Yhä useamman kunnan valtuuston kokouksia voi seurata suorana lähetyksenä

Noin neljässä kunnassa kymmenestä (38 %) voi seurata valtuuston kokousta suorana lähetyksenä. Viidenneksessä kunnista twiitataan virkatyönä valtuuston kokouksista. Tieto selviää Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä, joka toteutetaan vuosittain.

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
11.6.2018
Vapaa julkaistavaksi kello 8.30

Yhä useamman kunnan valtuuston kokouksia voi seurata suorana lähetyksenä

Valtuustokauden vaihtumisen myötä yhä useammassa kunnassa on mahdollista seurata valtuuston kokouksia suorana. Vuonna 2016 tämä oli mahdollista 26 prosentissa kunnista, viime vuonna luku oli 31 %.

- Kokouksien jakaminen verkossa suorana lähetyksenä on aiempaa helpompaa. Lisäksi kokoustekniikka on parantunut monessa kunnassa, toteaa Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund.

Kunnanjohtajat entistä useammin sosiaalisessa mediassa

Lähes puolet, 48 %, kunnanjohtajista toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa, useimmiten Twitterissä tai Facebookissa. Määrä on ollut tasaisessa kasvussa, viime vuonna lukema oli 40 % ja esimerkiksi vuonna 2011 somettavien kuntajohtajien osuus oli 11 %.

– Sosiaalinen media on yhä useammalle kunnanjohtajalle normaali osa työtä, toteaa Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund.

Instagramin käyttö kasvussa

Facebook on edelleen yleisin sosiaalisen median kanava, mutta Instagram nousi YouTuben ohi toiseksi käytetyimmäksi kuntien käytössä olevaksi sosiaalisen median kanavaksi. Molempia käyttää enemmän kuin kaksi kuntaa kolmesta. Useimmiten sosiaalisen median käytöllä tavoitellaan joko nykyisiä tai tulevia kuntalaisia.

– Kuvallinen viestintä on vahva kehityssuunta. Instagramissa kunnan imagoa luovat kunnan omat sekä kuntalaisten ja matkailijoiden jakamat kuvat, arvioi Kuntaliiton tiedottaja Riikka Komu.

Yleisimmin sosiaalista mediaa käytetään kuntien toimialoilla nuoriso-, kulttuuri-, kirjasto- ja liikuntatoimissa. Sosiaalista mediaa käytetään vuosi vuodelta yhä useammin ja yhä useammalla kunnan toimialalla.

Vajaa neljännes kunnista on laatinut erillisen sosiaalisen median strategian tai suunnitelman., Puolet kunnista on sisällyttänyt sosiaalisen median muihin suunnitelmiin.

Mobiilikäyttö on pääosin huomioitu

Vajaa 70 % kuntien verkkopalveluista on responsiivisia eli eri päätelaitteiden vaatimukset on huomioitu verkkopalveluiden suunnittelussa. Erillisten mobiilisovellusten määrä on pysynyt ennallaan: kolmanneksella kyselyyn vastanneista kunnista on käytössään mobiili- tai tablettisovellus tai sovelluksia. Neljänneksellä sovellus on suunnitteilla.

Noin puolella kyselyyn vastanneista kunnista on käynnissä tai käynnistymässä intranetin tai julkisen verkkopalvelun uudistaminen.

Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyyn vastasi 170 kuntaa, eli vastausprosentti oli 55. Suurissa kaupungeissa kyselyyn vastattiin ahkerammin kuin pienissä kunnissa.

Tony Hagerlund, verkkoviestintäpäällikkö, 050 526 2158
Riikka Komu, tiedottaja, 050 337 9286

Tiedotteen oheismateriaali löytyy sivulta:

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Kommunförbundets förslag till reformministergruppen: Kommunernas finansieringsansvar för utkomststödet bör slopas och ansvaret för arbetsmarknadsstödet halveras25.5.2018 13:45Tiedote

I landskaps- och vårdreformen har man ännu inte tagit ställning till hur finansieringsansvaret för det grundläggande utkomststödet och arbetsmarknadsstödet kommer att fördelas från år 2020 mellan staten, kommunerna och de nya landskapen. Kommunförbundet anser att finansieringsandelen för det grundläggande utkomststödet i sin helhet bör överföras från kommunerna till landskapen när ansvaret för organiseringen och finansieringen av den övriga socialvården överförs, säger Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen.

Kuntaliitto esittää reformiministeriryhmälle: Kuntien rahoitusvastuu poistettava toimeentulotuesta ja rahoitusvastuu työmarkkinatuessa puolitettava25.5.2018 13:36Tiedote

Maakunta- ja sote-uudistuksessa ei toistaiseksi ole tehty päätöstä siitä, miten perustoimeentulotuen ja työmarkkinatuen rahoitusvastuu jakautuu uudistuksen jälkeen vuodesta 2020 alkaen valtion, kuntien ja uusien maakuntien välillä. Kuntaliitto katsoo, että kuntien nykyisen perustoimeentulotuen rahoitusosuuden tulee siirtyä kokonaisuudessaan vuoden 2020 alusta kunnilta maakuntien vastuulle osana muun sosiaalihuollon järjestämisvastuun ja rahoituksen siirtymistä, sanoo Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskinen.