Business TampereBusiness Tampere

XR Challenge -kilpailu hakee ratkaisuja teollisuuden haasteisiin virtuaalitodellisuuden keinoin – kahdeksan finalistiyritystä kisaavat 40 000 euron palkintosummasta

XR Challenge -kilpailu huipentuu syyskuussa Tampereella järjestettävään tapahtumaan, jossa nyt julkistetut kahdeksan finalistiyritystä kilpailevat 40 000 euron voittosummasta. Opiskelijasarjassa tuomaristo palkitsi kolme parasta työtä stipendein. XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen haastekilpailu, jonka kautta päämiehet Fastems, Glaston Corporation ja Valmet hakevat globaaleille markkinoille sopivia tuote- ja palveluratkaisuja. Finaalitapahtuman yhteydessä järjestettävä avoin seminaari kokoaa alan toimijat sekä siitä kiinnostuneet yhteen ja tarjoaa mielenkiintoisia puheenvuoroja.

XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen kilpailu. Kilpailun avulla haetaan parhaita ratkaisuja Fastemsin, Glaston Corporationin ja Valmetin asettamiin liiketoiminnallisiin tarpeisiin. Tampereella 18.–19.9. järjestettävässä finaalitapahtumassa tullaan jakamaan 40 000 euron suuruinen palkintosumma, josta taistelemassa ovat Etteplan, Softability, Eligo.Studio Oy, Cybercom, Intopalo Oy, Voconaut, Lightshape GmbH & Co. KG ja Simlab IT Oy.

Haaste innosti alan yrityksiä Suomessa ja kansainvälisesti

XR Challenge -kilpailun päämiehet lähtivät hakemaan kilpailun kautta globaaleille markkinoille sopivia tuoteratkaisuja ja uusia ajatuksia. Haastekilpailu herätti kiinnostusta myös maamme rajojen ulkopuolella. Päämiesten edustajista koostunut tuomaristo sai arvioitavakseen kilpailutöitä Suomen lisäksi muista Pohjoismaista, Baltiasta ja Saksasta. ”Oli todella mielenkiintoista käydä läpi kilpailuun lähetettyjä konsepteja. Omalta osaltamme arvostimme tuoreita ajatuksia ja ideoita. Halusimme kilpailun avulla löytää jotain, mitä emme ole aiemmin keksineet ajatella ja iloksemme juuri tällaisia esityksiä löytyi kilpailutöiden joukosta”, kertoo Glastonin Digitalisation Manager Kai Knuutila.

Finalisteiksi valitut yritykset pääsevät kehittämään tuoteideaansa demovaiheeseen asti, ja heillä on tukenaan päämiehinä toimivat teollisuusyritykset. ”Finalistien valinta ei ollut helppo tehtävä, mutta olemme erittäin ylpeitä näistä kahdeksasta yrityksestä. Tästä on hyvä lähteä kehittämään ratkaisuja eteenpäin. Odotamme innolla syyskuun finaalitapahtumaa ja sen yhteydessä järjestettävää XR-alan seminaaria, sanoo Kimmo Kallioniemi, Vice President, Life Cycle Services, Fastemsilta.

Kilpailun yhtenä tavoitteena on lisätä Tampereen kaupunkiseudun tunnettuutta valmistavan teollisuuden keskuksena, jossa teollisuusyritysten ja digitaalisten innovaatioiden luova yhdistäminen on mahdollista. ”Tampereen kaupunkiseudun yritysten kasvu ja kehitys on tärkein painopistealueemme ja tavoitteenamme on, että tällä alueella sijaitsevat maailman innovatiivisimmat teollisuusyritykset. XR Challengen myötä haluamme profiloitua houkuttelevana kohteena myös XR-alaa edustaville yrityksille. Olemme iloisia siitä, että päämiestemme haasteet innostivat ja kilpailu aktivoi hyvän määrän osallistujia”, summaa Business Tampereen Uudistuvan teollisuuden asiakasvastaava Heini Wallander

Opiskelijasarjan parhaat palkittiin stipendein

XR Challenge -kilpailu tarjosi alan yritysten lisäksi myös opiskelijoille loistavan mahdollisuuden näyttää omaa osaamistaan, sekä kokemuksen, josta on varmasti hyötyä tulevaisuuden tuotekehityshankkeissa. Valmetin Research Director Mika Karaila on tyytyväinen opiskelijatöiden tasoon: ”Erityisen tyytyväinen olen siitä, että saimme upeita opiskelijatöitä kisaan mukaan. Päätimmekin palkita kolme opiskelijaa hyvästä panoksesta, kunkin 1000 euron stipendillä”, iloitsee Karaila.

Opiskelijasarjassa ”tonnin” stipendin konseptistaan lunastivat Truong-An Pham ja Daniel Sumelius Aalto-yliopistosta, sekä Teemu Tiainen Karelia-ammattikorkeakoulusta.

Avoin XR-seminaari kokoaa syksyllä alasta kiinnostuneet Tampereelle

XR Challenge -finaalitapahtuman jälkeinen seminaaripäivä 19.9. kokoaa alan toimijat sekä siitä kiinnostuneet yhteen ja tarjoaa mielenkiintoisia puhujanimiä. Puheenvuoronsa ovat jo vahvistaneet mm. Huawein Chief VR/AR/MR Scientist Steven M. LaValle sekä Microsoftin partneri Seppo Honkanen. Nimekäs puhujakaarti tulee täydentymään lähiaikoina, ja seminaarin ohjelma kokonaisuudessaan julkaistaan pian tapahtuman verkkosivuilla osoitteessa https://xrchallenge.fi/.

Haastekilpailun järjestäjinä toimivat Business Tampere, Leonidas OyVirtual Reality Finland ry, Business Finland, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK sekä edellä mainitut tamperelaiset teollisuusyritykset.

XR Challengen finaalitapahtuma järjestetään 18-19.9.2018 Tampereen Mediapoliksessa. Jälkimmäisen tapahtumapäivän seminaari on kaikille avoin ja maksuton.

Lisätietoja:

Asiakkuusvastaava Heini Wallander, Business Tampere heini.wallander@businesstampere.com

Myyntijohtaja Harri Lammi, Leonidas Oy
harri.lammi@leonidasoy.fi

Virtual Reality Finland Oy Yhteyshenkilönä Harri Lammi
harri.lammi@leonidasoy.fi

LEHDISTÖKUTSU: Innovaatioseteli-hankkeen päätöstilaisuus 13.6.20188.6.2018 12:52Kutsu

Tampereen kaupunkiseutu on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen innovaatiosetelijärjestelmän. Sen avulla on kokeiltu käytännössä uudenlaista rahoitusinstrumenttia ja digitaalista asiointijärjestelmää yritysyhteistyössä. Innovaatiosetelillä start up-, mikro- ja pk-yritykset ovat voineet ostaa tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita liiketoimintansa kehittämiseksi. Setelillä on madallettu yritysten kynnystä innovaatio- ja kasvupalvelujen hyödyntämiseksi. Tervetuloa kuulemaan innovaatiosetelin toimintamallin toteutuksesta, kokemuksista, tuloksista, vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista!