Lapsettomien yhdistys Simpukka ryLapsettomien yhdistys Simpukka ry

Yhdenvertaisten lahjasoluhoitojen aloittaminen vaatii lahjoituksia sukusolupankkeihin

Hedelmöityshoidot lahjoitettujen sukusolujen avulla käynnistyvät yliopistosairaaloissa. Lapsettomuuden hoidosta vastaavat klinikat kaipaavat nyt lahjoituksia sukusolupankkeihinsa.
Kuvituskuva.

Ensimmäiset yliopistosairaalat ovat aloittaneet hedelmöityshoidot lahjoitetuilla sukusoluilla. Lahjasoluhoitoja tarjotaan yhdenvertaisesti niin nais-miespareille, naispareille kuin itsellisille naisille. Lahjasoluhoitoihin hakeutuvan taustalla on kokemus siitä, että oma toive lapsen saamisesta ei toteudu. Lahjasoluhoitoihin tarvitaan lahjoitettuja sukusoluja, sekä siittiöitä että munasoluja. Sairaanhoitopiirit ovat käynnistämässä omien sukusolupankkiensa toiminnan.

Yliopistosairaaloista TAYS ja HUS ottavat jo lähetteitä vastaan. TYKS aloittaa lahjasiittiöhoidot ensi vuonna. OYS ja KYS käynnistävät toimintaansa ensi vuoden aikana, kun luvat sukusolupankin toimintaan ovat kunnossa. Lahjasoluhoitoja koskee normaali hoitotakuu, mutta jos julkisten klinikoiden sukusolupankeissa ei ole riittävästi lahjoitettuja soluja, hoitotakuu ei voi toteutua. Lahjoitetuista sukusoluista on kova pula ja tästä johtuen niitä tarvitsevat joutuvat odottamaan pitkään, jotta hoidot voidaan aloittaa. Lahjoitettujen sukusolujen avulla voidaan mahdollistaa lasta toivovan pariskunnan tai itsellisen naisen toive lapsesta.

Sukusoluja voi lahjoittaa perusterve aikuinen

Munasoluja voi lahjoittaa perusterve 20–35-vuotias nainen, jolla ei ole merkittävää ylipainoa. Siittiöiden lahjoittajaksi kelpaa perusterve 20–45-vuotias mies. Solujen lahjoittajat eivät saa tupakoida, eikä suvuissa saa esiintyä perinnöllisiä sairauksia. Sukusolujen lahjoittamisen motiivina on halua auttaa. Sukusolujen lahjoituksesta maksetaan hedelmöityshoitolain mukainen korvaus aiheutuneista kuluista ja ansionmenetyksestä.

Lapsella on 18 vuotta täytettyään oikeus saada tietää sukusolujen lahjoittajan henkilöllisyys. Sukusolujen lahjoittajalla ei ole mitään juridisia velvollisuuksia tai oikeuksia lahjasoluista syntyvää lasta kohtaan. Yhden lahjoittajan sukusoluista saa lain mukaan syntyä lapsia korkeintaan viiteen perheeseen.

Yliopistollisen sairaalan sukusolupankkiin lahjoitettuja sukusoluja käytetään julkisen terveydenhuollon hoidossa olevien potilaiden hedelmöityshoidoissa. Julkisia lapsettomuushoitoja voivat saada Suomessa kotipaikkaoikeuden omaavat henkilöt, jotka täyttävät hoitoon pääsyn kriteerit

Lahjasoluhoidot voivat mahdollistaa monelle lasta toivovalle unelman omasta lapsesta, kuten eräs lahjasolujen avulla vanhemmaksi tullut on todennut: “Olen oppinut, että kaikki ei ole elämässä itsestäänselvää. Lahjasoluhoitojen avulla tunnen saaneeni ainutlaatuiset lapset.”

Johanna Repo, toiminnanjohtaja, johanna.repo@simpukka.info, 040 480 8676
Piia Savio, hankevastaava Helminauha-hanke, piia.savio@simpukka.info, 045 7873 5433
Sateenkaariperheet ry
Juha Jämsä, toiminnanjohtaja, juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi, 044 997 1956

Etsitkö haastateltavaa? Ota yhteyttä: jenni.huhtala@simpukka.info, hankesuunnittelija, Helminauha-hanke

Kuvituskuva.

Hedelmöityshoidot eivät takaa lapsen saamista - nuoret tarvitsevat hedelmällisyystietoa12.1.2024 10:24:47 EET | Tiedote

Moni toivoo lasta vasta yli 35-vuotiaana, missä iässä naisen hedelmällisyys on jo jyrkässä laskussa. Vaikka nuoruus on pidentynyt, hedelmällinen ikä ei. Perustelu lapsitoiveen siirtämiseen ei löydy hedelmöityshoidoista: Terve Suomi -tutkimuksen mukaan vain noin puolet hedelmöityshoitoihin hakeutuneista saa lapsen. Lapsettomien yhdistys Simpukka ehdottaa, että toisen asteen koulutukseen sisällytetään hedelmällisyystietoisuus.