WSOY:n 12 klassikkoa –hankkeen kuvataiteilijoilta 50 000 € hyväntekeväisyyteen yhteistyössä Helsinki Contemporaryn kanssa

Ainutlaatuinen kirjallisuutta ja nykytaidetta yhdistävä hanke ja näyttely huipentuivat WSOY:n ja Helsinki Contemporaryn järjestämään, nykytaiteilijoiden klassikkokirjojen kansia varten toteuttamien upeiden taideteosten huutokauppaan.

Lisäksi huudettavana oli yksi täydellinen, käsin numeroitu 12 klassikkoa -kirjasarja. Huutokaupan tuotto lahjoitetaan taiteilijoiden valitsemiin kohteisiin. Kohteita ovat muun muassa Amnestyn Joku raja! -kampanja, Helsinki Missio, Naisten Linja, Pelastusarmeija, Pelastakaa lapset ry, Punainen Risti ja Suomen Luonnonsuojeluliitto.

”Olemme valtavan kiitollisia kaikille hankkeessa mukana olleille ja huutokaupassa taideteoksen hankkineille. Lahjoitettava kokonaissumma on merkittävä, ja moni järjestö pääsee käyttämään lahjoituksen jo ennen joulua muun muassa vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi”, toteaa WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkunen.

”Oli upeaa, miten 12 klassikkoa -hanke yhdisti kulttuurin eri puolia ja miten tästä haasteesta syntyi orgaanisesti jotakin täysin yllättävää. Hanke toimi hienosti niin kuvataiteen kuin kirjallisuuden kannalta”, iloitsee näyttelyn kuraattori Mika Hannula Helsinki Contemporarysta.

Klassikot-näyttelyn teokset ja lahjoituskohteet:

Rauha Mäkilä

Lahjoituskohde: Naisten Linja

Kuutti Lavonen
Sinuhe egyptiläinen
Lahjoituskohde: Helsingin Autismi- ja Aspergeryhdistys ry ja Downiaiset – Suomen Downin Syndrooma ry

1917 numeroitu 12 klassikkoa -kirjasarja
Lahjoituskohde: Helsinki Missio / Lapsiperhe- ja nuorisotyö

www.12klassikkoa.fi

Anna-Riikka Carlson
Kustantaja

anna-riikka.carlson@wsoy.fi

Mari Männistö
Gallerian johtaja
Helsinki Contemporary

mari.mannisto@helsinkicontemporary.com

Tiedote: WSOY lahjoitti 12 klassikkoa -sarjan presidenttiparille3.1.2018 13:52Tiedote

WSOY julkaisi Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi vuonna 2017 kaksitoista klassikkoteosta juhlapainoksina, joiden kannet suunnitteli joukko maamme keskeisiä nykytaiteilijoita. Lukijat saivat äänestää suosikkinsa 12 klassikoksi. Kesän ja syksyn 2016 aikana järjestetty äänestys keräsi 48 000 ääntä. Jokaista teosta painettiin 2000 kpl, ja ne numeroitiin käsin. WSOY lahjoitti numerolla 1varustetun klassikkosarjan tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja rouva Jenni Haukiolle.