YK:n pääsihteeri António Guterres Kultaranta-keskusteluihin

Tiedote 23/2018
4.6.2018

YK:n pääsihteeri António Guterres osallistuu tasavallan presidentti Sauli Niinistön 17.–18. kesäkuuta isännöimiin Kultaranta-keskusteluihin. Ulko- ja turvallisuuspoliittisen keskustelutapahtuman aiheena on tänä vuonna kansainvälisen järjestelmän tulevaisuus. Pääsihteeri Guterres pitää keskusteluiden päätössanat maanantaina iltapäivällä. Lisäksi presidentti Niinistöllä ja pääsihteeri Guterresilla on kahdenvälinen tapaaminen.

Keskustelut alkavat sunnuntaina kello 18 presidentti Niinistön puheenvuorolla. Sen jälkeen käydään keskustelu sääntöpohjaisen maailman haasteista otsikolla ”Voima ja vahvuus vai yhteinen järjestys?”.  CMI:n toiminnanjohtaja Tuija Talvitien vetämään keskusteluun osallistuvat YK:n yleiskokouksen puheenjohtaja Miroslav Lajcak, Ruotsin entinen pää- ja ulkoministeri Carl Bildt sekä OECD:n apulaispääsihteeri Mari Kiviniemi. Loppusanat esittää presidentti, rauhannobelisti Martti Ahtisaari.

Maanantaiaamuna klo 9.30 keskustelussa ”Täällä EU, kuuleeko kukaan?” pohditaan keinoja saada EU yhtenäisemmäksi ja vahvemmaksi. Samalla on tarkoitus miettiä, minkälaisia tavoitteita Suomella on EU:n suhteen ja miten tavoitteet saavutetaan. Keskusteluun osallistuvat pääministeri Juha Sipilä, Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen, Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen sekä Helsingin Sanomien Lontoon-kirjeenvaihtaja Annamari Sipilä. Keskustelun vetää Talouselämän toimittaja Matti Virtanen.

Kultaranta-keskustelujen päätösistunnossa kello 14.30 pureudutaan talouden ja ympäristön hyvinvoinnin yhteensovittamiseen. Keskusteluun ”Talous ja ympäristö – kohti yhteistä hyvinvointia?” osallistuvat Euroopan parlamentin jäsen Heidi Hautala, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies, Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen, ST1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen sekä Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen. Keskustelun vetää Demos Helsingin neuvonantaja Tuuli Kaskinen.

Osallistujat jakaantuvat maanantaina myös kolmeen pienryhmään, joissa puidaan Suomen näkökulmasta ilmastonmuutosta, YK-politiikan suuntaa sekä tasa-arvoa.

Kuudetta kertaa järjestettäviin Kultaranta-keskusteluihin on kutsuttu noin sata keskustelijaa yhteiskunnan eri tahoilta. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Ulkopoliittisen instituutin kanssa. Yleisradio välittää tapahtuman pääkeskustelut suorana lähetyksenä. Sunnuntai-illan keskustelu lähetetään Yle Areenassa ja maanantain keskustelut Yle TV1 -kanavalla.

President Niinistö to attend Munich Security Conference8.2.2019 14:38:08 EETTiedote

Office of the President of the Republic Press Release 3/2019 8 February 2019 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will attend the international Munich Security Conference on 15-17 February 2019 in Germany. President Niinistö will participate in a panel discussion on arms control on the main stage on Saturday. President Niinistö will also deliver a keynote address in a discussion on the security of the Arctic region. Finland’s Chairmanship of the Arctic Council will continue until May 2019. During the conference, President Niinistö will also have bilateral meetings. Organised since 1963, the Munich Security Conference is a discussion forum seeking to promote resolution of conflicts, international cooperation and dialogue. Around 500 foreign and security policy decision-makers will participate in the conference.

President Niinistö deltar i säkerhetskonferens i München8.2.2019 14:37:10 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 3/2019 8.2.2019 Republikens president Sauli Niinistö deltar den 15–17 februari 2019 i den internationella säkerhetskonferensen i München i Tyskland. Lördagen den 16 februari deltar president Niinistö i en paneldebatt om vapenkontroll på konferensens huvudscen. Utöver detta håller President Niinistö inledningsanförandet i en debatt om säkerheten i den arktiska regionen. Finland är ordförande i Arktiska rådet fram till maj 2019. Under konferensen har president Niinistö också bilaterala möten. Säkerhetskonferensen i München har ordnats sedan 1963, och den är ett diskussionsforum för att främja konfliktlösning, internationellt samarbete och dialog. I konferensen deltar inemot 500 beslutsfattare inom utrikes- och säkerhetspolitik från olika delar av världen.

Presidentti Niinistö Münchenin turvallisuuskonferenssiin8.2.2019 14:36:00 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 3/2019 8.2.2019 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Münchenin kansainväliseen turvallisuuskonferenssiin 15.–17. helmikuuta 2019 Saksassa. Presidentti Niinistö osallistuu lauantaina asevalvontaa käsittelevään paneelikeskusteluun konferenssin päälavalla. Lisäksi presidentti Niinistö pitää avauspuheenvuoron arktisen alueen turvallisuutta koskevassa keskustelussa. Suomi toimii Arktisen neuvoston puheenjohtajamaana toukokuuhun 2019 saakka. Konferenssin aikana presidentti Niinistöllä on myös kahdenvälisiä tapaamisia. Vuodesta 1963 lähtien järjestetty Münchenin turvallisuuskonferenssi on keskustelufoorumi, joka pyrkii edistämään konfliktien ratkaisua, kansainvälistä yhteistyötä ja vuoropuhelua. Konferenssiin osallistuu lähes 500 ulko- ja turvallisuuspolitiikan vaikuttajaa eri puolilta maailmaa.