Yhtiöittämisestä luopuminen vaarantaa valinnanvapauden onnistumisen - Uudelleenvalmistelussa on pidettävä kiinni kilpailuneutraliteetista

Perustuslakivaliokunnan lausunto, joka pakottaa luopumaan maakuntien omistamien sote-keskusten yhtiöittämisvelvoitteesta, vaarantaa valinnanvapauden monituottajamallin. Keskuskauppakamarin mukaan keskeisintä valinnanvapauden uudelleenvalmistelussa on pitää kiinni kilpailuneutraliteetista. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien on saatava tuottaa palvelut tasapuolisessa ja reilussa kilpailuasetelmassa.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

”Jos maakunnat tuottavat palvelut liikelaitoksina on vaara, että kilpailuasetelma palveluntuottajien välillä vääristyy. Liikelaitosten epäreilut kilpailuedut, muun muassa konkurssisuoja, estävät markkinoiden syntymistä ja varsinkin pk-yritysten pääsyä markkinoille”, sanoo johtaja Johanna Sipola Keskuskauppakamarista.

Keskuskauppakamarin mukaan uudistusta on kuitenkin jatkettava, mutta tilannetta on arvioitava kokonaisuutena. ”Perustuslakivaliokunnan lausunto tarkoittaa olennaisia muutoksia hallituksen esitykseen valinnanvapauslainsäädännöksi. Valinnanvapautta ei pidä toteuttaa vesitettynä pykäliä paikkailemalla, eikä maakuntauudistusta pidä toteuttaa ilman toimivaa sote-uudistusta”, Sipola jatkaa.

Sote-uudistuksella ja siihen sisältyvällä valinnanvapaudella tavoitellaan kustannusten hillitsemistä 3 miljardilla eurolla, potilaiden nopeampaa pääsyä lääkäriin sekä laadukkaampaa hoitoa. Näitä tavoitteita ei ole Keskuskauppakamarin mukaan mahdollista saavuttaa ilman, että myös uusi valinnanvapausmalli perustuu kilpailulle ja läpinäkyvyydelle.

Monituottajamalli ja asiakkaan suora valinnanvapaus synnyttävät yhdessä kilpailua palveluntarjoajien välille. Kilpailu ohjaa palveluntuottajat hoitamaan potilaat mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Avoin tieto sekä pyrkimys tehokkuuteen ja laatuun levittävät parhaita käytäntöjä ja kannustavat hyödyntämään uusinta teknologiaa. ”Yksityisen sektorin on päästävä kirittämään julkista sektoria”, vaatii Sipola.

Erityisen ratkaisevaa on kuitenkin kustannusten läpinäkyvyys. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillintä edellyttää, että kustannusten läpinäkyvyys toteutuu myös uudessa valinnanvapausmallissa.

Lisätietoja:

Johanna Sipola
johtaja
johanna.sipola@chamber.fi

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.