YK:n pääsihteeri António Guterres Kultaranta-keskusteluihin

Tiedote 23/2018
4.6.2018

YK:n pääsihteeri António Guterres osallistuu tasavallan presidentti Sauli Niinistön 17.–18. kesäkuuta isännöimiin Kultaranta-keskusteluihin. Ulko- ja turvallisuuspoliittisen keskustelutapahtuman aiheena on tänä vuonna kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus. Pääsihteeri Guterres pitää keskusteluiden päätössanat maanantaina iltapäivällä. Lisäksi presidentti Niinistöllä ja pääsihteeri Guterresilla on kahdenvälinen tapaaminen.

Keskustelut alkavat sunnuntaina kello 18 presidentti Niinistön puheenvuorolla. Sen jälkeen käydään keskustelu sääntöpohjaisen maailman haasteista otsikolla ”Voima ja vahvuus vai yhteinen järjestys?”.  CMI:n toiminnanjohtaja Tuija Talvitien vetämään keskusteluun osallistuvat YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Miroslav Lajcak, Ruotsin entinen pää- ja ulkoministeri Carl Bildt sekä OECD:n apulaispääsihteeri Mari Kiviniemi. Loppusanat esittää presidentti, rauhannobelisti Martti Ahtisaari.

Maanantaiaamuna klo 9.30 keskustelussa ”Täällä EU, kuuleeko kukaan?” pohditaan keinoja saada EU yhtenäisemmäksi ja vahvemmaksi. Samalla on tarkoitus miettiä, minkälaisia tavoitteita Suomella on EU:n suhteen ja miten tavoitteet saavutetaan. Keskusteluun osallistuvat pääministeri Juha Sipilä, Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen sekä Helsingin Sanomien Lontoon-kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä. Keskustelun vetää Talouselämän toimittaja Matti Virtanen.

Kultaranta-keskustelujen päätösistunnossa kello 14.30 pureudutaan talouden ja ympäristön hyvinvoinnin yhteensovittamiseen. Keskusteluun ”Talous ja ympäristö – kohti yhteistä hyvinvointia?” osallistuvat Euroopan parlamentin jäsen Heidi Hautala, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen, ST1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen sekä Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen. Keskustelun vetää Demos Helsingin neuvonantaja Tuuli Kaskinen.

Osallistujat jakaantuvat maanantaina myös kolmeen pienryhmään, joissa puidaan Suomen näkökulmasta ilmastonmuutosta, YK-politiikan suuntaa sekä tasa-arvoa.

Kuudetta kertaa järjestettäviin Kultaranta-keskusteluihin on kutsuttu noin sata keskustelijaa yhteiskunnan eri tahoilta. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Ulkopoliittisen instituutin kanssa. Yleisradio välittää tapahtuman pääkeskustelut suorana lähetyksenä. Sunnuntai-illan keskustelu lähetetään Yle Areenassa ja maanantain keskustelut Yle TV1 -kanavalla.

Presidentparet till Nådendal6.6.2018 15:41Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 24/2018 6.6.2018 Republikens president Sauli Niinistö och hans maka Jenni Haukio flyttar till presidentens sommarresidens Gullranda i Nådendal lördagen den 9 juni. Nådendal stad arrangerar på lördag kväll ca kl. 18.30 en välkomstmottagning för presidentparet i båthamnen på Kiltas brygga. I samband med ankomsten träffar president Niinistö och fru Haukio också allmänheten. Efter ceremonin deltar presidentparet i en konsert i den medeltida kyrkan i Nådendal. Konserten ingår i programmet på Musikfestspelen i Nådendal. Tisdagen den 12 juni öppnas i parken på Gullranda en skulpturutställning där temat är kvinnofiguren. Sommarutställningen presenterar inhemska verk med kvinnogestalter från de tidigaste decennierna på 1900-talet fram till våra dagar. Utställningen består av verk av följande konstnärer: Eemil Halonen, Veikko Haukkavaara, Kerttu Horila, Viktor Jansson, Anne Koskinen, Sisko Petäjä, Essi Renvall, Arvo Siikamäki, Kim Simonsson, Heikki V

Presidenttipari Naantaliin6.6.2018 15:33Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 24/2018 6.6.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö siirtyy puolisonsa Jenni Haukion kanssa kesävirka-asunnolle Kultarantaan lauantaina 9. kesäkuuta. Naantalin kaupunki järjestää presidenttiparille tervetulovastaanoton venesatamassa Killan laiturilla lauantai-iltana n. klo 18.30. Samassa yhteydessä presidentti Niinistö ja rouva Haukio tapaavat myös yleisöä. Tervetulovastaanoton jälkeen presidenttipari osallistuu Naantalin musiikkijuhlien konserttiin Naantalin kirkossa. Tiistaina 12.6. Kultarannan puistossa avataan veistosnäyttely, jonka teemana on tällä kertaa naisfiguuri. Kesänäyttelyssä on esillä naisia esittäviä kotimaisia veistoksia 1900-luvun ensi vuosikymmeneltä näihin päiviin. Näyttelyn taiteilijat ovat Eemil Halonen, Veikko Haukkavaara, Kerttu Horila, Viktor Jansson, Anne Koskinen, Sisko Petäjä, Essi Renvall, Arvo Siikamäki, Kim Simonsson, Heikki Varja ja Emil Wikström. Näyttely järjestetään yhteistyössä Alfred Kordelinin säätiön kanssa