Yhdyskuntaseuraamusten tunnettuudessa on eroja - Viranomaisten tietämystä yhdyskuntaseuraamusten vaihtoehdoista olisi lisättävä
Rikosseuraamuslaitos on julkaissut Jukka Leinosen, Henrik Linderborgin ja Janne Vepsäläisen tutkimuksen seuraamusten tuomitsemis- ja täytäntöönpanojen käytännöistä, niiden vastaavuudesta lain tavoitteisiin ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta seuraamusjärjestelmässä. Tutkimuksessa selvitettiin viranomaisprosessin toimivuutta ja yhdenvertaisuutta sekä keinoja, joiden avulla yhdyskuntapalvelun ja valvontarangaistuksen käyttöä olisi mahdollista tehostaa.
Tutkimuksen perusteella yhdyskuntapalvelutuomioiden määrässä on tapahtunut laskua, mikä selittyi viranomaisten tietoon tulleiden törkeiden rattijuopumusten määrän vähenemisellä sekä törkeästä rattijuopumuksesta annettujen tuomioiden muutoksella. Tuomioistuinten linja oli yleisesti lieventynyt ja ohjasi useammin ehdollisiin tuomioihin.
Valvontarangaistuksen vähäinen käyttö selittyi sillä, että sitä voidaan hyödyntää vaihtoehtona ainoastaan alle kuuden kuukauden ehdottomille tuomioille. Käyttöä rajoittaa lisäksi se, että yhdyskuntaseuraamus edellyttää päihteettömyyttä, vaikka usealla syytetyllä on päihdetausta. Virheelliset käsitykset kertovat siitä, ettei syyteharkinnassa tai tuomitsemisesta vastaavissa tahoissa tunneta riittävästi valvontarangaistusta ja sen sisältöjä. Valvontarangaistus soveltuu nykyisellään huonosti pitkiin rangaistuksiin ja pitkiin, keskeytyneisiin yhdyskuntapalveluihin.
– Seuraamusselvitys saattaa jäädä syyttäjä- tai tuomioistuinvaiheissa pyytämättä, mikäli syyttäjä tai tuomari arvioi itse syytetyn olevan soveltumaton yhdyskuntaseuraamuksiin esimerkiksi aikaisemman rikollisuuden yhteydestä ilmenneiden päihdeongelmien takia muiden edellytysten täyttymisestä huolimatta. Soveltuvuuden arviointi on kuitenkin laissa rajattu Rikosseuraamuslaitoksen tehtäväksi, eikä sitä tulisi yhdyskuntaseuraamuksiin tuomitsemista koskevassa viranomaisprosessissa ohittaa toteamalla, ettei syytetty sovellu yhdyskuntaseuraamukseen esimerkiksi päihdeongelman vuoksi, Leinonen kertoo.
Viranomaisten tietämystä yhdyskuntaseuraamuksista tarvitaan lisää
Yhdyskuntaseuraamuksissa pääpaino on kuntouttavassa ja yksilöllisessä lähestymistavassa, jolloin se sopii huonosti yhteen rangaistusten ankaroittamista korostavan näkökulman kanssa.
– Seuraamusjärjestelmä perustuu ajatukselle portaittain ankaroituvasta rangaistusten mallista, jossa yhdyskuntaseuraamusten tehtävänä on toimia toisaalta viimeisenä varoituksena ehdottomasta vankeudesta, toisaalta tarjota syytetyn yksilöllisiin ongelmiin tehokkaasti puuttuva ja tarvittaessa kuntoutuksellinen vaikute. Ehdollisen oheisrangaistuksena tuomittava yhdyskuntapalvelu saattaa tuottaa tällaisen vaikutteen ja mahdollistaa rikoskierteen katkaisemisen ajoissa, mutta toisaalta oheisrangaistus koetaan rangaistusta ankaroittavana tekijänä, Leinonen sanoo.
Tutkimusraportissa on useita toimenpide-ehdotuksia, joilla olisi mahdollista tehostaa yhdyskuntaseuraamusten käyttöä ja lisätä niiden yhdenvertaisuutta rikosseuraamusjärjestelmässä.
Leinonen ja Linderborg katsovat, että yhdyskuntaseuraamusten käyttöä tulisi ensisijaisesti tehostaa lisäämällä prosessiin keskeisesti liittyvien viranomaisten tietämystä yhdyskuntaseuraamusten vaihtoehdoista, sisällöistä ja vaikuttavuudesta tarjoamalla ajan tasalla olevaa ja tutkimustietoon perustuvaa koulutusta.
