Setlementtiasunnot

Yhteisöllinen kortteli ja taide yhdistää Helsingin Kalasataman uudessa rakennushankkeessa

Helsingin Kalasatamassa aloitetaan kesäkuun alussa yhteisprojektina kolmen vuokratalon rakentaminen. Kahdeksankerroksisten kerrostalojen rakennuttajina ovat NAL-asunnot Oy, Setlementtiasunnot Oy ja taiteilijoiden perustama Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy. Ars Longan senioritaloon valmistuu 56 vuokrahuoneistoa seniori-ikäisille muotoilijoille, kuvataiteilijoille ja kirjailijoille. Setlementtiasunnoille valmistuu 81 asuntoa opiskelijoille ja NAL-asuntojen rakennuksessa on 77 asuntoa. Rakennuksen arkkitehtisuunnittelijana on palkittu arkkitehtitoimisto Hannunkari-Mäkipaja.

Kolmen talon yhteisrakennuttamisen tuloksena tuleville asukkaille tarjotaan kohtuuhintaisia vuokrahuoneistoja ja laajat yhteiset tilat kaikkien kolmen talon asukkaiden käyttöön. Talojen yhteistilat mahdollistavat monipuolista yhteisöllistä tekemistä ja harrastamista. Tarjolla on myös erilaisia työskentely- ja näyttelytiloja asukkaille. Toteuttajien tavoitteena on eri sukupolvien yhteinen arkinen asuminen ja kohtaaminen myös taiteen keinoin.

Talot rakennetaan kaupungin vuokratontille Hermannin rantatien ja Tukkutorinkujan kulmaan ja talojen rakentaminen alkaa kesäkuun alkupuolella. Talojen on määrä valmistua vuoden 2020 alussa. Urakoitsijana toimii Jatke Uusimaa Oy. Vuokra-asuntojen hausta ja hakumenettelystä tiedotetaan vuoden 2019 aikana.

Kiinteistöyhtiö Ars Longa Oy:n osakkaita ovat Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö sr, Ornamon senioritaloyhdistys ry, Suomen Kirjailijaliitto ry sekä Visuaalisen alan taiteilijoiden tekijänoikeusyhdistys KUVASTO ry.

Setlementtiasunnot Oy on Suomen Setlementtiliiton ja Kalliolan Setlementin vuonna 2000 perustama yhteisöjen rakentaja ja ARA-asuntotuottaja. Setlementtiasunnoilla on kahdeksassa kaupungissa 24 taloa, joissa on n. 1700 kotia. Yhtiö kuuluu yhteiskunnallisten yritysten etujärjestöön, Arvoliittoon. Setlementtiasunnot Oy:n visiona on olla yhteiskunnallisesti vaikuttavien yhteisöllisten monisukupolvikorttelien kansainvälinen edelläkävijä.

NAL-asunnot Oy on yleishyödyllinen vuokrataloyhtiö, joka rakennuttaa ja vuokraa nuorisoasuntoja 18-29-vuotiaille työssäkäyville, työelämään hakeutuville ja itsenäistyville nuorille. Omistajana ja taustayhteisönä toimii valtakunnallinen nuorisoasumisen etujärjestö Nuorisoasuntoliitto ry.

Tuula Paalimäki
Ars Longa Oy
p. 040 4119913
tuula.paalimaki@ateljeesaatio.fi

Janne Haverinen
Elinkaarijohtaja
Setlementtiasunnot Oy
janne.haverinen@setlementtiasunnot.fi

Jyri Koskunen
Rakennuttajapäällikkö
NAL-asunnot Oy
jyri.koskunen@nalasunnot.fi

Setlementtiasunnot

Setlementtiasunnot Oy on yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Setlementti tuo asumiseen ihmiskeskeisyyttä, ihmisten taitojen ja osaamisen tunnistamista sekä erilaisuuden hyväksymistä. Setlementtiasunnot Oy on yhteisöjen rakentaja, asumisen palvelujen moniosaaja ja yhteiskunnallisesti kestävän asumisen tuottaja.

Lue lisää julkaisijalta Setlementtiasunnot

Ekologista yhteisöllisyyttä Helsingin Kruununvuorenrantaan15.2.2017 08:00Tiedote

Setlementtiasunnot rakennuttaa yhteisöllisen vuokrakerrostalon Helsingin Borgströminmäelle. Talo muodostuu kahdesta isommasta rakennuksesta, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ensimmäisen kerroksen yhteistilojen kautta. Yhteistiloissa on Setlementtiasuntojen konseptien mukaisesti tilaa yhteisille aktiviteeteille asukkaiden käyttöön. Borgströminmäen Setlementtiasuntoihin tulee yhteensä 108 asuntoa, joista 20 varataan kehitysvammaisille asukkaille. Rakennuksessa palvelee Setlementtiasuntojen palvelukonseptin mukaisesti yhtiöön työsuhteessa oleva yhteisökoordinaattori, joka toimii sekä palvelun läsnäolevana rajapintana että yhteisön aktivoijana.

Härmälänrannan yhteisökorttelissa koeasutaan virtuaalisesti15.2.2017 00:00Tiedote

VR-laseilla päästään tutustumaan taloon, jota ei vielä ole. Virtuaalitodellisuus (VR) tulee vauhdilla myös rakentamiseen. Tampereen Härmälänrantaan on suunnitteilla yhteisöllinen kerrostalokortteli, johon käyttäjät pääsevät tutustumaan virtuaalisesti keskiviikkona 15.2. järjestettävässä työpajassa. Tamperelainen Sky High VR -yhtiö on toteuttanut Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy:n arkkitehtisuunnitelmien pohjalta virtuaalisen mallin, jossa voidaan katsella VR-laseilla korttelin asuntoja, yhteistiloja, pihaa ja lähiympäristöä. Virtuaalisesti voi kävellä pitkin käytäviä, katsella ympärilleen ja miettiä eri reittejä. Samalla voi tutkia, miten auringon valo pihalla siirtyy päivän aikana, muutamaan sekuntiin nopeutettuna. Lisäksi rakennukseen voi tutustua pyörätuolikäyttäjän näkökulmasta ajamalla läpi rakennuksen eri tilojen ja pihapiirin.