Medita Communication Oy

Yhteisömanagereiden CMADFI-päivä 2016 : Työntekijälähettilyys on kahden kauppa

Jaa

Työntekijälähettilyys keskustelutti verkkoyhteisöjä palvelevia viestintäammattilaisia CMADFI-päivässä Jyväskylässä maanantaina. Työntekijälähettilyydestä puhutaan, kun työntekijä vapaaehtoisesti omissa nimissään viestii työnantajaorganisaationsa vahvuuksista sosiaalisessa mediassa tai muualla julkisuudessa. Lähettiläs tarvitsee tähän kuitenkin organisaationsa tuen, muistutti Työterveyslaitoksen erikoistutkija Minna Janhonen

Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom

– Jos organisaatio haluaa työntekijöiden toimivan lähettiläinään, se on syytä kirjoittaa osaksi henkilön virallista työnkuvaa ja siihen pitää oikeasti varata työaikaa, Minna Janhonen muistutti.

Minna Janhosen mukaan hyvä organisaation ja ihmisen välinen vuorovaikutus perustuu niin mediassa kuin muutenkin luottamukseen. Kun suhde on luottamuksellinen, työnantaja ja työntekijä tukevat toistensa (some)toimintaa vastavuoroisesti.

– Työntekijälähettilyyden tukeminen on myös rekrytointivaltti,  joka hyödyttää myös viestinnässä aktiivisen työntekijän urakehitystä yli organisaatiorajojen, Minna Janhonen totesi.

Johtaminen on vuorovaikutusta

Työntekijöiden rinnalla myös yritysjohdon on syytä aktivoitua sosiaalisessa mediassa. Descomin toimitusjohtajana viimeiset kuusi vuotta toiminut Juha Harju korosti varsinkin kasvuyrityksen johdon tarvetta vuorovaikutukseen eri ryhmien kanssa. Hän muistutti, että johtaminen on vuorovaikutusta.

– Toimitusjohtajan pitää olla yhteisömanageri, joka johtaa ja tukee omaa yhteisöään.
Jos et halua avoin, rohkea ja osallistua keskusteluun, olet excel-johtaja ja kontrollifriikki, pysy poissa somessa. Siellä on oltava aito ja läsnä, vuodesta 2009 Twitterissä vaikuttanut Juha Harju kiteytti.

Vahvaa vastakaikua osanottajilta sai digitaalisen teknologian asiantuntijayritys Sinisen Meteoriitin markkinointijohtaja Janne Gylling, joka vertasi yhteisömanagerin työtä tiskijukkaan:  Yhteisömanageri-DJ nostaa ja kannustaa työkavereitaan kuin artisteja ja varmistaa, että hittibiisejä eli suosittua sisältöä syntyy ja se liikuttaa yleisöä tanssilattialla.

Tunne ohjaa toimintaa enemmän kuin tieto

Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän professori Vilma Luoma-aho kyseenalaisti käyttäytymistaloustieteen pohjalta mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten toimintaan pelkällä tiedolla, sillä tiedon sijasta ihmisen toimintaa ohjaa tunne.

– Pelkkä tieto vaikuttaa toimintaan vain, jos yksilö haluaa ottaa vastaan uutta tietoa, hän saa sille vahvistuksen muustakin lähteestä ja jos se sattuu olemaan paketoitu oikein ja vielä henkilökohtaisesti sopii kuvioon, Vilma Luoma-aho tiivisti.

Viidettä kertaa Suomessa järjestettävä CMADFI (Community Manager Appreciation Day Finland) kokosi tänä vuonna Jyväskylään noin 250 verkkoyhteisöjä työkseen palvelevaa viestintäammattilaista. Paikat vapaaehtoisvoimin järjestettävään tapahtumaan varattiin tälläkin kertaa loppuun vain muutamassa tunnissa, kertoo tapahtuman primus motor, sosiaalisen median kouluttaja,  konsultti ja Wikipedia-aktiivi Johanna Janhonen.

Yhdysvalloista alkunsa saanutta CMAD-teemapäivää vietetään vuosittain tammikuun neljäntenä maanantaina.  

– Ensi vuoden tapahtumapaikkaa ei vielä ole päätetty, mutta jatkoa seuraa, Johanna Janhonen sanoo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yhteisömanagereiden yhteisömanageri ja CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä

Johanna Janhonen, 
puh. 040 506 1960
johanna@piilotettuaarre.fi

Kuvat

Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Vapaaehtoisvoimin järjestetty CMADFI 2016 kokosi kolmattasataa verkkoyhteisöjen ylläpitämisestä kiinnostunutta viestintäammattilaista Jyväskylän yliopiston Agoraan. Kuva: Lvngroom
Lataa
CMADFI 2016 -päivän yleisöä kiinnosti teemana työntekijälähettilyys. Kuva: Lvngroom
CMADFI 2016 -päivän yleisöä kiinnosti teemana työntekijälähettilyys. Kuva: Lvngroom
Lataa
Yhteisömanagerien toimenkuvaan kuuluu usein paljon muutakin kuin verkkoyhteisöjen palvelemista. Kuva: Lvngroom
Yhteisömanagerien toimenkuvaan kuuluu usein paljon muutakin kuin verkkoyhteisöjen palvelemista. Kuva: Lvngroom
Lataa
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Medita Communication Oy
Medita Communication Oy
Yliopistonkatu 34 C 35
40100 Jyväskylä

020 198 5511http://medita.fi
CMADFI-tapahtuma toteutetaan sponsoreiden tuella kokonaan vapaaehtoisvoimin. Tänä vuonna tapahtuman pääyhteistyökumppaneina toimivat Jyväskylän yliopisto, Tekesin Liideri-ohjelma, DigiSyke-hanke ja Sininen Meteoriitti. Tapahtumaa tukee myös joukko pienempiä yhteistyökumppaneita. CMADFI-tapahtuman pääjärjestäjä
 on Johanna Janhonen, puh. 040 506 1960, johanna@piilotettuaarre.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Medita Communication Oy

Uusi globaali raportti: Taistelu osaajista tekee vuodesta 2018 työntekijän vuoden25.4.2018 11:26Tiedote

Yritysjohdon kannattaa tänä vuonna varautua taisteluun lahjakkaista työntekijöistä, väittää viestintätoimistojen kansainvälisen Worldcom Public Relations Groupin, tuore selvitys. The Worldcom Confidence Indexiksi – Worldcomin luottamusindeksiksi – nimetyn raportin mukaan taistelu kyvykkyyksistä ja huoli uusien uhkien torjumisesta tekee tästä vuodesta todellisen työntekijän vuoden.

CMADFI teemana Tampereella somen hallinta ja kannustaminen – Livetwiittaustempaus Mielensäpahoittajan Suomen harjoituksista2.11.2016 08:23Tiedote

Verkon yhteisöpalveluja paimentavien viestintäammattilaisten joukko kokoontuu 23.1.2017 Tampereelle CMADFI-päivään pohtimaan somen hallintaa ja kannustamista. Päivän iltaohjelmasta odotetaan niin Twitterissä kuin teatterimaailmassa ennen näkemättömän laajaa livetwiittaustempausta, kun satakunta ammattivisertäjää pääsee seuraamaan Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajan Suomen harjoituksia Tampereen Työväen Teatteriin vain kymmenen päivää ennen kantaesityksen ensi-iltaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme