Yhteisverkon 5G nyt myös Lappeenrantaan – uudesta verkosta vauhtia opiskeluun

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Syys–lokakuussa rakentaminen jatkuu Lappeenrannassa. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, opiskelijat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Lappeenrannan 4G-yhteyksiä.

Kuvassa vaaleampi vihreä väri kuvaa normaalia 4G-/5G-peruspeittoa, ja tummempi vihreä erityisen nopeaa, 3.5 GHz:n taajuudella toimivaa 5G-verkkoa.

Yhteisverkon uusi 5G-verkko tuo nopeammat yhteydet Lappeenrantaan. DNA:n ja Telian taajuuksien yhteiskäyttö ja suurempi tukiasemapaikkojen määrä mahdollistavat alueella suuremmat tiedonsiirtonopeudet kuin yhden operaattorin verkossa.

Kansainvälinen korkeakouluyhteisö iloitsee hyvistä yhteyksistä

Uudesta ja tehokkaammasta 5G-verkosta hyötyy myös Lappeenrannan korkeakouluyhteisö, LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu. Lappeenrannan kampuksella on lähes 10 000 opiskelijaa ja asiantuntijaa 93 maasta.

”On selvää, että tällainen kansanvälinen yhteisö vaatii toimiakseen parhaat mahdolliset tietoliikenneyhteydet. Haluamme olla Lappeenrannassa maailman huippua myös nopeissa yhteyksissä. Kaikkien saatavissa oleva kattava 5G-verkko on juuri sitä”, LUT-yliopiston tietohallintojohtaja Antti Sirviö sanoo.

Uuden verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Sen myötä muun muassa etäluennot, luentotallenteet ja opiskelun verkkoalustat toimivat pätkimättömästi.

Pätkimättömät yhteydet töihin ja vapaa-ajalle

Nopean 5G-verkon myötä etätöiden tekeminen helpottuu ja hyödyt näkyvät myös asukkaiden vapaa-ajassa. Uusi verkko on entistä luotettavampi ja toimintavarmempi, joten suoratoistopalvelut, pelit, videot ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja katkoksitta.

Myös Lappeenrannan yritykset hyötyvät uudesta 5G-verkosta. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Privaattiverkot tarjoavat lyhyen viiveen, taatun kapasiteetin ja suljetun verkon kriittisiin, reaaliaikaisiin käyttötarpeisiin. Pienessä yrityksessä tietoliikenneinfra voidaan 5G-verkon ansiosta rakentaa mobiiliyhteyksien päälle, jolloin yksi huippunopea liittymä soveltuu kaikkeen tarpeeseen: liikkuvaan työhön, konttorille, kotiin, varayhteydeksi ja yhteydenjakoon. 5G tuo helpotusta myös uusien toimipisteiden perustamiseen ja väliaikaisiin tarpeisiin, kuten tapahtumiin tai rakennustyömaille.

Mitä ja milloin Lappeenrannassa tapahtuu?

5G-verkko tuo siis nykyistä nopeammat yhteydet Lappeenrantaan. 5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 62 tukiasemaa seuraavilla alueilla:

• Alakylä, Hanmäki, Harapainen, Hartikkala, Hevossilta, Hiessilta, Hovinpelti, Huhtiniemi, Hyrymäki, Iitiä, Ilottula, Kahilanniemi, Kaivokorpi, Kanavansuu, Kasarminlahti, Kaukaa, keskusta, Kesämäki, Kimpinen, Kiviharju, Kivisalmi, Kourula, Kylpylä, Lauritsala, Lavola, Lepola, Mattila, Muntero, Mustola, Myllymäki, Myllärinmäki, Mäntylä, Märkälä, Pallo, Parkkarila, Pikisaari, Pontus, Rakuunamäki, Reijola, Sammonlahti, Skinnarila, Sudensalmi, Taikinamäki, Tirilä, Uus-Lavola, Voisalmi ja Yllikkälä

Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 19. syyskuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 28. lokakuuta.

Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia

Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.

700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/

Lisätietoja:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.

Viisi vinkkiä älylaitteettoman päivän viettoon – “On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen”28.9.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Suomessa Älyvapaapäivää. Kyseessä on läsnäolon merkitystä korostava DNA:n toteuttama teemapäivä, joka kannustaa kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan laittamaan älylaitteet kyseisenä päivänä tarkoituksellisesti sivuun. Taustalla on tutkimuksesta ilmennyt suomalaisten tahtotila vähentää älylaitteilla käytettyä aikaa. Viisi perhettä testasi Älyvapaapäivän viettoa ennakkoon ja havaitsi siinä keskeisiä positiivisia vaikutuksia, kuten levollinen olotila.

Smart devices and networks are needed to make everyday life as easy and straightforward as possible. On the other hand, the amount of time we spend on smart devices and the effects of excessive use have been the subject of a long and protracted public conversation. DNA has studied people’s attitudes towards the use of smart devices and found that as much as 44 per cent of Finns feel that they spend too much time on their devices. To give us all a good reason to focus on what is in front of us instead of on our smart devices at least once a year, DNA is encouraging everyone who can to take a Disconnect Day on the 2nd of October and deliberately put their devices aside.

Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon16.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Älylaitteita ja verkkoja tarvitaan, jotta arki olisi mutkatonta ja sujuvaa. Toisaalta älylaitteilla vietettävän ajan määrästä ja liiallisen käytön vaikutuksista on käyty jo paljon keskustelua. DNA tutki älylaitteiden käyttöön liittyviä asenteita, ja peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä. Jotta älylaitteettomaan läsnäoloon olisi ainakin kerran vuodessa hyvä syy, DNA kannustaa kaikkia, joille se on mahdollista, viettämään 2.10. Älyvapaapäivää ja laittamaan tarkoituksellisesti laitteet sivuun.

DNA to try fully location-independent recruitment – personnel will also be allowed to work abroad for four weeks15.9.2022 07:00:00 EEST | Press release

DNA is taking another step towards more freedom the company is experimenting in the technology and IT departments with a recruitment and working model that is completely independent of the location in Finland. Additionally, the possibility of working from abroad will be extended to four weeks. The reforms are based on DNA’s new employer promise to be a human and one-of-a-kind workplace for all DNA employees.