Yepzon ja Valmet kehittävät uudenlaisen teollisen internetin ratkaisun öljy- ja kaasuteollisuudelle

Yepzon ja Valmet kehittävät huipputason logistiikkapalvelun ja sensorilaitteen öljy- ja kaasuteollisuuden tarpeisiin. Kuvassa malli tulevasta laitteesta.

Lopullinen tuote on ATEX-sertifioitu, räjähdysherkkiin ympäristöihin soveltuva teollisen internetin ratkaisu, joka tarjoaa asiakkaalle jatkuvasti tarkkaa, reaaliaikaista paikannustietoa ja muita sensoritietoja (esim. törmäys, lämpötila, ilmankosteus). Palvelun mahdollistamat ennakointiominaisuudet tuovat merkittävää lisäarvoa asiakkaan logistiikkasuunnitteluun. Kustannusetujen lisäksi palvelu parantaa kuljetusten suojausta ja turvallisuutta.

Yepzonin ja Valmetin viimeisimpiä teknologioita hyödyntävä palvelu integroi eri prosesseista kerättävän datan GPS-seurantaan ja muuhun laitteesta saatavaan informaatioon. Kullekin kaasu-, öljy- ja kemikaalikontille luodaan helposti jäljitettävä identiteetti, ja kontin sijaintia ja olosuhteita voi seurata reaaliajassa. Yhdessä Valmetin DNA Integrated Operations -ratkaisun kanssa laite mahdollistaa esim. terminaalien lastaustoiminnot ilman kalliita paikallisia järjestelmiä.

Palvelun kehitys perustuu Yepzonin ja Valmetin onnistuneeseen pilottiprojektiin. Pilotti osoitti, että paikannusratkaisujen kehittämiselle on tarvetta, sillä tähän asti teollisuudessa on turvauduttu perinteisiin tekniikoihin, kuten RFID-ratkaisuihin.

– Maailmassa on tällä hetkellä yli 17 miljoonaa rahtikonttia, joista monia uhkaa räjähdysvaara joko sisältönsä tai sijaintinsa takia. Koska Yepzonin ja Valmetin yhdessä kehittämä ratkaisu parantaa turvallisuutta ja vähentää infrastruktuurin tarvetta, se tarjoaa merkittävää lisäarvoa öljy- ja kaasualalla, toteaa johtaja Jani Hautaluoma Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Laite on rakennettu LTE IoT -teknologian edelläkävijänä tunnetun Qualcommin kehittämää tekniikkaa hyväksikäyttäen. LTE IoT ja sen jatkuva kehitys kohti 5G:tä vastaa esineiden Internetin valtaviin tarpeisiin ja käyttötapauksiin – kuluttajille tarkoitetuista laitteista kuten lasten ja lemmikkien paikantimista haastavissa ympäristöissä käytettyihin teollisiin sensoreihin. Yepzonin ja Valmetin ratkaisu käyttää Qualcomm® MDM9206 -modeemia.

– Olemme iloisia, että Yepzon ja Valmet valitsivat Qualcomm MDM9206 LTE IoT -modeemin. Ratkaisu auttaa kehittämään kustannustehokkaita, pientehoisia IoT-laitteita, joilla on monivuotinen akunkesto ja perinteisiä LTE-laitteita suurempi kantama, kertoo Qualcomm Technologies, Inc:n kehitysjohtaja Jeffery Torrance. – Tuemme mielellämme jatkossakin Yepzonia tämän teollisen sensorin kaltaisten innovatiivisten ratkaisujen rakentamisessa.

Yepzonin laaja kokemus paikannuspalveluista ja teollisista ratkaisuista yhdistettynä Valmetin öljy- ja kaasualalle optimoituun ohjelmistoon nostavat palvelun aivan uudelle tasolle.

– Viime vuonna teollisuuden digitalisaatio eteni hurjin harppauksin, millä on ollut meihin suuri vaikutus. Yhdessä Valmetin kanssa kehitetty projekti luo hyvän perustan Yepzonin palveluiden laajentamiseen entistäkin laajemmalle. Öljy- ja kaasumarkkina on todella vaativa asiakaskunta, joten tämän projektin pohjalta pystymme kehittämään myös muuhun teollisuuteen soveltuvia ratkaisuja, kertoo Yepzonin perustaja Otto Linna.

CEO, Yepzon Oy

Jani Hautaluoma
Director, Process Automation, Valmet
jani.hautaluoma@valmet.com

Yepzon Oy kehittää helppokäyttöisiä mobiilipohjaisia paikannuspalveluita. Vuonna 2013 toimintansa aloittanut yhtiö työllistää suoraan 8 työntekijää ja noin 100 tuotekehittäjää alihankkijayrityksissä. globaali, mutta pääosin suomalainen omistus jakautuu eri aloilla vaikuttaville yksityissijoittajille. Yhtiön päätoimipiste sijaitsee Tampereella. Lontooseen rekisteröity Yepzon Ltd. on Yepzon Oy:n täysin omistama tytäryhtiö. Yhdysvaltojen Nevadaan rekisteröity Yepzon Inc. on yhteisyritys Global Expansion Solutionsin kanssa. Yepzon Enterprises India Pvt. Ltd on Yepzon Oy:n hallinnoimaosakkuusyhtiö Intian Delhissä yhteisomistuksessa WWDN Technologiesin kanssa. www.yepzon.com

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Tavoitteemme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa.

Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistykselliset palvelut ja automaatioratkaisut parantavat asiakkaidemme tuotantoprosessien luotettavuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian käyttöä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.valmet.fiwww.twitter.com/valmetglobal

Teknologia ja muoti yhdistyvät – Yepzon ja LUMI Accessories yhteistyöhön2.10.2018 09:00Tiedote

Kaksi voimakkaasti kansainvälistyvää suomalaista yritystä, paikannusteknologiaa kehittävä Yepzon Oy sekä korkealuokkaisia asusteita valmistava LUMI Accessories Oy, ovat yhdistäneet voimansa tuodakseen muodin teknologiaan. LUMI on suunnitellut Yepzonin uusimmalle tuotteelle, Yepzon™ Freedomille, designkotelon. Yhteistyön tavoitteena on tehdä turvateknologiasta tyylikkäämpää ja ”vaatettaa” teknologia osaksi käyttäjänsä olemusta.

Yepzon vahvistuu USA:ssa: paikantimet Best Buyn valikoimiin ja fuusio valmis18.9.2018 12:30Tiedote

Suomalainen paikannusteknologiatarjoaja Yepzon Oy on julkistanut uuden jälleenmyyntiyhteistyön Best Buyn, Yhdysvaltojen suurimman kuluttajaelektroniikkaketjun kanssa. Samaan aikaan aloitti toimintansa Yepzonin aiemmin julkistettu yhteisyritys sen entisen kilpailijan, amerikkalaisen Location Based Technologiesin (LBAS) kanssa. Resurssien yhdistäminen kasvattaa vahvasti Yepzonin tulosta neljännellä kvartaalilla.