Yhtiöittämisestä luopuminen vaarantaa valinnanvapauden onnistumisen - Uudelleenvalmistelussa on pidettävä kiinni kilpailuneutraliteetista

Perustuslakivaliokunnan lausunto, joka pakottaa luopumaan maakuntien omistamien sote-keskusten yhtiöittämisvelvoitteesta, vaarantaa valinnanvapauden monituottajamallin. Keskuskauppakamarin mukaan keskeisintä valinnanvapauden uudelleenvalmistelussa on pitää kiinni kilpailuneutraliteetista. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluntuottajien on saatava tuottaa palvelut tasapuolisessa ja reilussa kilpailuasetelmassa.

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

”Jos maakunnat tuottavat palvelut liikelaitoksina on vaara, että kilpailuasetelma palveluntuottajien välillä vääristyy. Liikelaitosten epäreilut kilpailuedut, muun muassa konkurssisuoja, estävät markkinoiden syntymistä ja varsinkin pk-yritysten pääsyä markkinoille”, sanoo johtaja Johanna Sipola Keskuskauppakamarista.

Keskuskauppakamarin mukaan uudistusta on kuitenkin jatkettava, mutta tilannetta on arvioitava kokonaisuutena. ”Perustuslakivaliokunnan lausunto tarkoittaa olennaisia muutoksia hallituksen esitykseen valinnanvapauslainsäädännöksi. Valinnanvapautta ei pidä toteuttaa vesitettynä pykäliä paikkailemalla, eikä maakuntauudistusta pidä toteuttaa ilman toimivaa sote-uudistusta”, Sipola jatkaa.

Sote-uudistuksella ja siihen sisältyvällä valinnanvapaudella tavoitellaan kustannusten hillitsemistä 3 miljardilla eurolla, potilaiden nopeampaa pääsyä lääkäriin sekä laadukkaampaa hoitoa. Näitä tavoitteita ei ole Keskuskauppakamarin mukaan mahdollista saavuttaa ilman, että myös uusi valinnanvapausmalli perustuu kilpailulle ja läpinäkyvyydelle.

Monituottajamalli ja asiakkaan suora valinnanvapaus synnyttävät yhdessä kilpailua palveluntarjoajien välille. Kilpailu ohjaa palveluntuottajat hoitamaan potilaat mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Avoin tieto sekä pyrkimys tehokkuuteen ja laatuun levittävät parhaita käytäntöjä ja kannustavat hyödyntämään uusinta teknologiaa. ”Yksityisen sektorin on päästävä kirittämään julkista sektoria”, vaatii Sipola.

Erityisen ratkaisevaa on kuitenkin kustannusten läpinäkyvyys. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten hillintä edellyttää, että kustannusten läpinäkyvyys toteutuu myös uudessa valinnanvapausmallissa.

Lisätietoja:

Johanna Sipola
johtaja
johanna.sipola@chamber.fi

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola. Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.