Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry valitsi yksimielisesti Mattilan jatkoon

Lauantaina 18.5. Helsingissä pidetty Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi Marika Mattilan uudestaan varapuheenjohtajaksi. Hän asuu kolmen lapsen kanssa Oulussa ja työskentelee vakuutusasioiden ratkaisuasiantuntijana. Mattilalla ei ollut vastaehdokasta.

Muiden erovuoroisten tilalle liittohallitukseen valittiin varsinaisiksi jäsenksi Karita Vähä-Karvia Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta, Hanna Holopainen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Marita Marttanen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Katja Kortesluoma Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta.  Varajäseniksi valittiin Satu Pylvänäinen Meri-Lapin  Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Mia Wynne-Ellis Totaaliyhärit ry:sta, Marika Ranta Totaaliyhärit ry:sta ja Anna-Maija Tikkanen Kaapatut Lapset ry:sta.

Liittohallituksen julkilausumassa vaaditiin tulevalta hallitukselta  kansallista, ylihallituskautista lapsistrategiaa. (kts lisää http://www.yvpl.fi).

Susanna Kavonius 050 3509967, Heljä Sairisalo, 040 3515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Yhden Vanhemman perheet: Lapsiperheiden pienituloisuus puolitettava hallituskauden aikana26.4.2019 19:20:30 EESTTiedote

Lapsiperheiden pienituloisuus laajeni 2015-2019 hallituksen aikana, vaikka työttömyys väheni. Yhden vanhemman perheistä joka neljäs on pienituloinen. Se haittaa lapsen kehitystä monella tavalla mm. vähentämällä vanhemmuutta, heikentämällä terveyttä, alentamalla koulutustasoa, vähentämällä sosiaalisia suhteita ja lisäämällä syrjäytymistä. Yhden vanhemman perheiden liitto ry vaatii ripeitä toimia pienituloisuuden poistamisessa. Seuraavan hallituksen on puolitettava pienituloisissa perheissä elävien lasten lukumäärä nykyisestä 120.000 ja sitä seuraavan poistettava kokonaan. Liitto muistuttaa, että on halvempaa poistaa lapsiperheköyhyys kuin sallia sen jatkuminen.

Yhden vanhemman perheiden vaalipanelistit palauttaisivat päivähoito-oikeuden kokopäiväiseksi10.4.2019 14:33:18 EESTTiedote

Ehdokkaat lupasivat parantaa lapsiperheiden palveluja kansanedustajaksi päästyään. Kaikkien puolueiden edustajat palauttavat subjektiivisen päivähoito-oikeuden kokopäiväisyyden. Myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuttomuus nousi esiin. Ruotsalaisen kansanpuolueen Sundell pitää tärkeänä mahdollisuutta saada sitä myös loma-aikoina. Kokoomuksen Backlundin mukaan päivähoitoaikoja tulee pidentää aamusta ja illasta, jolloin työn ja perheen yhdistäminen helpottuu kaikille vanhemmille ja saattaa olla erityisen tärkeää yhden vanhemman perheille. Myös toisen asteen maksuttomuus sai kannatusta. Vasemmistoliitto ja Sosiaalidemokraatit toteuttaisivat tämän pidentämällä oppivelvollisuutta. Perussuomalaisten Purra puolestaan ei uskonut, että perheen pienituloisuus on keskeinen syy koulunkäynnin keskeyttämiselle toisella asteella. Vasemmistoliiton Ingervo säätäisi 3-6-vuotiaiden päivähoidon maksuttomaksi samoin kotipalvelun, jota tulee tarjota kaikille lapsiperheille eikä vain lastensuoj

Vanhemmalle oikeus työhön ja toimeentuloon7.12.2018 14:58:15 EETTiedote

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n mukaan hallitusohjelmassa pitää nostaa tavoitteeksi vanhempien oikeus osallistua työelämään, riittävien lapsiperheiden palvelujen järjestäminen ja perheen ja työn yhteensovittamisen helpottaminen. Myös erovanhempien yhteistoiminnan esteet pitää poistaa sekä huomioida erityislasten osallistaminen tapaamiskiistoissa. Lapsivaikutusten arviointi pitää vakiintua ensi hallituskaudella.