Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Keith Haring oli maailmankuulu katutaiteilija, jonka hip hop -kulttuurista sekä graffiti- ja poptaiteesta pohjaava tyyli kasvoi New Yorkin metron piirroksista teoksiin, jotka tunnetaan kaikkialla maailmassa. Suurten muraalien ja kantaaottavan julistetaiteen tekijä tunnetaan muun muassa Etelä-Afrikan apartheid-politiikkaa vastustavista ja AIDS-tietoisuutta levittävistä töistään.

Haring nousi 1980-luvulla esiin myös kaupallisesti. Hänen grafiikkansa Swatch-rannekelloissa ja Absolut Vodkan mainosjulisteissa muistetaan yhä, kuten myös yhteistyö Run DMC -rapryhmän kanssa Adidaksen Superstar-tossun markkinoinnissa. Myös hänen perustamansa Pop Shop -taidemyymälä toimii edelleen internetissä. Monet nykytaiteilijat kuten Banksy ovat nimenneet Haringin esikuvakseen ja jatkavat hänen provokatiivista mutta humoristista perintöään.

– Kainsainvälisesti tunnustettu Keith Haring oli yksi Amerikan ikonisimmista katutaiteilijoista. Hänen säätiönsä Keith Haring Foundation tukee voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, kuten lastenjärjestöjä ja AIDSin vastaiseen työhön osallistuvia organisaatioita. Olemme ylpeitä, että voimme tarjota yleisölle tilaisuuden tutustua Haringin teoksiin ja perintöön tänä päivänä, joka on meidän itsenäisyyspäivämme, kertoo Yhdysvaltain Helsingin-suurlähetystön Public Affairs Officer William Couch.

– Keith Haring muovasi taiteellaan maailmaa hieman suvaitsevaisemmaksi ja ymmärtäväisemmäksi. Yhteistyö Yhdysvaltain suurlähetystön kanssa on koko Tampereen seudulle kunnia-asia ja sopii erinomaisesti Tampere-talon tavoitteeseen tarjota myös maksuttomia sisältöjä yleisölle, toteaa Tampere-talo Oy:n liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen.

Keith Haringin teokset ovat lainassa Hampurin taideteollisuusmuseosta (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg). Näyttelyn käytännön toteutuksesta vastaa arkkitehti Taina Väisänen, joka on aikaisemmin suunnitellut mm. Tampere-talon Muumimuseon sekä kesän 2019 Andy Warhol -näyttelyn Tampere-talossa. Keith Haring Posters -näyttelyyn sekä Tampere-talossa samaan aikaan järjestettävään Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn pääsee maksutta ilman lippua 4. heinäkuuta klo 10–17 välisenä aikana.

Keith Haring Posters -näyttely on osa Tampere-talon poptaiteen kesänäyttelyiden kokonaisuutta. Tampere-talon kesänäyttelyt avattiin tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Tampere-talo teki mittavia uudistuksia koronasulun aikana – Ison salin valaistus ja talon saniteettitilat uusittiin ja aurinkovoimalan laajennus on rakenteilla17.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo ja sen omistaja Tampereen kaupunki ovat käyttäneet koronasulun ajan tehokkaasti tekemällä merkittäviä toiminnallisia ja kestävän kehityksen uudistuksia talossa. Ison salin yleisvalaistus uusittiin kokonaisuudessaan ja Ison salin katolle on rakenteilla aurinkovoimalan kolmas lisäosa. Lisäksi Tampere-talon pääaulan naisten saniteettitilat on täysin uudistettu. Tampere-talo on kiinteistönä Suomen ensimmäinen hiilineutraali kongressi- ja konserttikeskus.

Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia15.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi4.6.2021 11:04:58 EEST | Tiedote

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.