Sosped Säätiö

Yksi lause voi muuttaa kaiken – merkityksellisillä kohtaamisilla suuri vaikutus rahapeliongelman taltuttamiseen

Merkitykselliset kohtaamiset voivat auttaa ongelmallisesti pelaavaa hakeutumaan avun pariin tai vähentämään pelaamistaan. Vertaistukiryhmissä kohtaamiset syventyvät, kun rahapelaajat ja heidän läheisensä pääsevät jakamaan kokemuksiaan saman kokeneiden kanssa. Pelirajat'on-toiminnan tekemä selvitys osoittaa, että ymmärrys toimii syyllistämistä tehokkaammin.

”Olin aivan pohjalla. Olin heikko ja inhosin itseäni syvästi. Vaikka en nähnyt itsessäni mitään hyvää tai arvokasta, silti vierelleni ilmestyi kaksi ihmistä, jotka halusivat auttaa minua kaikista teoistani huolimatta”, kertoo kirjailija ja Pelirjat’on-vertaisohjaaja Jenna Mäkelä. Hän on entinen ongelmapelaaja.

Mäkelä kouluttautui Pelirajat’on-vertaisohjaajaksi, koska hänen kotipaikkakunnallaan Porissa ei ollut omaa vertaisryhmää rahapeliongelmasta kärsiville. Vertaistuen myötä hän on huomannut, että vuosia vaivannut yksinäisyys on myös helpottanut.

“Tavatessani ensimmäistä kertaa muita rahapeliriippuvaisia, näin itseni myös ensimmäistä kertaa vuosiin. Kuuntelin, miten ihmiset kertoivat asioista, joista olin kuvitellut vain itse kärsiväni. Minä näin heidät, pelurit tavallisina ihmisinä. Kuulin tarinoista heidän surunsa ja pelkonsa ja toisaalta toivon; toivon siitä, että me yhdessä pystymme selviämään ja löytämään itsestämme voimavarat elämään. Sinä päivänä näin itseni ensimmäistä kertaa vuosiin", hän kuvailee.

Mäkelän ohjaama vertaisryhmä käynnistyy Porissa syyskuun aikana. Ryhmään on ollut paljon tulijota. Samoihin aikoihin käynnistyvät myös toiset Pelirajat'on-vertaisryhmät eri puolilla Suomea. Ryhmien ohjaajina toimivat Mäkelän tavoin entiset pelaajat. Vertaisryhmissä osallistujat pääsevät purkamaan tilannettaan toisten saman kokeneiden kanssa.

“Kun ryhmissä kuulen ihmisten onnistumisista, se auttaa minua vielä tänäkin päivänä hälventämään menneisyyteni painolastia. Ja kun ryhmässä joku kertoo epäonnistuneesta viikosta, sydämeni pakahtuu siitä tiedosta, että hänelle on paikka, jossa asiasta kertoa. Hänellä on ryhmä, joka tukee silloinkin, kun omat askeleet ovat raskaat”, kuvailee Mäkelä.

Monipuoliselle vertaistuelle tarvetta Suomessa

Sosped-säätiön alainen Pelirajat’on toimii yli 20 paikkakunnalla. Monipuoliseen vertaistukeen kuuluvat vertaisryhmien lisäksi chat sekä vertaispuhelut. Pelirajat’on-toiminnan teettämä selvitys tukee merkityksellisten kohtaamisten ja avoimen keskustelun merkitystä oleellisena osana toipumista. Selvityksen mukaan ymmärrys ja ratkaisukeskeisyys edistävät pelaamisesta keskustelua siinä missä syyllistäminen tyrehdyttää keskusteluja.

Vuonna 2015 teetetyn väestökyselyn pohjalta 3,3 prosentilla eli noin 124 000 suomalaisella on rahapeliongelma. Ongelmallinen rahapelaaminen koskettaa aina myös läheisiä. Voidaan siis arvioida, että ongelma koskettaa peräti 900 000 suomalaista. Pelirajat'on tarjoaa vertaistukea myöe pelaajien läheisille.

Ilmoittautuminen syksyn Pelirajat’on-vertaistukiryhmiin on parhaillaan käynnissä osoitteessa pelirajaton.fi

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Jari Hartikainen
Päällikkö, Pelirajat'on
jari.hartikainen@sosped.fi

Sosped Säätiö
Elimäenkatu 25-27

050 566 2414, toimisto@sosped.fihttp://www.sosped.fi

Sosped-säätiö on valtakunnallinen sosiaalialan järjestö. Säätiö edistää yksilön hyvinvointia vertaisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden keinoin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sosped Säätiö

Tuore hanke edistää ulkomaalaistaustaisten seksuaaliterveyttä uusilla keinoilla20.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote

VIGOR-hanke tarjoaa ulkomaalaistaustaisille uudenlaista tukea ja toimintaa seksuaaliterveyden edistämiseksi. Tiedon levittämiseen käytetään ulkomaalaistaustaisia koulutettuja mentoreita, ja esimerkiksi vessoja. Hankkeen tärkeyttä ja tarpeellisuutta peräänkuuluttavat myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ammattilaiset kokevat, että seksuaaliterveyskysymysten käsitteleminen on haastavaa, kun asiakkaan kulttuuri on vieras.

Paljon digipelaaville tarjolla uudenlaista tukea pelaamisen vähentämiseen10.9.2018 13:00:28 EEST | Tiedote

Aikuisuuden kynnyksellä moni herää miettimään oman peliharrastuksensa suhdetta arkeen, ajankäyttöön ja sosiaalisiin suhteisiin. Yhä useampi paljon digipelejä pelaava nuori aikuinen toivookin uutta tekemistä pelaamisen rinnalle ja tukea pelaamisen vähentämiseen. Digipelirajat’on-hanke pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään tarjoamalla matalan kynnyksen tukea digipelaajille, jotka kaipaavat uutta otetta arkeen. Tekemiseen ja vertaisuuteen painottuva DPR Bootcamp -ryhmätoiminta käynnistyy syyskuussa Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa.

"Kaikki oli toissijaista pelaamisen rinnalla" – tuore tutkimuskatsaus pureutuu ongelmalliseen digipelaamiseen25.10.2017 09:59:53 EEST | Tiedote

Suurimmalle osalle nuorista aikuisista digipelaaminen on harrastus muiden joukossa. Kuitenkin arviolta 8-12 prosenttia pelaa ongelmallisesti. Varoitusmerkkejä ovat vaikeudet opiskelussa, työssä ja ihmissuhteissa sekä fyysisten tarpeiden laiminlyönti. Tukea ongelmallisen digipelaamisen käsittelyyn on ollut vaikea löytää, koska ilmiöön on herätty Suomessa vasta viime vuosina.