YEL on itsensätyöllistäjällekin monen turvan vakuutus

Ylivoimaisesti suurin osa kevytyrittäjistä haluaisi, että heidän vakuutusasiansa hoidettaisiin palkanmaksun yhteydessä. Tämän toiveen täyttämiseen tähtää työeläkeyhtiö Elon ja laskutuspalveluyritys Eezy Kevytyrittäjien tuore yhteistyösopimus itsensätyöllistäjien työeläkevakuuttamisen hoitamisesta.

- Elon ja Eezyn yhteistyö auttaa itsensätyöllistäjiä hoitamaan hallinnollisen taustatyön kuten työn laskuttamisen ja palkanmaksun sekä kaikki laskutuspalveluihin sovellettavat lakisääteiset velvoitteet yhdessä paikassa. Järjestelmiemme yhteiset rajapinnat takaavat katkottoman palvelun nopeasti ja helposti, toteaa Elon uusista kanavista vastaava johtaja Eero Sallasmaa.

- Kevytyrittäjät arvostavat vakuuttamisen helppoutta. Elon ja Eezyn yhteistyössä yhtenä peruslähtökohtana on, että kevytyrittäjän vakuutusturva ei jää hoitamatta sen hankaluuden vuoksi. Yhteistyö sisältää yhtenäisen verkkopalvelun lisäksi kevytyrittäjien työeläkevakuuttamisen ja muiden sosiaaliturvamaksujen oikeellisuuden varmistamisen neuvonnan avulla. Toimintamalli parantaa Eezyn palvelua ja kevytyrittäjillä on vähemmän huolehdittavaa, Eezy Kevytyrittäjien toimitusjohtaja Saija Hellstén toteaa.

Uudet työnteon muodot, kuten itsensätyöllistäminen tai ns. kevytyrittäjyys, ovat yleistyneet viime vuosina merkittävästi. Laskutuspalvelun kautta toimivalla kevytyrittäjällä ei ole omaa y-tunnusta. Verotuksellisesti kevytyrittäjä on palkansaaja, mutta eläkevakuuttamisen kannalta yrittäjä. Kun kevytyrittäjä laskuttaa laskutuspalveluyrityksen kautta yli 7 800 euroa vuodessa, on hän työeläkelainsäädännön näkökulmasta vakuuttamisvelvollinen ja häneen sovelletaan yrittäjän eläkelakia (YEL) ja sen säännöksiä.

- Elo ja Eezy kantavat molemmat aitoa huolta itsensätyöllistäjien asemasta. Meille on tärkeää, että erilaisia yrittäjyyden muotoja harjoittavat yrittäjät huolehtivat kattavasti vakuutusturvastaan. Myös itsensätyöllistäjien sairauspäiväraha, äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan päiväraha sekä työttömyysturva perustuvat yrittäjän ilmoittamaan työtuloon. Kyse ei siis ole ainoastaan yrittäjän vanhuudenturvasta, sanoo Eero Sallasmaa.

- Sosiaaliturvaa kehitettäessä on huolehdittava sen kattavuudesta ja siitä, että turvan hankkiminen on mahdollista kaikissa työnteon muodoissa. Me Elossa näemme, että myös itsensätyöllistäjille kuuluvat kansainvälisestikin hyväksi todetun työeläkejärjestelmämme hyödyt osana sosiaaliturvakokonaisuutta, Eero Sallasmaa jatkaa.

Lisätietoja antavat:

Eero Sallasmaa, johtaja, uudet kanavat, Elo, puh. 050 598 2372

Saija Hellstén, toimitusjohtaja, Eezy Kevytyrittäjät, puh. 09 4247 5646

Työeläkeyhtiö Elo on suuri suomalainen työeläkevakuuttaja. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Elo vastaa noin 520 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä ja huolehtii 240 000 eläkkeensaajasta ja noin 24 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Eezy Kevytyrittäjät on Suomen ensimmäinen kevytyrittäjien laskutuspalvelu ja sillä on yli 25 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Eezyn kautta kevytyrittäjä voi hoitaa työnsä laskuttamisen ja Eezy hoitaa laskutuspalveluihin soveltuvat lakisääteiset velvoitteet.

Yrittäjien huoli leimasi alkuvuotta – korona hallitsi sijoitusmarkkinoita5.5.2020 10:00:09 EESTTiedote

Vuoden ensimmäinen neljännes oli poikkeusoloihin sopeutumisen kvartaali. Koronapandemiasta tuli alkuvuonna lukuisia vaikutuksia työeläkealaan ja sen sääntelyyn. Useat asiakkaat tarttuivat tarjottuihin maksujoustoihin. Eläkkeiden hakemusmäärät osoittivat nousun merkkejä. Asiakasyhteydenotot ja asiakastyytyväisyys nousivat. Sijoitusmarkkinat putosivat koronashokin seurauksena alkuvuoden nousun jälkeen.

Tarvitsemme resurssit viruksentorjuntaan – Työeläkeyhtiöiden johtajat vetoavat päättäjiin ripeiden toimien käynnistämiseksi27.3.2020 13:30:34 EETTiedote

Koronavirus on jo Suomessakin ehtinyt aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä, ja kaikkien meidän ajatuksemme ovat sairastuneiden ja heidän omaistensa luona. Suuren arvostuksen ansaitsee hoitohenkilökunta, jonka ammattitaito ja jaksaminen on nyt koko yhteiskunnan kannalta entistäkin kriittisempää. Suomen hallitus on tehnyt kovia ja välttämättömiä päätöksiä vaikeassa tilanteessa. Tällaista taitekohtaa ei itsenäisen Suomen historiassa ole rauhan aikana ollut. Nyt ei ole aika lamaantua, vaan meidän tulee päättää ripeästi seuraavista toimista. Emme ole Suomessakaan osanneet riittävästi varautua näin nopeaan, laajaan ja vakavaan pandemiaan, vaikka huoltovarmuutemme on ollut moniin muihin maihin verrattuna hyvällä tasolla. Me emme tiedä kuinka virus käyttäytyy tai kuinka nopeasti taudille löydetään hoitavia tai estäviä lääkkeitä. Emme myöskään tiedä, seuraako koronavirusepidemian ensimmäistä aaltoa pian toinen aalto. Siksi meidän pitää varautua pahimpaan. Meidän tulee nostaa tehohoidon kapa