Yhdistyvän Ilmarisen johtoryhmä nimitetty

Ilmarisen hallitus on vahvistanut yhtiön johtoryhmän jäsenet ja heidän vastuualueensa 1.1.2018 alkaen, jolloin työeläkeyhtiö Etera yhdistyy Ilmariseen.

Varatoimitusjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena aloittaa vuodenvaihteessa Eteran nykyinen toimitusjohtaja Stefan Björkman. Hänen päävastuualueenaan tulevat olemaan talous, HR, IT sekä integraatioon liittyvät tehtävät. Ilmarisen nykyinen varatoimitusjohtaja Sini Kivihuhta jatkaa tehtävässään ja hänen vastuulleen johtoryhmässä kuuluvat eläkevakuutukset ja kehittäminen.

Muiksi johtoryhmän jäseniksi on nimitetty Jaakko Kiander (viestintä ja yhteiskuntasuhteet), Hillevi Mannonen (aktuaaritoimi ja riskienhallinta), Mikko Mursula (sijoitukset), Pekka Puustinen (asiakkuudet ja työkyky) sekä Leena Siirala (lakiasiat ja compliance).

Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio jatkaa tehtävässään yhdistymisen jälkeen, kunnes hän siirtyy OP Ryhmän pääjohtajaksi maaliskuussa 2018. Ilmarisen uuden toimitusjohtajan haku on käynnissä, ja nimityksestä päätetään myöhemmin.

– Uuden johtoryhmän tehtävänä on viedä eteenpäin Ilmarisen strategiaa ja varmistaa, että sulautuminen saadaan toteutettua menestyksekkäästi ja tavoitellut synergiaedut saavutetaan seuraavan kahden vuoden aikana, toimitusjohtaja Ritakallio sanoo.

– Tällä joukolla lähdemme vuodenvaihteen jälkeen luotsaamaan Suomen suurinta ja vetovoimaisinta työeläkeyhtiötä, joka kustannustehokkuudellaan ja palveluitaan parantamalla kirittää koko työeläkealaa. Johtoryhmä sisältää toisiaan täydentävää monipuolista substanssi- ja liikkeenjohdon osaamista. Tulevan johtoryhmän vedolla käynnistyy myös yhdistyneen yhtiön liiketoiminnan tavoitetilan ja organisoitumisen suunnittelu, Ritakallio jatkaa.

Ilmarinen ja Etera muodostavat yhdistyessään vakavaraisen ja kustannustehokkaan työeläkeyhtiön, jolla on alan parhaat asiakasedut sekä entistäkin monipuolisemmat palvelut. Ensi vuoden alusta Ilmarinen huolehtii yhteensä yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta – vakuutettujen yhteismäärä on yli 675 000 ja eläkkeensaajien 460 000. Yhtiön markkinaosuus vakuutusmaksutulosta on 37 prosenttia. Yhdistyneestä yhtiöstä tulee siten asiakasmäärällä ja vakuutusmaksutulolla mitattuna Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.