Yhteysalusten matkustajarajoituksen edelleen voimassa - vältettävä edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Rajoitukset ovat edelleen voimassa yhteysaluksilla, vaikka ne ovat joukkoliikenteen osalta jo purettu. Mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Kesäsesongin käynnistyessä ELY-keskus vetoaakin kaikkia yhteysalusliikennettä käyttäviä välttämään edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin. Rajoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan koronatilanteen kehittymisen mukaan.

Joukkoliikenteessä matkustusrajoitukset on purettu, mutta yhteysalusliikenteessä ne ovat edelleen voimassa. Saaristoliikenne on haavoittuvaa ja mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Aluksia ei voida ajaa alimiehitettyinä eivätkä työntekijät voi tulla töihin sairastuneina. Ammattitaitoisten ja terveiden sijaisten saaminen kehittyvässä koronatilanteessa voi olla haastavaa. Matkustajamäärien rajoittaminen vallitsevassa koronatilanteessa on perusteltua sekä miehistön että matkustajien terveysturvallisuuden varmistamiseksi. Matkustajarajoituksissa on otettu huomioon turvavälien aluskohtaiset edellytykset, kuten matkustamon muoto, tilat ja asettelu sekä sisätilojen kulkureitit. Rajoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan koronatilanteen kehittymisen mukaan.

Kesäsesonki on käynnistymässä ja kesäaikaan matkustajamäärät yhteysaluksilla kasvavat. Normaalioloissakin yhteysalusten kapasiteetti on rajallista, eikä ruuhkahuipputilanteissa kaikki matkustajat ole aina mahtuneet kyytiin. Nyt matkustajakapasiteetti on vain noin puolet normaalista. Joillain reiteillä se on jopa alle puolet normaaliajan kapasiteetista. ELY-keskus vetoaakin yhteysalusliikenteen käyttäjiin välttämään toistaiseksi kaikkea ei-välttämätöntä matkustamista yhteysaluksilla, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin.

Matkustajat otetaan yhteysaluksille saapumisjärjestyksessä. Näin ollen kaikkien saman seurueen jäsenille ei voida taata mahtumista samaan alusvuoroon, mikäli tällä hetkellä käytössä oleva maksimi matkustajamäärä täyttyy. Tilattavien vuorojen osalta noudatetaan samaa käytäntöä, eli tilaukset otetaan vastaan saapumisjärjestyksessä. Yhteysalusliikenne on maksuton ja kaikille yhtäläisesti tarjolla oleva julkinen palvelu. Yhteysaluksille ei ole olemassa paikkojen varausjärjestelmää, eikä sellaista pystytä kehittämään poikkeustilanteen vuoksi.

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät:

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät on kerrottu ELY-keskuksen verkkosivuilla.

Matkustajarajoitusten ohella palveluntuottajat on velvoitettu huolehtimaan aluksilla riittävistä turvaväleistä. Aluksilla tarjotaan mahdollisuus käsien desinfiointiin ja matkustajien käyttöön tarkoitetut tilat ja pinnat puhdistetaan tehostetusti ja säännöllisesti. Lisäksi ELY-keskus edellyttää, että kaikki yli 12-vuotiaat yhteysalusliikenteen matkustajat käyttävät kasvomaskia. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle. Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Alusten miehistö voi ohjeistaa matkustajia, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu maskien käytön valvonta. Aluksiin tullaan lisäämään maskien käyttöön liittyvää ohjeistusta. Maskittomuus ei ole peruste estää matkustajan matkaa tai poistaa matkustajaa alukselta.

Lisätietoja: Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.