Yhteysalusten matkustajarajoituksen edelleen voimassa - vältettävä edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Rajoitukset ovat edelleen voimassa yhteysaluksilla, vaikka ne ovat joukkoliikenteen osalta jo purettu. Mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Kesäsesongin käynnistyessä ELY-keskus vetoaakin kaikkia yhteysalusliikennettä käyttäviä välttämään edelleen kaikkia ei-välttämättömiä matkoja, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin. Rajoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan koronatilanteen kehittymisen mukaan.

Joukkoliikenteessä matkustusrajoitukset on purettu, mutta yhteysalusliikenteessä ne ovat edelleen voimassa. Saaristoliikenne on haavoittuvaa ja mahdolliset työntekijöiden karanteenitilanteet ja sairastumiset voivat toteutuessaan aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia ja rajoituksia saaristoliikenteeseen. Aluksia ei voida ajaa alimiehitettyinä eivätkä työntekijät voi tulla töihin sairastuneina. Ammattitaitoisten ja terveiden sijaisten saaminen kehittyvässä koronatilanteessa voi olla haastavaa. Matkustajamäärien rajoittaminen vallitsevassa koronatilanteessa on perusteltua sekä miehistön että matkustajien terveysturvallisuuden varmistamiseksi. Matkustajarajoituksissa on otettu huomioon turvavälien aluskohtaiset edellytykset, kuten matkustamon muoto, tilat ja asettelu sekä sisätilojen kulkureitit. Rajoitusten tarkoituksenmukaisuutta arvioidaan koronatilanteen kehittymisen mukaan.

Kesäsesonki on käynnistymässä ja kesäaikaan matkustajamäärät yhteysaluksilla kasvavat. Normaalioloissakin yhteysalusten kapasiteetti on rajallista, eikä ruuhkahuipputilanteissa kaikki matkustajat ole aina mahtuneet kyytiin. Nyt matkustajakapasiteetti on vain noin puolet normaalista. Joillain reiteillä se on jopa alle puolet normaaliajan kapasiteetista. ELY-keskus vetoaakin yhteysalusliikenteen käyttäjiin välttämään toistaiseksi kaikkea ei-välttämätöntä matkustamista yhteysaluksilla, jotta kaikki matkustajat mahtuisivat alusten kyytiin.

Matkustajat otetaan yhteysaluksille saapumisjärjestyksessä. Näin ollen kaikkien saman seurueen jäsenille ei voida taata mahtumista samaan alusvuoroon, mikäli tällä hetkellä käytössä oleva maksimi matkustajamäärä täyttyy. Tilattavien vuorojen osalta noudatetaan samaa käytäntöä, eli tilaukset otetaan vastaan saapumisjärjestyksessä. Yhteysalusliikenne on maksuton ja kaikille yhtäläisesti tarjolla oleva julkinen palvelu. Yhteysaluksille ei ole olemassa paikkojen varausjärjestelmää, eikä sellaista pystytä kehittämään poikkeustilanteen vuoksi.

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät:

Reitti- ja aluskohtaiset enimmäismatkustajamäärät on kerrottu ELY-keskuksen verkkosivuilla.

Matkustajarajoitusten ohella palveluntuottajat on velvoitettu huolehtimaan aluksilla riittävistä turvaväleistä. Aluksilla tarjotaan mahdollisuus käsien desinfiointiin ja matkustajien käyttöön tarkoitetut tilat ja pinnat puhdistetaan tehostetusti ja säännöllisesti. Lisäksi ELY-keskus edellyttää, että kaikki yli 12-vuotiaat yhteysalusliikenteen matkustajat käyttävät kasvomaskia. Pakko ei koske niitä, joilla on terveydellinen este maskin käyttämiselle. Jokainen asiakas on vastuussa omien kasvomaskiensa hankkimisesta. Alusten miehistö voi ohjeistaa matkustajia, mutta heidän tehtäviinsä ei kuulu maskien käytön valvonta. Aluksiin tullaan lisäämään maskien käyttöön liittyvää ohjeistusta. Maskittomuus ei ole peruste estää matkustajan matkaa tai poistaa matkustajaa alukselta.

Lisätietoja: Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600

Siltaurakat käynnistyvät Hyrynsalmella ja Suomussalmella (Kainuu)17.5.2021 12:21:28 EEST | Tiedote

ELY-keskus toteuttaa vuonna 2021 Kainuussa kaksi siltaurakkaa: Hyrynsalmella peruskorjataan Mikitänjoen ylittävä Siltakosken silta. Silta sijaitsee Kuhmontiellä noin 24 km Hyrynsalmelta Kuhmon suuntaan. Työ toteutetaan sillalla kaista kerrallaan ja liikenne ohjataan työkohteen ohi liikennevaloilla. Liikennejärjestelyt toteutetaan viikolla 19. Suomussalmella uusitaan Parkkilantiellä sijaitseva Kylmäjoen silta. Sillan rakentamisen aikana käytössä on kiertotie. Työt alkavat kiertotien rakentamisella heti kun kelirikko ja kevättulva kohteessa helpottavat. Uusi silta valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa. Urakkakohteiden pääurakoitsijana toimii KREATE Oy.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.