Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

5G-verkon peitto kasvaa kevään rakennustalkoiden lisäksi kesän aikana toteutettavan uuden taajuusalueen käyttöönoton myötä. Jo rakennetussa verkossa aktivoidaan matalammalla 700 MHz:n taajuudella rakennettu 5G, jonka kantama on kymmenen kilometrin luokkaa. Taajamissa käytettävän 3,5 GHz:n 5G-taajuuden peittoalue on noin 1,5 km, joten matalampi taajuus tuo uuden verkon huomattavasti laajemmalle alueelle. Samalla verkon kuuluvuus rakennusten sisällä paranee selvästi.

Kattavampi verkko kesäreissuille ja tapahtumiin

Kaunis Saimaan alue on kotimaan matkailijoiden keskuudessa suosittu kesäkohde ja yhä enemmän myös ympärivuotinen lomakohde. 5G-verkon ansiosta matkailu helpottuu.

”Kyllä se vaan niin on, että tämän päivän matkailija osaa arvostaa hyviä nettiyhteyksiä. Nykyään kaikki retkikohteet ja alueen palvelut löytyvät netistä, joten nopeat tietoliikenneyhteydet ovat ihan välttämättömyys”, toteaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä.

”Onneksi meillä Suomessa on ymmärretty, että hyvät tietoliikenneyhteydet kuuluvat kaikille ja koko Suomeen. Se on selvä vetovoimatekijä koko Suomen matkailuteollisuudelle”, hän jatkaa.

Uusi 5G-verkko tuo helpotusta myös kesätapahtumiin, kuten festareille. Uuden verkon kapasiteetti on moninkertainen 4G-verkkoon verrattuna, minkä vuoksi siihen saa yhdistettyä suuremman määrän laitteita. Verkon ei pitäisi ruuhkautua suurissa tapahtumissa, jonka ansiosta yhteys kavereihin säilyy koko festaripäivän ajan.

Suoratoistopalvelut, pelit ja etätyöt sujuvat mökillä ilman katkoja

Kesällä mökillä viihdytään sekä lomalla että etätöissä. 5G-verkko mahdollistaa pätkimättömät etätyöyhteydet Erilaiset viihdesovellukset vaativat verkolta paljon kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Uuden nopeamman verkon avulla elokuvia ja sarjoja voi katsoa sadepäivinä ilman katkoksia. Alueella mökkeilevä Tarja Virmala osaa antaa arvoa nykyaikaisille ja nopeille tietoliikenneyhteyksille.

”Nopea netti on aivan yhtä tärkeä kesämökillä kuin se on kotona. Ilman hyviä ja nopeita nettiyhteyksiä ei etätyöt onnistu. Ja ylipäätään lähes kaikkien asioiden hoitamiseen tarvitaan nykyään hyvät tietoliikenneyhteydet”, toteaa Virmala.

Virmalan mukaan hyvä nettiyhteys on tekijä, joka lisää vapaa-ajan asumisen vetovoimaa.

”Emme me perheinemme niin paljoa täällä olisi elleivät nettiyhteydet olisi kunnossa. Se lisää sekä mukavuutta että myös turvallisuuden tunnetta, kun tietää, että yhteydet toimivat”, hän summaa.

Lisätietoja:

Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi

Suomen Yhteisverkko Oy on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.

An ICE contact may speed up the process of contacting your family in an emergency — how to set it up on your phone so that it can be used11.7.2022 09:00:00 EEST | Press release

Do you have a letter combination ICE written in front of a family member’s name in your phone’s address book? Perhaps you have thought that by marking the In Case of Emergency contact in this way, you make the work of authorities easier in an emergency where, for example, you are unconscious. Wrong — modern phones are so well protected that emergency personnel are not able to unlock your phone in order to access the contact data on your phone. Cedric Kamtsan, Vice President, Mobile Business at DNA, explains how to set up an ICE contact on your phone so that it can be viewed without unlocking.