Wood U Make It Happen? Metsäteollisuuden innovaatiokilpailussa haetaan ideoita ja taitajia

Metsäteollisuus ry täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Juhlavuosi käynnistyy opiskelijoille suunnatulla ”Wood U Make It Happen?” -innovaatiokilpailulla. Kilpailussa etsitään tuoreita näkökulmia ja uusia ideoita metsäteollisuuden haasteisiin sekä megatrendeihin, kuten väestönkasvuun ja ympäristöhaasteisiin, esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Innovaatiokilpailu tarjoaa yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille mahdollisuuden tuoda esiin uusia ideoita hyödyntää puuta. Työssä puulla on keskeinen rooli, mutta kilpailutyö voi olla uusi tuote, palvelu tai toimintatapa. Parhaat palkitaan merkittävillä rahapalkinnoilla ja kilpailun järjestäjinä mukana olevat metsäteollisuusyritykset tarjoavat heille sparrausta ja tukea.

Biotalouden huippuasiantuntijat valitsevat voittajat ja 10 000 euron pääpalkinnon saajan

Tuomaristo koostuu biotalouden huippuasiantuntijoista. Puheenjohtajana toimii Maija Itkonen, Gold&Green Foodsin perustaja; muut jäsenet ovat Client Development Director Olli Bremer, Demos Helsinki, johtaja Jarmo E. Heinonen, Business Finland; Manager, Technology Strategy Veera Eskelin, UPM; toimitusjohtaja Tuomas Mustonen, Paptic ja Senior Vice President, Business Development Mikko Saavalainen, Metsä Wood.

”Biotalouden innovaatiot ovat suomalaisten vahvuus ja uskon, että opiskelijoilta tulee rohkeita ja luovia ehdotuksia. Odotan innolla kilpailutöiden valmistumista”, sanoo Maija Itkonen, tuomariston puheenjohtaja.

Innovaatiokilpailu ”Wood U Make It Happen?” käynnistyy 17.1.2018 ja siihen voi osallistua 16.4.2018 saakka. Parhaimmat 6-8 semifinalistia pääsevät esittelemään töitään Helsingin messukeskukseen 31.5.2018 kansainväliseen metsäteollisuuden PulPaper 2018 -tapahtumaan. Voittajat julkistetaan 27.9.2018 Metsäteollisuus ry:n 100-vuotisjuhlassa. Kilpailun parhaat työt palkitaan: ensimmäinen palkinto on 10 000 euroa, toinen 5 000 euroa ja kolmas sija 3 000 euroa. Opiskelijat voivat osallistua yksin tai ryhmässä.

100 vuotta metsäteollisuuden edunvalvontaa

Kilpailu on osa Metsäteollisuus ry:n 100-vuotisjuhlavuotta, joka nyt alkaa uusiutumisen ja innovoinnin merkeissä.

”Kunnioitamme menneitä sataa vuottamme parhaiten katsomalla tulevaisuuteen. Metsä on suomalaisille suuri mahdollisuus, ja nyt on metsäteollisuuden tulevaisuuden osaajien vuoro näyttää suuntaviivoja. Metsäteollisuus säilyy kilpailukykyisenä, kun se pystyy uusiutumaan ja kehittämään toimintaansa”, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Metsäteollisuus ry on toiminut vuosisadan ajan suomalaisen metsäteollisuuden puolestapuhujana ja ollut elinkeinoelämän vahva vaikuttaja. Alalla on ollut ja on edelleen merkittävä rooli yhteiskunnan tukipilarina, joka tuo hyvinvointia monelle pienellekin paikkakunnalle ja yhteisölle ympäri Suomen. Metsäteollisuus on jälleen Suomen suurin vientiala. Viime vuodet ovat olleet metsäteollisuudelle vahvan nousun ja investointien aikaa. Vakaa ja pitkäjänteinen toimintaympäristö takaa suomalaisen metsäteollisuuden menestyksen tulevaisuudessakin.

www.forestindustries.fi/contest

Lisätietoa: innovaatioasioiden päällikkö Alina Ruonala-Lindgren, puh. 0400 454 241

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät