Suomen CP-liitto ry

Yksi sadasta yli 65-vuotiaasta sairastaa normaalipaineista hydrokefaliaa. Huonosti tunnettua sairautta voidaan hoitaa leikkauksella

Normaalipaineista hydrokefaliaa (nph) sairastaa Suomessa arviolta 11 000 ihmistä – yksi sadasta yli 65-vuotiaasta. Ongelmana on, että moni sairastaa sitä tietämättään. Nph:n oireet eli kävelykyvyn heikkeneminen, muistiongelmat ja lopulta myös virtsankarkailu sekoitetaan helposti muistisairauksiin tai esimerkiksi Parkinsonin tautiin.

”Kaikki eteni niin pikkuhiljaa, että oli helppo laittaa oireet stressin ja vanhenemisen piikkiin. Aamut olivat hankalia, jalat eivät totelleet ja tasapainon kanssa oli ongelmia. Myös särkyjä oli, jäykkyyttä, väsymys­tä, liikkeellelähdön vaikeutta niin fyysisesti kuin henkisestikin. Olin valittanut oireita työterveydessä jo parin vuoden ajan. Lopul­ta sain lähetteen lääkärille, joka vihdoin kuunteli ja tutki.”

Lääkärit tunnistavat nph:n yhä huonosti. Siksi kaikki eivät saa diganoosia, tai sen saamisessa kestää kohtuuttoman kauan. Se on harmillista, sillä monesti oireita olisi mahdollista helpottaa leikkauksella.

”Muutos oli valtava. Toki olin leikkauksesta kipeä ja heikko, mutta toipuminen lähti nopeasti käyntiin eikä komplikaatioita tullut. Korvien soiminen loppui, tasapaino oli parempi ja aivot tuntuivat käyvän suo­rastaan ylikierroksilla. Haavat paranivat nopeasti ja hiuksetkin kasvoi­vat takaisin.”

Suomen CP-liiton juuri julkaistuun oppaaseen on koottu lääketieteellistä tietoa normaalipaineisesta hydrokefaliasta sekä ihmisten, joita nph henkilökohtaisesti koskettaa, tarinoita. Nph:ta sairastavat ja heidän läheisensä ovat kokeneet tiedon puutteen erityisen suureksi haasteeksi. Toivommekin, että voisitte käsitellä aihetta mediassanne ja näin edistää tiedon leviämistä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Petra Peltonen
suunnittelija (mmc, hydrokefalia, nph), Suomen CP-liitto ry

Lissu Kiviniemi
viestinnän asiantuntija, Suomen CP-liitto ry
eeva-liisa.kiviniemi@cp-liitto.fi

Marju Silander
toiminnanjohtaja, Suomen CP-liitto ry
marju.silander@cp-liitto.ry

Suomen CP-liitto ry
Malmin kauppatie 26

Suomen CP-liitto on valtakunnallinen vammais- ja erityisliikuntajärjestö. Kohderyhmäämme kuuluvat ihmiset, joilla on cp-vamma, mmc, hydrokefalia, normaalipaineinen hydrokefalia sekä heidän läheisensä. Kohderyhmäämme kuuluvat myös ihmiset, joilla on motorisen oppimisen vaikeus tai lievempiä motoriikan vaikeuksia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen CP-liitto ry