Yhdenvertainen Suomi -tunnustus palkitsee vammaisten yhdenvertaisuuden edistäjiä

Apuväline 2017 -tapahtumassa jaettavat Yhdenvertainen Suomi -tunnustukset palkitsevat henkilöitä ja tahoja, jotka ovat tehneet merkittävää työtä vammaisten yhdenvertaisuuden puolesta. Tunnustuksen saajat valitaan yleisön ehdotuksista. Palkintoraadin tavoitteena on löytää ratkaisuja tai toimintamalleja, jotka kannustavat myös muita edistämään vammaisten yhdenvertaisuutta.

Tehdään yhdessä yhdenvertainen Suomi

–  Vammaisten ihmisten täysimääräinen ja yhdenvertainen osallisuus suomalaisessa yhteiskunnassa tarvitsee asenteiden muutosta. Lähtökohtana pitää olla se, että meillä kaikilla on yhtäläiset oikeudet käydä koulua, tehdä työtä tai harrastaa, ja jokainen meistä voi edistää yhdenvertaisuutta omilla sanoillaan ja teoillaan,toteaa palkintoraatiin kuuluva yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä.

Tunnustukset jaetaan Apuväline 2017 -messujen avajaistilaisuudessa torstaina 9. marraskuuta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiän lisäksi palkintoraatiin kuuluvat vammaisurheilija Toni Piispanen, Sinikka Rantala Invalidiliitosta, Tiina Siivonen Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU:sta, Sari Kokko Näkövammaisten liitosta sekä Tomi Niemi Expomarkista.

Anna hyvät teot ja toimintamallit ilmi

Tunnustuksen saajaksi voi ehdottaa niin pieniä kuin isoja tekoja. Yhdenvertainen Suomi -palkittu voi olla arjen hyvän käytännön keksinyt henkilö tai taho, jonka uusi toimintamalli on merkityksellinen laajalle joukolle. Yhteinen nimittäjä palkittaville on merkityksellinen vammaisten yhdenvertaisuuden edistäminen.

– Apuväline 2017 -tapahtuman teemana on Tehdään yhdessä yhdenvertainen Suomi. Haluamme herättää keskustelua ja tuoda esiin näkökulmia ja keinoja, kuinka yhdenvertaisuus on aidosti saavutettavissa, korostaa tapahtumaa järjestävän Expomarkin toimitusjohtaja Tomi Niemi.

Ehdotus tunnuksen saajaksi ja perusteluista tulee jättää 15. lokakuuta mennessä osoitteessa www.apuvaline.info/yhdenvertaisuus_tunnustus, josta löytyvät myös tarkemmat ohjeet.

Palkintoraati valitsee yleisön ehdotuksista kolme tekoa, jotka palkitaan rahastipendillä, yhteisarvoltaan on 3000 euroa. Stipendit lahjoittaa Suomen Messusäätiö. Ehdotusten jättäneiden kesken arvotaan lahjalippupaketteja Apuväline-tapahtumaan sekä Messukeskukseen.

Apuväline 2017 järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry. Paikalle odotetaan 14 000 kävijää. Alan ajankohtaisimpien puheenvuorojen ja seminaarien lisäksi esillä on apuvälineitä ja ratkaisuja kotiin ja työhön yli 200 näytteilleasettajalta.

Lisätietoja Yhdenvertainen Suomi -tunnustuksesta: www.apuvaline.info/yhdenvertaisuus_tunnustus

Lisätietoja Apuväline 2017 -tapahtumasta:
Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy
puh. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Tehdään yhdessä yhdenvertainen Suomi

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark Oy järjestää terveyden ja teollisuuden alan tapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylä. www.expomark.fi

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote