Viestintätoimisto Medita Oy

Yhteisömanagereiden CMADFI-päivä 2016 : Työntekijälähettilyys on kahden kauppa

Jaa
Työntekijälähettilyys keskustelutti verkkoyhteisöjä palvelevia viestintäammattilaisia CMADFI-päivässä Jyväskylässä maanantaina. Työntekijälähettilyydestä puhutaan, kun työntekijä vapaaehtoisesti omissa nimissään viestii työnantajaorganisaationsa vahvuuksista sosiaalisessa mediassa tai muualla julkisuudessa. Lähettiläs tarvitsee tähän kuitenkin organisaationsa tuen, muistutti Työterveyslaitoksen erikoistutkija Minna Janhonen
Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom

– Jos organisaatio haluaa työntekijöiden toimivan lähettiläinään, se on syytä kirjoittaa osaksi henkilön virallista työnkuvaa ja siihen pitää oikeasti varata työaikaa, Minna Janhonen muistutti.

Minna Janhosen mukaan hyvä organisaation ja ihmisen välinen vuorovaikutus perustuu niin mediassa kuin muutenkin luottamukseen. Kun suhde on luottamuksellinen, työnantaja ja työntekijä tukevat toistensa (some)toimintaa vastavuoroisesti.

– Työntekijälähettilyyden tukeminen on myös rekrytointivaltti,  joka hyödyttää myös viestinnässä aktiivisen työntekijän urakehitystä yli organisaatiorajojen, Minna Janhonen totesi.

Johtaminen on vuorovaikutusta

Työntekijöiden rinnalla myös yritysjohdon on syytä aktivoitua sosiaalisessa mediassa. Descomin toimitusjohtajana viimeiset kuusi vuotta toiminut Juha Harju korosti varsinkin kasvuyrityksen johdon tarvetta vuorovaikutukseen eri ryhmien kanssa. Hän muistutti, että johtaminen on vuorovaikutusta.

– Toimitusjohtajan pitää olla yhteisömanageri, joka johtaa ja tukee omaa yhteisöään.
Jos et halua avoin, rohkea ja osallistua keskusteluun, olet excel-johtaja ja kontrollifriikki, pysy poissa somessa. Siellä on oltava aito ja läsnä, vuodesta 2009 Twitterissä vaikuttanut Juha Harju kiteytti.

Vahvaa vastakaikua osanottajilta sai digitaalisen teknologian asiantuntijayritys Sinisen Meteoriitin markkinointijohtaja Janne Gylling, joka vertasi yhteisömanagerin työtä tiskijukkaan:  Yhteisömanageri-DJ nostaa ja kannustaa työkavereitaan kuin artisteja ja varmistaa, että hittibiisejä eli suosittua sisältöä syntyy ja se liikuttaa yleisöä tanssilattialla.

Tunne ohjaa toimintaa enemmän kuin tieto

Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän professori Vilma Luoma-aho kyseenalaisti käyttäytymistaloustieteen pohjalta mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten toimintaan pelkällä tiedolla, sillä tiedon sijasta ihmisen toimintaa ohjaa tunne.

– Pelkkä tieto vaikuttaa toimintaan vain, jos yksilö haluaa ottaa vastaan uutta tietoa, hän saa sille vahvistuksen muustakin lähteestä ja jos se sattuu olemaan paketoitu oikein ja vielä henkilökohtaisesti sopii kuvioon, Vilma Luoma-aho tiivisti.

Viidettä kertaa Suomessa järjestettävä CMADFI (Community Manager Appreciation Day Finland) kokosi tänä vuonna Jyväskylään noin 250 verkkoyhteisöjä työkseen palvelevaa viestintäammattilaista. Paikat vapaaehtoisvoimin järjestettävään tapahtumaan varattiin tälläkin kertaa loppuun vain muutamassa tunnissa, kertoo tapahtuman primus motor, sosiaalisen median kouluttaja,  konsultti ja Wikipedia-aktiivi Johanna Janhonen.

Yhdysvalloista alkunsa saanutta CMAD-teemapäivää vietetään vuosittain tammikuun neljäntenä maanantaina.  

– Ensi vuoden tapahtumapaikkaa ei vielä ole päätetty, mutta jatkoa seuraa, Johanna Janhonen sanoo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yhteisömanagereiden yhteisömanageri ja CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä

Johanna Janhonen, 
puh. 040 506 1960
johanna@piilotettuaarre.fi

Kuvat

Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Lataa
CMADFI 2016 -päivän yleisöä kiinnosti teemana työntekijälähettilyys. Kuva: Lvngroom
CMADFI 2016 -päivän yleisöä kiinnosti teemana työntekijälähettilyys. Kuva: Lvngroom
Lataa
Yhteisömanagerien toimenkuvaan kuuluu usein paljon muutakin kuin verkkoyhteisöjen palvelemista. Kuva: Lvngroom
Yhteisömanagerien toimenkuvaan kuuluu usein paljon muutakin kuin verkkoyhteisöjen palvelemista. Kuva: Lvngroom
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Medita Oy
Viestintätoimisto Medita Oy
c/o Sofia Helsinki, Sofiankatu 4 C
00170 Helsinki

https://medita.fi
CMADFI-tapahtuma toteutetaan sponsoreiden tuella kokonaan vapaaehtoisvoimin. Tänä vuonna tapahtuman pääyhteistyökumppaneina toimivat Jyväskylän yliopisto, Tekesin Liideri-ohjelma, DigiSyke-hanke ja Sininen Meteoriitti. Tapahtumaa tukee myös joukko pienempiä yhteistyökumppaneita. CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä
 on Johanna Janhonen, puh. 040 506 1960, johanna@piilotettuaarre.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Medita Oy

Sinäkin saatat olla yhteisömanageri – Yhteisön palveleminen somessa kuuluu moneen ammattiin9.1.2023 13:17:47 EET | Tiedote

Yhteisömanagerointi kuuluu osana moneen ammattiin: Päätoimittaja, nuorisotyöntekijä, yrittäjä, henkilöstöpäällikkö, tubettaja, rehtori, markkinointijohtaja, pappi, somevastaava, yhteisömanagereille vuotuista CMADFI-seminaaria järjestävä Johanna Janhonen luettelee. – Kaikki yhteisömanagerit eivät vieläkään tunnista omasta työstään tätä roolia, vaikka olemme yrittäneet tuoda tehtävää esiin jo 11 vuoden ajan tämän teemapäivän kautta.

Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille19.1.2021 07:32:10 EET | Tiedote

Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye