Yhteisötaideteos poltettiin Helsingissä aamuyöllä – kaupunkilaiset purkivat turhautumistaan

Tuska Art & Designin koolle kutsuma pimeiden ajatusten monumentti ASDAMA HEL poltettiin Helsingin Suvilahdessa viikonloppuna. Liekit veivät mennessään satakunta yleisön toteuttamaa taideteosta ja niihin kanavoidun turhautumisen.

Assembly of Dark Matter – Helsinki eli ASDAMA HEL paloi Helsingin Suvilahdessa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Tuska-festivaalin tekninen suunnittelija Rölli Ridanpää sytytti yhteisötaideteoksen kunnianosoituksena elämän herkkyydelle ja asioiden hetkelliselle luonteelle. Mukana paloivat muun muassa kotimaisen elävän musiikin alan edunvalvoja LiveFIN ry:n #vuosihiljaisuutta-teos ja tapahtumaelinkeinon keskusjärjestö Tapahtumateollisuus ry:n ketutushimmeli.

"ASDAMAn sytytys symboloi oman pahan olon sekä turhautumisen purkamista ja taakse jättämistä. Polttohetkessä oli läsnä ja osallisina kaikki läheiset sekä ne tuntemattomat ihmiset, jotka monumentin rakentamiseen osallistuivat. Kaikkien meidän patoutuneesta karstasta tuli hetkeksi yhtä, kunnes se paloi pois”, Ridanpää kertoo.

ASDAMA HEL rakentui noin kolmen viikon ajan yleisön tekemistä taide- ja käsityöesineistä, joiden avulla käsiteltiin yksinäisyyttä, angstia ja ketutusta. Ihmisiä inspiroitiin tekemään omia töitään Taku Kaskelan ohjaamilla lyhyillä, teemoitetuilla videoilla, jotka ovat nähtävillä Tuskan YouTube-kanavalla.

Tänä vuonna hankkeella tavoiteltiin erityisesti nuoria, joiden hyvinvointiin poikkeusoloilla ja eristäytymisellä on ollut huolestuttava vaikutus. Projektiin mukaan lähtenyt Helsingin nuorisotoimi tarjosi ohjausta ja välineitä innokkaille sekä paikat Malmitalolle, Kanneltalolle, Stoaan ja Tiivistämölle perustetuille ASDAMA-pysäkeille. Yhteistyöllä kipinä saatiin tartutettua myös nuoriin, ja sitä kautta heidän äänensä ja kädenjälkensä saatiin kuuluviin. Tuska-festivaalin työryhmä korjasi pysäkeiltä satoa viikoittain ja toimitti Suvilahden suurmonumenttiin toinen toistaan luovempia taideteoksia.

"Vuoden kuona on taas poltettu pois ja kohdistamme katseet kesään 2022. Olemme aloittaneet seuraavan festivaalikesän valmistelut ja festivaaliporttien avaamisesta kahden vuoden tauon jälkeen tulee maaginen hetki tuleen tuijottamisen jälkeen", Tuska Art & Designin ja Tuska-festivaalin pääsuunnittelija Jenni Kääriäinen kertoo.

Konseptuaaliseen suunnitteluun sekä vaikuttavuus- ja vastuullisuusstrategioihin keskittyvä Tuska Art & Design kuuluu samaan perheeseen Tuska-festivaalin ja TuskaLive-konserttitoimiston kanssa. ASDAMA HEL toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.ASDAMA HEL 2021 -aftermovie

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Kääriäinen