Yhtiöittämisestä luopuminen vaarantaa valinnanvapauden onnistumisen - Uudelleenvalmistelussa on pidettävä kiinni kilpailuneutraliteetista

29.6.2017 15:29 | Keskuskauppakamari

Perustuslakivaliokunnan lausunto, joka pakottaa luopumaan maakuntien omistamien sote-keskusten yhtiöittämisvelvoitteesta, vaarantaa valinnanvapauden monituottajamallin. Keskuskauppakamarin mukaan keskeisintä valinnanvapauden uudelleenvalmistelussa on pitää kiinni kilpailuneutraliteetista. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien on saatava tuottaa palvelut tasapuolisessa ja reilussa kilpailuasetelmassa.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

”Jos maakunnat tuottavat palvelut liikelaitoksina on vaara, että kilpailuasetelma palveluntuottajien välillä vääristyy. Liikelaitosten epäreilut kilpailuedut, muun muassa konkurssisuoja, estävät markkinoiden syntymistä ja varsinkin pk-yritysten pääsyä markkinoille”, sanoo johtaja Johanna Sipola Keskuskauppakamarista.

Keskuskauppakamarin mukaan uudistusta on kuitenkin jatkettava, mutta tilannetta on arvioitava kokonaisuutena. ”Perustuslakivaliokunnan lausunto tarkoittaa olennaisia muutoksia hallituksen esitykseen valinnanvapauslainsäädännöksi. Valinnanvapautta ei pidä toteuttaa vesitettynä pykäliä paikkailemalla, eikä maakuntauudistusta pidä toteuttaa ilman toimivaa sote-uudistusta”, Sipola jatkaa.

Sote-uudistuksella ja siihen sisältyvällä valinnanvapaudella tavoitellaan kustannusten hillitsemistä 3 miljardilla eurolla, potilaiden nopeampaa pääsyä lääkäriin sekä laadukkaampaa hoitoa. Näitä tavoitteita ei ole Keskuskauppakamarin mukaan mahdollista saavuttaa ilman, että myös uusi valinnanvapausmalli perustuu kilpailulle ja läpinäkyvyydelle.

Monituottajamalli ja asiakkaan suora valinnanvapaus synnyttävät yhdessä kilpailua palveluntarjoajien välille. Kilpailu ohjaa palveluntuottajat hoitamaan potilaat mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Avoin tieto sekä pyrkimys tehokkuuteen ja laatuun levittävät parhaita käytäntöjä ja kannustavat hyödyntämään uusinta teknologiaa. ”Yksityisen sektorin on päästävä kirittämään julkista sektoria”, vaatii Sipola.

Erityisen ratkaisevaa on kuitenkin kustannusten läpinäkyvyys. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillintä edellyttää, että kustannusten läpinäkyvyys toteutuu myös uudessa valinnanvapausmallissa.

Lisätietoja:

Johanna Sipola
johtaja
johanna.sipola@chamber.fi

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari vaikuttaa valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen, kaavoituksen, koulutuksen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Tuemme työntekoa, yrittäjyyttä ja tuottavuutta. Edistämme vastuullisuutta ja yritysten itsesääntelyä. Tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin, muun muassa yritysten riita-asioiden ratkaisuun, tavarantarkastukseen, kiinteistöarviointiin ja ulkomaankaupan asiakirjoihin. Edistämme naisjohtajuutta kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallamme. Kehitämme 19 alueellisen kauppakamarin toimintaa Suomessa, ja kansainvälinen FinnCham-verkostomme ulottuu ympäri maailmaa. Lisätietoja: kauppakamari.fi, twitter.com/K3Fin

Kauppakamarit vahvistavat USA-suhteita – Finnairin Kati Kaivonen FACC New Yorkin johtoon12.6.2017 13:00Tiedote

Finnair Oyj:n Pohjois-Amerikan maajohtaja Kati Kaivonen on valittu New Yorkissa toimivan Finnish-American Chamber of Commercen (FACC) puheenjohtajaksi 5.6.2017 alkaen. Puheenjohtaja Kati Kaivosen mukaan FACC New York haluaa ottaa vahvemman roolin yritysten verkottajana ja kumppanina USA:ssa ja kehittää jäsenpalveluita USA:ssa toimiville suomalaisille yrityksille. Finnairin kaltaisten veturiyritysten mukanaolo toiminnassa on elinehto, mutta yhä useampi USA:n markkinoista kiinnostunut pk-yritys halutaan myös mukaan.