– Yhdyskuntaseuraamusten tehokkaampi käyttö edellyttää yksilöllisten eli tekijärikosoikeudellisten näkökulmien parempaa huomioimista pääasiassa tekorikosoikeudelliselle ajattelulle pohjautuvassa suomalaisessa rikosoikeudessa. Tämä edellyttäisi rikosoikeuden keskeisiltä toimijoilta kuten poliiseilta, rikosseuraamustyöntekijöiltä, syyttäjiltä ja tuomareilta uudenlaista ajattelutapaa sekä tehokkaampaa keskinäistä kommunikaatiota yhdyskuntaseuraamusten tuomitsemiseen liittyvissä asioissa. Myös lainsäädäntöä pitäisi muuttaa niin, että nykyiset tuomioiden pituuteen ja keskinäiseen vertailtavuuteen liittyvät rajat vankeuden, valvontarangaistuksen, oheisyhdyskuntapalvelun sekä yhdyskuntapalvelun suhteen muuttuisivat liukuvammiksi, Linderborg sanoo.
Tutkimus on luettavissa Rikosseuraamuslaitoksen verkkosivuilta: https://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/ajankohtaista/julkaisut/risenjulkaisusarja.html.
Lisätiedot:
Jukka Leinonen
045 330 2201
Henrik Linderborg, erikoistutkija, Rikosseuraamuslaitos
050 402 6652, henrik.linderborg@om.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Lintulahdenkatu 5
00530 HELSINKI
029 56 88500http://www.rikosseuraamus.fi
Rikosseuraamuslaitos on oikeusministeriön alaisuudessa toimiva vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoviranomainen. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on omalta osaltaan ehkäistä uusintarikollisuutta ja lisätä yhteiskunnan turvallisuutta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosseuraamuslaitos (RISE) - Brottspåföljdsmyndigheten
Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston Oulun toimipaikka muuttaa17.4.2024 12:44:19 EEST | Tiedote
Rikosseuraamuslaitoksen Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston Oulun toimipaikka muuttaa 2.5.2024 osoitteeseen Viestikatu 1 B, 2. kerros, 90130 Oulu. Uusi osoite on sekä käynti- että postiosoite.
Rikosseuraamuslaitoksessa uudistetaan myös rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmää25.3.2024 17:17:29 EET | Tiedote
Rikosseuraamuslaitoksessa uudistetaan rikosseuraamuskeskusten henkilöstörakennetta ja johtamisjärjestelmää sekä rikosseuraamusalan koulutusjärjestelmää. Rise 3.0 -hanke on kaksivaiheisen organisaatiouudistuksen toinen vaihe.
Ökat antal fångar och samhällspåföljdsklienter 20235.3.2024 11:18:52 EET | Tiedote
Brottspåföljdsmyndigheten gjorde under året framsteg med sina centrala resultatmål och upprätthöll den grundläggande verksamheten väl, detta trots en ökning av antalet fångar och samhällspåföljdsklienter och ett ansträngt resursläge. Samarbetet med välfärdsområdena och förundersökningsmyndigheterna är viktigt för att myndigheten ska kunna uppnå de mål som ställts upp för den.
Vankien ja yhdyskuntaseuraamuksia suorittavien määrä kasvoi vuonna 20235.3.2024 11:18:52 EET | Tiedote
Vuonna 2023 Rikosseuraamuslaitoksen keskeiset tulostavoitteet edistyivät ja perustoiminnot kyettiin ylläpitämään hyvin, vaikka vankien ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden määrä kasvoi ja resurssitilanne oli tiukka. Yhteistyö muun muassa hyvinvointialueiden ja esitutkintaviranomaisten kanssa on tärkeää Rikosseuraamuslaitokselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Verksamhetsstället i Villmanstrand för samhällspåföljdsbyrån i sydöstra Finland flyttar till ett gemensamt serviceställe i Villmanstrand21.2.2024 13:02:09 EET | Tiedote
Verksamhetsstället i Villmanstrand för samhällspåföljdsbyrån i sydöstra Finland flyttar den 4 mars 2024 till ett gemensamt serviceställe i Villmanstrand. I samma byggnad i Villmanstrands ämbetshus finns även FPA:s, arbets- och näringsbyråns och Skatteförvaltningens kundservice.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme