XR Challenge -kilpailu hakee ratkaisuja teollisuuden haasteisiin virtuaalitodellisuuden keinoin – palkintona 40 000 euroa

Tampereella järjestettävä XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen kilpailu. XR Challengen kautta päämiehet Fastems, Glaston Corporation ja Valmet hakevat globaaleille markkinoille sopivia tuote- ja palveluratkaisuja. Haku kilpailuun on auki 15.5. asti.

XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen kilpailu. Kilpailun avulla haetaan parhaita ratkaisuja Fastemsin, Glaston Corporationin ja Valmetin asettamiin liiketoiminnallisiin tarpeisiin. Syyskuussa 2018 Tampereella järjestettävässä lopputapahtumassa jaetaan 40 000 euron suuruinen palkkiosumma.

Liiketoiminnan kehittämistä virtuaalitodellisuuden avulla

XR Challenge -kilpailun tavoitteena on näyttää teollisuusyrityksille, kuinka virtuaalisen (VR), lisätyn (AR) ja yhdistetyn todellisuuden (MR) keinoin voidaan kehittää liiketoimintaa. ”XR yhdistää keinotodellisuuden osa-alueet. Haluamme herättää suomalaisia yrityksiä näkemään, että nyt on paras aika hyödyntää virtuaalitodellisuutta. VR ei ole enää vain hypeä vaan todellinen ja hyvin varteenotettava keino nostaa tuottavuutta, parantaa tuotekehitystä, palvella loppuasiakkaita paremmin tai kehittää kokonaan uutta liiketoimintaa”, sanoo Leonidas Oy:n myyntijohtaja Harri Lammi.

XR Challenge tarjoaa näytönpaikkoja alan yrityksille ja potentiaalisen työllistymisväylän opiskelijoille

Business Tampereen Uudistuvan teollisuuden asiakasvastaava Heini Wallander kannustaa yrityksiä osallistumaan rohkeasti XR Challengeen. ”Kilpailu tarjoaa alan yrityksille loistavan mahdollisuuden näyttää omaa osaamistaan. Finalisteiksi valitut yritykset pääsevät kehittämään tuoteideaansa demovaiheeseen asti, ja heillä on tukenaan päämiehinä toimivat teollisuusyritykset. Tästä kokemuksesta on varmasti hyötyä muissakin tuotekehityshankkeissa”, kertoo Wallander. Päämiehet hakevat XR Challengen kautta globaaleille markkinoille sopivia tuoteratkaisuja eli osallistumalla on mahdollista saada kansainvälistäkin näkyvyyttä. Wallander rohkaisee myös opiskelijoita ottamaan osaa XR Challengeen, sillä kilpailu voi avata väylän työllistymiseen asti. Lisäksi paras opiskelijakonsepti palkitaan 1 000 eurolla.

Tampereen kaupunkiseudulla sijaitsevien yritysten kasvu ja kehitys on tärkein Business Tampereen painopistealue. ”Tavoitteenamme on, että tällä alueella sijaitsevat maailman innovatiivisimmat teollisuusyritykset. XR Challengen myötä haluamme profiloitua houkuttelevana kohteena myös XR-alaa edustaville yrityksille”, sanoo Wallander. Hänen mukaansa Pirkanmaa on edelleen valmistavan teollisuuden keskus, jossa teollisuusosaamisen ja digitaalisten ratkaisujen luova yhdistäminen on mahdollista. Nokia Microsoftin jälkeisen klusterin vahva osaaminen mobiiliteknologiassa tukee tätä kokonaisuutta.

Haastekilpailun järjestäjinä toimivat Business Tampere, Leonidas Oy, Virtual Reality Finland ry, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK sekä edellä mainitut tamperelaiset teollisuusyritykset.

XR Challengeen osallistuvien ratkaisukonseptien viimeinen jättöpäivä on 15.5.2018. Lisätiedot ja ohjeet hakemusten jättämiseen löytyvät oheisen linkin kautta https://xrchallenge.fi/challenge/. Jatkoon pääsevät yritykset julkistetaan 31.5.2018. Finaalitapahtuma järjestetään 18-19.9.2018 Tampereen Mediapoliksessa.

XR Challenge -yritysten haastevideot

Lisätietoja:

Asiakkuusvastaava Heini Wallander, Business Tampere
heini.wallander@businesstampere.com

Myyntijohtaja Harri Lammi, Leonidas Oy

Virtual Reality Finland Oy
Yhteyshenkilönä Harri Lammi

Myyntijohtaja Harri Lammi, Leonidas Oy

Virtual Reality Finland Oy
Yhteyshenkilönä Harri Lammi
harri.lammi@leonidasoy.fi

Tehdään Tampereen kaupunkiseudusta kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä8.10.2018 12:21Tiedote

Tampereella on laadukasta turvallisuusalan osaamista ja nimekkäitä alan toimijoita. Tavoitteena on vahvistaa jo toimivan turvallisuusklusterin toimintaa sekä tehdä kaupunkiseudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä, joka toimii ja verkostoituu aktiivisesti. Tarkoituksena on saattaa turvallisuusalan yrityksiä yhteen, löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä sanoittaa ydinviestit seudun vahvuuksista turvallisuuden saralla. Tule mukaan hankkeen avaustapahtumaan Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018.