Yhden vanhemman perheiden liitto ryYhden vanhemman perheiden liitto ryYhden vanhemman perheiden liitto ry

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry valitsi varapuheenjohtajaksi Riikka Kähkösen

Julkilausumassaan Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n liittokokous vaati kunnille sanktioita kotipalvelun palvelujen laiminlyönnistä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi 22.5.2021 liittohallituksen varapuheenjohtajaksi Riikka Kähkösen. Esittäjänä olivat Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry ja Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet - MERLA ry. Riikka Kähkönen on toiminut liittohallituksessa vuodesta 2009 alkaen.

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Karita Vähä-Karvia, Turun Seudun Yksinhuoltajat ry, Tarja Mäkelä Turun Seudun Yksinhuoltajat ry, Tiia Huttunen, Tampereen Seudun Yksin- ja Yhteishuoltajat ry, Satu Pylvänäinen, Pohjoisen Yhden Vanhemman Perheet ry sekä yhdeksi vuodeksi Marita Marttanen, Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry.  Varajäseniksi valtiin Mirja-Liisa Tepsa, Varkauden seudun Yksinhuoltajat ry, Virpi Järvenpää, Kaapatut Lapset ry, Mia Wynne-Ellis, Totaaliyhärit ry ja Marika Ranta, Totaaliyhärit ry.

Kunnille sanktioita kotipalvelun palvelujen laiminlyönnistä

Sosiaalihuoltolain § 19 takaa subjektiivisen oikeuden lapsiperheiden yleiseen kotipalveluun. Tämä oikeus ei kuitenkaan toteudu. Liiton tietoon on tullut mm. tapaus, jossa pienen lapsen vanhempi ei ole saanut kotipalvelua vammautumisestaan huolimatta. Hän asuu suuressa, vauraassa kaupungissa. Tässä tilanteessa olevalla yksinhuoltajalla on harvoin voimia valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous vaatii kuntia noudattamaan lakeja. Kuntien tekemät lain rikkomukset pitää sanktioida. Jos kunnalle seuraisi taloudellisia sanktioita laiminlyönnistä, todennäköisesti palvelut järjestettäisiin kuntoon.

Riittävät kotipalvelut estävät vanhemman ylettömän uupumuksen ja ovat ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä, joka maksaa veronmaksajille vain murto-osan korjaavasta lastensuojelusta. Vielä vuonna 1991 perheistä vajaa 10 % sai kotipalvelua, mutta 2010 enää 1,5 %. Samanaikaisesti kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten lukumäärä kaksinkertaistui. Yksi lastenkotipaikka maksaa 110 000/vuosi

Lapsiperheiden kotipalvelua pitää olla riittävästi ja sitä pitää saada oikea-aikaisesti ja viimeistään kolmen päivän kuluessa yhteydenotosta. Lapsen tai vanhemman sairastuessa pitää saada ympärivuorokautista kotipalvelua. Näitä palveluja pitää saada ilman lastensuojeluasiakkuutta. Toisaalta lastensuojeluasiakkuus ei myöskään saa estää palvelujen saantia. Palvelunkäyttäjiä pitää kuunnella riittävästi palvelujen kehittämistyössä.

Lisätietoja: puheenjohtaja Susanna Kavonius 050 350 9967
toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo 040 351 5355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on yhden vanhemman pereheiden hyvä elämä.  YK:n lapsen oikeuksien sopimus luo puitteet ja osittain myös tavoitteet toiminnalle.  Liitto pitää tärkeänä lapsiköyhyyden poistamista, Lapsen huolto- ja tapaamiskiistan käsittelyn lapsiystävällisyyttä, lapsen vuoroasumisen mahdollistamista myös pienituloisille vanhemmille sekä järjestötyön ja julkisen sektorin välisen yhteistyön vahvistamista.  Liitto järjestää vertaistukea yhden vanahemman perheille.  Korona-aikan vertaistuki on pääasiassa verkossa.

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa19.1.2022 18:18:33 EET | Tiedote

Jotta järjestöjen palvelut huomioidaan palvelupaletissa, niiden on oltava mukana hyvinvointialueiden tulevissa strategioissa. Panelistit lupasivat tuleville hyvinvointialueille lähipalvelut ja perheiden palvelujen parantamista. Varhaiskasvatuksen vuorohoitoa on lisättävä. Lastensuojelun sijoitusten sijaan perheet saavat oikea-aikaisesti apua kotiin ja lapsille kuntoutusta. Lasten neurologisesta ja psykiatrisesta kuntoutuksesta on jo vuosia ollut pulaa. Sijoitus tapahtuu, kun ne viivästyvät ja vanhempi uupuu. Laitospaikka maksaa 150 000 euroa vuodessa veronmaksajille. Koulujen kuraattoreiden työpisteet pitää säilyttää kouluilla lähellä lapsia, vaikka hallinto siirtyykin alueille. Neuvolapalveluja on tarjottava myös viikonloppuisin ja iltaisin sekä etänä. Kts. vaalipaneelitallenne videona ja kirjoitettuna: https://www.yvpl.fi/yksinhuoltajien-aluevaalipaneeli-22-12-fb-live-pienperheyhdistys

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa14.1.2022 16:05:17 EET | Tiedote

Yhden vanhemman perheet: Kelan luovuttava petossyytteistä1.10.2021 19:39:49 EEST | Tiedote

YVPL pitää tärkeänä, että vierheellisissä tapauksissa petossyytteistä pitää luopua. Väärin maksetun etuuden takaisinperintä on jo riittävä rangaistus maan köyhimmille ihmisille. Mikäli toimeentulotukea leikataan 20% tai 40 % työstä kieltäytymisen vuoksi, on selvitettävä, että vanhemmalla on todellinen mahdollisuus järjestää lapsen hoito työssäkäynnin ajaksi. Vuoroasuvan lapsen vanhemman toimeentulotukea ei saa puolittaa lapsen korkeiden kiinteiden kustannusten vuoksi. Lapsi ei ole elatusvastuussa, joten hänen pieniä kesäansioitaan tai pieniä lahjoja ei tule huomioida tuloina.