Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Keith Haring oli maailmankuulu katutaiteilija, jonka hip hop -kulttuurista sekä graffiti- ja poptaiteesta pohjaava tyyli kasvoi New Yorkin metron piirroksista teoksiin, jotka tunnetaan kaikkialla maailmassa. Suurten muraalien ja kantaaottavan julistetaiteen tekijä tunnetaan muun muassa Etelä-Afrikan apartheid-politiikkaa vastustavista ja AIDS-tietoisuutta levittävistä töistään.

Haring nousi 1980-luvulla esiin myös kaupallisesti. Hänen grafiikkansa Swatch-rannekelloissa ja Absolut Vodkan mainosjulisteissa muistetaan yhä, kuten myös yhteistyö Run DMC -rapryhmän kanssa Adidaksen Superstar-tossun markkinoinnissa. Myös hänen perustamansa Pop Shop -taidemyymälä toimii edelleen internetissä. Monet nykytaiteilijat kuten Banksy ovat nimenneet Haringin esikuvakseen ja jatkavat hänen provokatiivista mutta humoristista perintöään.

– Kainsainvälisesti tunnustettu Keith Haring oli yksi Amerikan ikonisimmista katutaiteilijoista. Hänen säätiönsä Keith Haring Foundation tukee voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, kuten lastenjärjestöjä ja AIDSin vastaiseen työhön osallistuvia organisaatioita. Olemme ylpeitä, että voimme tarjota yleisölle tilaisuuden tutustua Haringin teoksiin ja perintöön tänä päivänä, joka on meidän itsenäisyyspäivämme, kertoo Yhdysvaltain Helsingin-suurlähetystön Public Affairs Officer William Couch.

– Keith Haring muovasi taiteellaan maailmaa hieman suvaitsevaisemmaksi ja ymmärtäväisemmäksi. Yhteistyö Yhdysvaltain suurlähetystön kanssa on koko Tampereen seudulle kunnia-asia ja sopii erinomaisesti Tampere-talon tavoitteeseen tarjota myös maksuttomia sisältöjä yleisölle, toteaa Tampere-talo Oy:n liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen.

Keith Haringin teokset ovat lainassa Hampurin taideteollisuusmuseosta (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg). Näyttelyn käytännön toteutuksesta vastaa arkkitehti Taina Väisänen, joka on aikaisemmin suunnitellut mm. Tampere-talon Muumimuseon sekä kesän 2019 Andy Warhol -näyttelyn Tampere-talossa. Keith Haring Posters -näyttelyyn sekä Tampere-talossa samaan aikaan järjestettävään Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn pääsee maksutta ilman lippua 4. heinäkuuta klo 10–17 välisenä aikana.

Keith Haring Posters -näyttely on osa Tampere-talon poptaiteen kesänäyttelyiden kokonaisuutta. Tampere-talon kesänäyttelyt avattiin tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Lumikuningatar: Kansainväliset tähdet Silja Dos Reis ja Felipe Montoya Kertun ja Kain rooleihin22.9.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

H.C. Andersenin Lumikuningatar-tarinaan perustuvan jääshow’n rooleihin haki 300 kotimaista ja kansainvälistä esiintyjää. Tästä joukosta Kertun ja Kain rooleihin valittiin Kanadassa asuva suomalaistaustainen Silja Dos Reis sekä espanjalainen Felipe Montoya. Jääshow’n ensi-ilta nähdään tammikuussa UROS LIVE -areenalla Tampereella. Kansainvälinen suurtuotanto on ainutlaatuinen suomalaisen kulttuurin voimannäyte koronapandemiasta toipuvassa maailmassa. Tuotanto tekee hyväntekeväisyysyhteistyötä Icehearts ry:n kanssa ja mahdollistaa lasten vierailuja jääharjoituksiin. Kysynnän vuoksi jääshow’hun tulee myyntiin kaksi lisänäytöstä.