Y-Säätiön M2-Kodit rakennuttaa 112 vuokra-asuntoa Pasilan Postipuistoon

Kortteli täydentää M2-Kotien kohtuuhintaista vuokra-asuntotarjontaa Pohjois-Pasilassa. Tulevat asukkaat pääsevät hyödyntämään Postipuiston ytimeen rakentuvan yhteisen asukastalon harrastus- ja työtiloja. Osoitteeseen Rullakkokuja 14 rakentuvan kerrostalon arvioitu valmistumisaika on loppuvuosi 2024.
Yhteiskunnalliseen Y-Säätiö-konserniin kuuluva M2-Kodit rakennuttaa 112 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa Pohjois-Pasilan Postipuistoon. Havainnekuva: Playa Arkkitehdit.

Yhteiskunnalliseen Y-Säätiö-konserniin kuuluva M2-Kodit rakennuttaa 112 ARA-vuokra-asuntoa Pohjois-Pasilan Postipuistoon. Postipuisto on uusi ja kasvava asuinalue, joka sijaitsee Helsingin Pasilan entisen maaliikennekeskuksen paikalla. Alueelta sijaitsee jo entuudestaan M2-Kotien vuonna 2021 valmistunut kerrostalo.

Kaikki Y-Säätiö-konserniin kuuluvan M2-Kotien rakennuttamat vuokratalot ovat ARA-kohteita, eli ne ovat valtion tuella rakennettuja ja niiden vuokrat ovat säädeltyjä. Tämän vuoksi asukasvalinnoissa noudatetaan tarveharkintaa ja varallisuusrajoja.

Energiatehokasta asumista hyvällä sijainnilla

M2-Kotien vuokratalo on osa korttelikokonaisuutta, johon rakennetaan myös Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen vuokra-asuntoja ja TA-Asunnot Oy:n asumisoikeusasuntoja. Korttelikokonaisuuden omistusasunnot toteuttaa Rakennusliike Evälahti Oy. Korttelin asukkaille valmistuu myös yhteinen parkkihalli.

M2-Kotien kerrostalo on valmistuessaan A-energialuokassa, eli sen suunnittelussa ja rakentamisessa on käytetty erityistä huomioita energiatehokkuuteen. Kerrostalon katolle sijoitetaan aurinkopaneeleja.

”Energiatehokkuus vähentää talon käytön aikaista lämmitysenergian tarvetta ja pienentää talon hiilijalanjälkeä. Meille on strategiamme mukaisesti tärkeää mahdollistaa asukkaillemme reilu siirtymä kohti hiilineutraalia elämää”, kertoo Y-Säätiö-konsernin rakennuttamisjohtaja Pekka Kampman.

Monipuoliset yhteistilat muuntautuvat asukkaiden tarpeisiin

Postipuiston asuinalueen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota yhteisöllisyyteen. Rullakkokujan M2-Kotien asukkaat pääsevät hyödyntämään talon läheisyydessä sijaitsevan Rullakkotorin palveluilta. Rullakkotorin aukiolle rakentuu myös asukastalo Postivarikko.

Postivarikko on asukkaiden yhteinen kylätalo, joka tarjoaa muun muassa liikuntatiloja, erilaisia työskentelyhuoneita sekä tilaa juhlien ja tapahtumien järjestämiseen.

Oman auton omistaminen ei ole tuleville asukkaille välttämätöntä, sillä M2-Kotien kerrostalo sijaitsee valmistuessaan erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien läheisyydessä. Alueelle on suunnitteilla raitiotie. Ennen raitiotietä aluetta palvellaan bussilinjoilla, joilla pääsee esimerkiksi Ilmalan ja Käpylän juna-asemille. Asukkaiden käyttöön tulee myös yhteiskäyttöauto.

Asukkaat pääsevät muuttamaan loppuvuodesta 2024

M2-Kotien kerrostalon rakennustyöt on nyt aloitettu. Uudet asukkaat pääsevät muuttamaan asuntoihin arviolta joulukuussa 2024.

Talon ovat suunnitelleet Playa Arkkitehdit, urakoitsijana toimii Jatke Uusimaa.

Pekka Kampman, rakennuttamisjohtaja
pekka.kampman@ysaatio.fi

Havainnekuva Rullakkokujan korttelikokonaisuudesta. Kuva: Playa Arkkitehdit.