Yhteisötaideteos poltettiin Helsingissä aamuyöllä – kaupunkilaiset purkivat turhautumistaan

Tuska Art & Designin koolle kutsuma pimeiden ajatusten monumentti ASDAMA HEL poltettiin Helsingin Suvilahdessa viikonloppuna. Liekit veivät mennessään satakunta yleisön toteuttamaa taideteosta ja niihin kanavoidun turhautumisen.

Assembly of Dark Matter – Helsinki eli ASDAMA HEL paloi Helsingin Suvilahdessa sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Tuska-festivaalin tekninen suunnittelija Rölli Ridanpää sytytti yhteisötaideteoksen kunnianosoituksena elämän herkkyydelle ja asioiden hetkelliselle luonteelle. Mukana paloivat muun muassa kotimaisen elävän musiikin alan edunvalvoja LiveFIN ry:n #vuosihiljaisuutta-teos ja tapahtumaelinkeinon keskusjärjestö Tapahtumateollisuus ry:n ketutushimmeli.

"ASDAMAn sytytys symboloi oman pahan olon sekä turhautumisen purkamista ja taakse jättämistä. Polttohetkessä oli läsnä ja osallisina kaikki läheiset sekä ne tuntemattomat ihmiset, jotka monumentin rakentamiseen osallistuivat. Kaikkien meidän patoutuneesta karstasta tuli hetkeksi yhtä, kunnes se paloi pois”, Ridanpää kertoo.

ASDAMA HEL rakentui noin kolmen viikon ajan yleisön tekemistä taide- ja käsityöesineistä, joiden avulla käsiteltiin yksinäisyyttä, angstia ja ketutusta. Ihmisiä inspiroitiin tekemään omia töitään Taku Kaskelan ohjaamilla lyhyillä, teemoitetuilla videoilla, jotka ovat nähtävillä Tuskan YouTube-kanavalla.

Tänä vuonna hankkeella tavoiteltiin erityisesti nuoria, joiden hyvinvointiin poikkeusoloilla ja eristäytymisellä on ollut huolestuttava vaikutus. Projektiin mukaan lähtenyt Helsingin nuorisotoimi tarjosi ohjausta ja välineitä innokkaille sekä paikat Malmitalolle, Kanneltalolle, Stoaan ja Tiivistämölle perustetuille ASDAMA-pysäkeille. Yhteistyöllä kipinä saatiin tartutettua myös nuoriin, ja sitä kautta heidän äänensä ja kädenjälkensä saatiin kuuluviin. Tuska-festivaalin työryhmä korjasi pysäkeiltä satoa viikoittain ja toimitti Suvilahden suurmonumenttiin toinen toistaan luovempia taideteoksia.

"Vuoden kuona on taas poltettu pois ja kohdistamme katseet kesään 2022. Olemme aloittaneet seuraavan festivaalikesän valmistelut ja festivaaliporttien avaamisesta kahden vuoden tauon jälkeen tulee maaginen hetki tuleen tuijottamisen jälkeen", Tuska Art & Designin ja Tuska-festivaalin pääsuunnittelija Jenni Kääriäinen kertoo.

Konseptuaaliseen suunnitteluun sekä vaikuttavuus- ja vastuullisuusstrategioihin keskittyvä Tuska Art & Design kuuluu samaan perheeseen Tuska-festivaalin ja TuskaLive-konserttitoimiston kanssa. ASDAMA HEL toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.ASDAMA HEL 2021 -aftermovie

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Kääriäinen
jenni@fme.fi

Rölli Ridanpää sytytti ASDAMA HELin. Kuva: Anastasia Pajanen
LiveFIN ry:n teos
Tapahtumateollisuus ry:n teos

Tuska 2022 -ohjelmistoon muutoksia Ukrainan sodan vuoksi11.5.2022 11:59:00 EEST | Tiedote

Helsingin Suvilahdessa heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestettävän Tuskan ohjelmistoon on tullut muutoksia. Ukrainalaisbändien Jinjerin ja 1914:n esiintymiset valitettavasti peruuntuvat heidän kotimaassaan vallitsevan sotatilanteen johdosta. Tämän lisäksi kanadalaisen The Birthday Massacren esiintyminen peruuntuu yhtyeen managerin menehtymisen vuoksi. Korvaaviksi esiintyjiksi ovat varmistuneet kööpenhaminalainen proge-ryhmä Vola, juuri uuden synth wave -sävytteisen Turborider-albuminsa julkaissut Reckless Love sekä helsinkiläinen dödis-remmi Church of The Dead. Tuskan hätäapukeräys Ukrainaan on käynnissä Unicefin kautta. Tuska 2022 -esiintyjät: Korn, Mercyful Fate, Deftones, Carcass, Amorphis, Kreator, Devin Townsend, Heilung, Stam1na, Beast In Black, Stratovarius, Northern Kings, Symphony X, Mokoma, Baroness, Eluveitie, Insomnium, Soilwork, Lost Society, Blind Channel, Reckless Love, Joe Lynn Turner, Gloryhammer, The Dark Element, Perturbator, Red Fang, Elder, High On Fire, Vl

Tuskan aikataulut julki ja kaikki lippukategoriat myyntiin31.1.2022 11:58:00 EET | Tiedote

Vaikkakin eletään vielä sydäntalvea, ei ole ikinä liian aikaista fiiilistellä vääjäämättä lähestyvää kesää. Tuska 2022 -bändien esiintymispäivät ja soittoaikataulut on nyt julkistettu. Omaa lukujärjestystä Tuska-viikonlopulle voi siis jo ruveta suunnittelemaan! Aikataulu on nähtävissä osoitteessa tuska.fi/aikataulu. Tuskan festivaalijohtaja Eeka Mäkynen kommentoi aikataulujulkaisun hieman poikkeuksellista ajankohtaa: ”Bändien esiintymispäivien ja soittoaikataulujen julkistus on aina konkreettinen merkki siitä, että kesä oikeasti lähestyy. Tuskan toimistollakin tapahtuma herättää aina lapsenomaista innostusta, kun vuoden läpi jatkuva tekeminen saa ensimmäisen hahmotettavan muotonsa. Tavallisesti aikataulut julkaistaan vasta paljon myöhemmin, ihan kesän kynnyksellä. Mutta nyt kaiken siirtelyn ja odottelun keskellä halusimme antaa muistutuksen siitä, että kesä tulee ja Tuskan ohjelma on ihan järjettömän kova, ei tätä malta pitää vakan alla!” Artistikattaukseen on lisätty Joensuun synkästi