.

Kansallisgalleria on vahva kansallinen ja kansainvälinen kulttuurikentän toimija, jonka palvelut voimistavat taiteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa.

En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit5.12.2017 09:25Tiedote

Fritt inträde till Nationalgalleriets konstmuseer under Wihuri-dagen 11.10.20176.10.2017 12:07Tiedote

Onsdagen den 11 oktober 2017 firas den första Wihuri-dagen i Nationalgalleriets konstmuseer. Under Wihuri-dagen bjuder Jenny och Antti Wihuris stiftelse varje besökare på fritt inträde till Ateneums, Kiasmas och Konstmuseet Sinebrychoffs utställningar. För Wihuri-stiftelsen har det alltid varit viktigt att stöda bildkonsten. Wihuri-dagen föddes därför som en naturlig fortsättning på den donation på en miljon euro som stiftelsen gjorde till Nationalgalleriet 2016. ”Donationen från Wihuris stiftelse är ett fint uttryck för den finländska konstens, bildningens och kulturens viktiga betydelse i vårt samhälle”, säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”När vi kan öppna våra museers utställningar gratis för våra besökare, kommer vår gemensamma konst verkligen inom räckhåll för alla.” På Konstmuseet Ateneum kan man ta del av samlingsutställningen Historier inom finsk konst, i Museet för nutidskonst Kiasma pågår storutställningen ARS17 och i Konstmuseet Sinebrychoff visas såväl