Yhä suurempi määrä ikäihmisiä velkaantuu Pohjoismaissa ja Suomessa

Iällä on merkitystä, kun tarkastellaan Pohjoismaiden kuluttajien velkaantumisen trendiä. Intrumin uusi analyysi osoittaa, että perintätoimeksiantojen määrä yli 60-vuotiaiden keskuudessa on kasvanut 25 prosenttia kahden viime vuoden aikana. Samaan aikaan alle 30-vuotiaiden henkilöiden perintätoimeksiantojen määrät ovat kehittyneet hitaammin.

Perintätoimeksiantojen määrien kehitys ikäryhmittäin

Intrumin tuore Nordic Debt Collection -analyysi pohjautuu Intrumin dataan miljoonista B2C-perintätoimeksiannoista Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Analyysin perusteella voidaan todeta, että perintätoimeksiantojen määrät kasvoivat maltillisesti vuoden 2018 aikana luotonoton ollessa samanlaista eri ikäryhmien välillä.

- Viime vuosien kehityksen perusteella iällä näyttää olevan entistä vähemmän merkitystä maksukäyttäytymistä arvioitaessa. Pohjoismaissa perintätoimeksiannot ovat nousseet eniten yli 60-vuotiaiden henkilöiden keskuudessa. Demograafiset muutokset sekä muutokset kulutustottumuksissa selittävät ilmiötä, kertoo Anette Willumsen, Intrumin Pohjois-Euroopan liiketoimintajohtaja.

Kahden viime vuoden aikana ikäihmisten perintätoimeksiantojen määrä on kasvanut yli 25 prosenttia, vaikkakin kasvu alkoi erittäin matalalta tasolta. Vertailun vuoksi, perintätoimeksiantojen määrät alle 30-vuotiaiden ikäryhmässä sekä 30-60 -vuotiaiden ikäryhmässä ovat kasvaneet huomattavasti hitaammin, 13 ja 11 prosentin vauhdilla.

Viimeisen 18 kuukauden aikana keskimääräinen perintätoimeksiantojen määrä nuorten keskuudessa on pienentynyt kaikissa muissa maissa, paitsi Suomessa.

- Ikää on totuttu pitämään luotonmyöntämisen perusteena oletuksena, että iäkkäämmät ihmiset ovat parempia lainanmaksajia kuin nuoret. Maksamiseen liittyvän tiedon analysointi osoittaa nyt tämän olettamuksen olevan virheellinen. Olettamusten sijaan luottopäätökset tulisi perustaa entistä enemmän kerättyyn ja tutkittuun tietoon”, painottaa Juha Iskala, Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja.

- Viime vuosien korkeisiin perintätoimeksiantojen määriin nähden on ollut positiivista havaita, että perintätoimeksiantojen keskimääräinen lukumäärällinen kasvu nuorten keskuudessa Pohjoismaissa on hidastunut. On myös merkillepantavaa, että nuorten perintätoimeksiantojen määrän kasvun hidastuminen on jyrkässä kontrastissa muihin ikäryhmiin verrattuna. Tämä tukee havaintoa, että yhä useammalle nuorelle myönnetään nyt luottoa, Willumsen lisää.

Luotonsaantia nuorille kuluttajille on saattanut rajoittaa Pohjoismaiden suhteellisen heikko nuorisotyöllisyyden kehitys 2010-luvulla, lukuun ottamatta Ruotsia.

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysi pohjautuu miljooniin anonymisoituihin perintätoimeksiantoihin. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson 1.1.2015-31.12.2018. Norjan tiedot kattavat aikajakson 1.1.2006-31.12.2018. Tiedot sisältävät ainoastaan kuluttajien maksutietoja. Ostettujen saatavien perintädataa ei ole hyödynnetty tässä tutkimuksessa. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille.

Koko raportti ladattavissa täältä: https://www.intrum.fi/fi/ratkaisut-yrityksille/raportit-ja-julkaisut/nordic-debt-collection-analyysi/lataa-nordic-debt-collection-analyysi-2019-vol-1/

Lisätietoja raportista ja median yhteydenotot:

Juha Iskala, myynti- ja markkinointijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 6333
juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy,
puh: +358 50 376 1124
leena.rindell@intrum.com

Perintätoimeksiantojen määrien kehitys ikäryhmittäin

KORJATTU TIEDOTE: Yritysten maksuviiveet laskusuunnassa vuoden loppua kohden26.2.2019 11:35:59 EETTiedote

TIEDOTTREESEEN KORJATTU MAKSUVIIVEELLISTEN YRITYSTEN PROSENTUAALISEN OSUUDEN MUUTOS. Vuoden 2018 lopussa 5,40 prosentilla yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten prosentuaalinen osuus kaikista yrityksistä ei juurikaan muuttunut vuoden viimeisellä neljänneksellä verrattuna edelliseen vuoteen. Koko vuoden maksuviiveitä tarkasteltaessa yritysten maksuviiveissä on nähtävissä laskeva trendi kolmena peräkkäisenä vuonna loppuvuotta kohti, selviää Intrumin maksuviiveraportista.