Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry valitsi Susanna Kavoniuksen uudestaan kaksivuotiskaudelle

Liiton puheenjohtajana vuodesta 2014 alkaen toiminut Susanna Kavonius valittiin tänään Helsingissä uudelle kaksivuotiskaudelle. Erovuoroisten tilalle liittohallitukseen valiittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Riikka Kähkönen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry, Marjo Koivuaho Tampereen Yksin- ja Yhteishuoltajat ry:sta ja Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta. Varajäseniksi valittiin Johanna Siltakorpi Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Sirja Benamar Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Ari-Martti Hopiavuori Hyvä Erovanhemmuus ry:sta.

Liittokokouksen julkilausuma otti kantaa sotejärjestöjen avustusleikkauksiin:

Suomi  tarvitsee vapaata kansalaisjärjestötoimintaansa

VM:n esityksessä sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa, mikä on 33 prosenttia tähän vuoteen verrattuna. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry vaatii leikkausten perumista.

Järjestöt arvioivat julkista toimintaa ja tuovat siihen arvokkaan asiakasnäkökulman. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 1980-luvulla työskennellyt mm. lapsen yhteishuollon mahdollistamiseksi vanhempien eron jälkeen.  Myöhemmin taisteltiin mahdollisuutta lapsen vuoroasumiseen, mikä nykyään on tutkimuksin osoitettu eniten lapsen edun mukaiseksi käytännöksi vanhempien eron jälkeen.  Liitto on ensimmäisenä esittänyt lapsen elatusapuun laskukaavan, joka pohjautui kummankin vanhemman todelliseen elatuskykyyn ja toisaalta lapsen iän mukaiseen kulutukseen.  Elatuslaskuri vähensi vanhempien elatuskiistoja sitä edeltävän ns. hihasta ravistelu -menetelmään verrattuna.

Vertaistukitoiminta ja neuvontatyö pelastavat eronneita vanhempia, lapsia ja nuoria.  Erokriisin on sanottu olevan tuskallisin ihmisen kohtaama henkinen kipu, jossa myös itsetuhoisuuden riski on kohonnut.  Kriisin eri vaiheiden ymmärtäminen, vertaisten esimerkki selviytymisestä ja kokemus siitä, ettei ole ainoa tässä tilanteessa oleva, antavat voimaa kohdata eroon liittyvä tunteet.  Silloin vanhempi ei enää ole tunteiden  armoilla, vaan pystyy järjestämään elämänsä uudestaan ja hänen työkykynsä säilyy .  Vanhemman voimaantumisesta hyötyvät eniten lapset.  Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry järjestää vuosittain strukturoituja eroryhmiä, Vanhemman eron ABC-iltoja ja -chatteja ja vanhempien, lasten ja nuorten tukemiseen liittyviä ryhmiä noin 300, joihin osallistuu 3000 henkilöä.

Vapaa kansalaistoiminta on oleellinen osa demokratiaa, mikä konkretisoituu etenkin silloin, jos sitä ei ole. Hyvin monissa maapallon maissa kansalaistoimintaa on rajattu tai tukahdutettu.  Suomi on kuulunut niihin 22 maahan, joissa demokratia toimii EIU:n Demokratiaindeksin mukaan täydesti.  Pitäkäämme kiinni myös vapaasta kansalaistoiminnasta.

Lisätietoja: puheenjohtaja Susanna Kavonius 050 350 9967 ja toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo 040 3515355

Lisätietoja:

puheenjohtaja Susanna Kavonius 050 350 9967,
toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo 040 3515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Yhden vanhemman perheet haluavat työmarkkinoille14.9.2020 10:04:51 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheet olivat vielä 1990-luvulla eniten työssä käyvä kotitaloustyyppi, mutta viimeisin työttömyysasteluku on 13,1 %. Se on kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön. Perheiden hoivapalvelut eivät ole pysyneet työmarkkinoiden muutoksessa mukana. Lapsiperheet ja etenkin yhden vanhemman perheet tarvitsevat nopeasti riittävästi ja oikeanlaisia palveluja. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry vaatii lapsiperheiden palvelujen päivittämisiä työministeri Haataiselle lähetetyssä vetoomuksessaan.

Kysy erosta maksutta ja anonyymisti ma klo 10-11 ja klo 21-2211.5.2020 09:19:48 EESTTiedote

Eron alla mielessä risteilee liuta kysymyksiä. Älä mieti, vaan kysy maksutta ja anonyymisti Vanhempien eron ABC-chatin asiantuntijalta. maanantaiaamuisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/ ja maanantai-iltaisin klo 21-22 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry yhteistyössä Väestöliiton Hyvä kysymys! Kun elämä askarruttaa – hankkeen ja Ensi- ja turvakotien liiton ja järjestöjen apuaeroon.fi -sivuston kanssa. YhteisVoimin Paremapaan Lapsuuteen!