YKA ja Specia: Nollatoleranssi seksuaaliselle häirinnälle

Aihetunnisteella #MeToo on viime viikkoina tehty näkyväksi seksuaalista häirintää työpaikoilla niin maailmalla kuin Suomessa. Ammattijärjestöt Specia ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) tuomitsevat ehdottomasti kaiken häirinnän. Seksuaalinen häirintä on kaikissa muodoissaan laitonta ja aina työsuojeluasia.

- #MeToo on nostanut esille, kuinka laajasta ilmiöstä on kyse ja rohkaissut häirintää kokeneita kertomaan asiasta, sanoo YKAn vt. toiminnanjohtaja Maria Teikari.

Yhteiskunnassamme on paljon rakenteellista häirintää ja syrjintää, johon pitää puuttua. Mitä enemmän aiheesta keskustellaan, sitä paremmin siihen voidaan vaikuttaa.

- Häirinnässä on usein kyse valta-aseman väärinkäytöstä. Jos häiritsijä on työyhteisössä valta-asemassa, hänen käytökseensä ei uskalleta puuttua. Samalla muu työyhteisö mahdollistaa häirinnän, sanoo Specian toiminnanjohtaja Saara Paavola.

Euroopan unionin perusoikeusviraston mukaan 34 prosenttia suomalaisista naisista on kokenut seksuaalista häirintää. Naiset eivät ole ainoa ryhmä, johon työelämässä kohdistuu häirintää.

- Häirintää kokee aivan liian moni. Työelämän asenteiden ja kulttuurin on muututtava. Jokaisen on voitava tuntea olonsa turvalliseksi työpaikalla. Haastamme mukaan kaikki akavalaiset, STTK:laiset ja SAK:laiset liitot. Laitetaan nollatoleranssi häirinnälle! Teikari ja Paavola kannustavat.

Jos koet seksuaalista häirintää, kerro siitä heti esihenkilöllesi, työsuojeluvaltuutetulle tai ota yhteys työsuojelupiiriin tai ammattiliittoosi. Jos huomaat työpaikallasi häirintää, niin puutu asiaan! Vain toimimalla voit vaikuttaa.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n vt. toiminnanjohtaja Maria Teikari, 040 777 6316, maria.teikari@yhteiskunta-ala.fi

Specia – Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt ry:n toiminnanjohtaja Saara Paavola, 050 329 7524, saara.paavola@specia.fi

************************************************************************************************

Mitä tehdä, jos kohtaat häirintää?

1. Kerro esihenkilöllesi.

Ota heti yhteys esihenkilöösi, sillä työnantajallasi on velvollisuus puuttua työpaikalla tapahtuvaan häirintään. Älä epäröi! Jos olet kokenut epäasiallista kohtelua, sitä on saattanut kokea työpaikallasi joku muukin.

1. Ota yhteys työsuojeluvaltuutettuun.

Jos esihenkilösi ei reagoi tilanteeseen tarpeeksi vakavasti, häiritsijä on esihenkilösi tai koet muuten esihenkilöllesi kertomisen hankalaksi, voit ottaa yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun. Voit kääntyä myös luottamusvaltuutetun puoleen.

1. Jos työpaikallasi ei ole työsuojeluvaltuutettua tai luottamusmiestä, ota yhteys työsuojelupiiriin tai omaan ammattiliittoosi.

Piirit toimivat aluehallintovirastojen alaisina ja niiden yhteystiedot löydät täältä: http://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/yhteystiedot. Voit ottaa yhteyttä myös valtakunnalliseen palvelunumeroon 0295 016 610. Ammattiliittosi yhteystiedot löydät liiton verkkosivuilta.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. Akavalainen YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä. YKA täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Työpaikan tasa-arvo tehdään yhdessä!8.11.2017 09:12Tiedote

Keskustelussa työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta korostuu usein yhteiskunnallinen taso – esimerkiksi lainsäädäntöön, työsuojeluun, työnantajan velvollisuuksiin tai perhevapaajärjestelmään liittyvät kysymykset. Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) haluaa #työpaikantasaarvo-kampanjassa sosiaalisessa mediassa korostaa työyhteisön merkitystä arjen tasa-arvon toteutumisessa. - Haluamme somekampanjassa haastaa ihmiset pohtimaan, kuinka jokainen meistä voi yksilöinä ja yhdessä edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta työpaikalla. Yhteiskunnallinen ja rakenteellinen keskustelu sekä keinot edistää syrjimätöntä työelämää ovat kiistattomasti elintärkeitä, mutta arjen tasa-arvokokemukset tapahtuvat työpaikalla ja osana työyhteisöä, sanoo YKAn asiantuntija Piritta Jokelainen.  YKAn julkaisemassa työkalupakissa on vinkkejä pienistä arjen huomaavaisuuksista rohkeaan puuttumiseen. - Kampanja on YKAn panos 100 tasa-arvotekoa -hankkeeseen, jossa tehdään uusia ja konkreettisia tekoja tasa

Työttömyys kääntyi laskuun yhteiskunta-alan korkeakoulutetuilla3.7.2017 09:00Tiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen tekemän työmarkkinatutkimuksen mukaan pahin työttömyyskausi näyttää olevan takanapäin ja työllisyys on paranemassa jopa odotettua nopeammin. Työmarkkinatutkimuksen kyselyyn vastanneista oli työttömänä vajaat 6 prosenttia. Korkeimmillaan yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen työttömyys oli viime vuonna. Silloin työttömyysprosentti oli kahdeksan. Yli 20 vuoden tarkastelujaksolla työttömyys on ollut alalla matalimmillaan vuonna 2008, jolloin työttömiä oli alle kaksi prosenttia. Työttömyyttä on kahden viime vuoden aikana kokenut 18 prosenttia vastaajista. Edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 23 prosenttia. -Työmarkkinatutkimuksen monet tunnusluvut osoittavat, että suunta on ylöspäin ja työttömyyden kurimus helpottamassa. Myös Akavan tuoreen työttömyyskatsauksen mukaan korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömien määrä vähenee kiihtyvällä tahdilla, Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen toteaa. Myös vastavalmistunei