YKA palkitsi kevään 2021 ylioppilaskirjoituksissa menestyneitä stipendeillä

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry jakoi kuudelle ylioppilaalle stipendin kunnianosoituksena erinomaisesta menestyksestä yhteiskuntaopin kirjoituksissa keväällä 2021. Stipendit menivät Helsinkiin, Klaukkalaan, Raumalle ja Tampereelle.

Palkitsimme seuraavat kuusi kevään kirjoituksissa menestynyttä opiskelijaa:

• Eerika Tilander, Ressun lukio
  • Siiri Parantainen, Helsingin normaalilyseo
  • Viktor Vähätalo, Arkadian yhteislyseo
  • Jessica Kaskinen, Rauman lyseon lukio
  • Heini Salonen, Tampereen klassillinen lukio
  • Pietari Oikarinen, Ressun lukio

Liitto iloitsee lukiolaisten mielenkiinnosta yhteiskunta-alan teemoja kohtaan ja kannustaa ylioppilaita opiskelemaan yhteiskuntatieteitä jatkossakin.

– Oli ilo saada palkita yhteiskuntatieteiden parhaita tänäkin vuonna. Laaja ymmärrys yhteiskuntien toiminnasta on korostunut kuluvana vuonna ja on hienoa nähdä, että näiden ilmiöiden pohdinta kiinnostaa merkittävänä osana ylioppilaskirjoituksia, toteaa YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen.

YKA on jakanut stipendejä yhteiskuntaopin kirjoittaneille keväästä 2012 lähtien. Lämpimät onnittelut stipendin saaneille ja menestystä yhteiskunta-alalla myös jatkossa!

viestintäpäällikkö Laura Piiroinen
laura.piiroinen@yhteiskunta-ala.fi

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM. Lisätietoja www.yhteiskunta-ala.fi.

Maria Teikarille sataa kiitoksia hienosta puheenjohtajakampanjasta - työn Akavan uudistamiseksi on jatkuttava25.8.2020 12:52:28 EEST | Tiedote

Maria Teikaria tukeneet akavalaiset liitot kiittävät ehdokasta onnistuneesta puheenjohtajakampanjasta. Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen ehdokas, palvelujohtaja Teikari sai puheenjohtajakilvassa istuvaa puheenjohtajaa Sture Fjäderiä vastaan 292 ääntä. Fjäder valittiin Akavan liittokokouksessa tänään jatkokaudelle 578 äänellä. - Olen iloinen, että meillä oli tarjota Marian kaltainen loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamiseksi uuteen aikakauteen. Kampanja nosti Akava-yhteisölle tärkeitä teemoja keskusteluun, mikä oli tavoitteemmekin, YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo. Huhtikuun lopussa alkanut Teikarin puheenjohtajakampanja sai laajaa näkyvyyttä mediassa ja Akava-yhteisössä. Teikari tapasi edustajia lähes 30 akavalaisesta liitosta ja kävi monipuolista keskustelua Akavan ja koko ay-liikkeen tulevaisuudesta. Hänen ehdokkuuttaan tukivat kampanjan aikana mm. Tieteentekijät, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Psykologiliitto, Akavan Erityisalat ja

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 29.4.2020 12:04:51 EEST | Tiedote

Korjattu tiedotteen ensimmäistä kappaletta: Aiemmassa tiedotteessa 28.4. oli virheellisesti, että edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajasta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2015 oli kaksi ehdokasta, Sture Fjäder ja Heikki Kauppi, mutta puheenjohtaja valittiin silloin poikkeuksellisesti vain vuodeksi. Vuonna 2016 vaalia ei käyty. *** Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) ehdokas Akavan uudeksi puheenjohtajaksi on hallintotieteiden maisteri, palvelujohtaja Maria Teikari. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa elokuussa. Edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajan nelivuotiskaudesta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. - Puheenjohtajan valinta on jokaisen järjestön demokratian merkittävimpiä hetkiä ja suuri paikka keskustella järjestön tulevaisuudesta. Sellaista valintaa ei koskaan pidä tehdä kukkalähetystöin vaan esittämällä aitoja vaihtoehtoja, joiden kesken käydään rehti kamppailu. Meillä on tarjota loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamise