Yksi Suomen johtavista Citrix asiantuntijoista on huolissaan riskialttiita 6.x versioita käyttävistä tuotantoympäristöistä

Julkinen salaisuus: Citrix XenApp sovelluspalvelimien sekä Citrix XenServer virtualisointialustojen elinkaari päättyy 30.6.2018. Tuotteiden elinkaaren päättyminen nostaa tietoturvariskiä useissa tuotantoympäristöissä. Citrix-asiantuntija kehottaa yrityksiä päivittämään tuotteet uusimpiin versioihin mahdollisimman nopeasti.

Citrix tiedotti jo viime vuonna, että vanhojen Citrix XenApp sovelluspalvelimien sekä Citrix XenServer virtualisointialustojen elinkaari päättyy 30.6.2018. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhat Citrix 6.x versiot eivät ole tuettuja kyseisen päivämäärän jälkeen, eikä niihin ole saatavilla korjauspäivityksiä tai tietoturvapäivityksiä - ilman kallista lisämaksullista tukea.

Citrix kertoo aiheesta seuraavaa: "Kun tuotteen julkaisu saavuttaa End of Life -päivämäärän, asiakas voi jatkaa tuotteen käyttöä tuotteen lisenssisopimuksen ehtojen mukaisesti, mutta käytettävissä olevat tukivaihtoehdot ovat rajalliset. Tietokeskuksessa tai muissa online-resursseissa saattaa olla historiallisia tietoja, mutta niitä ei enää päivitetä ja niitä tarjotaan vain sellaisenaan. Asiakas käyttää tuotetta tuote-lisenssin ehdoin." (https://support.citrix.com/article/CTX122442)

Lyhyesti sanottuna Citrix XenAppia tai XenServeriä ei tueta 30.6.2018 jälkeen sellaisten asiakkaiden kanssa, joilla on nykyisen ohjelmiston ylläpito voimassa. Laajennettu tuki-ohjelma tarjoaa teknistä tukea End of Life (EOL) jälkeen, mutta vaihtoehto on erittäin kallis ja pakottaa asiakkaan lopulta joka tapauksessa päivittämään uudempaan versioon ennen vuotta 2020, jolloin pidennetty tuki lakkaa.

Useissa yrityksissä 6.x versioita käytössä, Citrix asiantuntija kehottaa päivittämään vanhentuvat versiot

Asiakkailla on todella paljon käytössään vanhoja Citrix versioita, eikä osa edes tiedä mitä versiota käyttää. Osalla asia varmaan tulee yllätyksenä.” kertoo Samuli Kallio, yksi Suomen johtavista Citrix-asiantuntijoista. Kallio on työskennellyt Citrix tuotteiden parissa jo vuodesta 1998 ja suorittanut uransa aikana yli 100 eri Citrix sertifikaattia, joista viimeisimmät ovat olleet korkeimman tason Citrix sertifiointeja.

Kallio ihmettelee, miten vähän asiasta on tiedotettu eri medioissa ja miten monissa yrityksissä ollaan täysin tietämättömiä tulevasta muutoksesta. Kallio kehottaakin yrityksiä mahdollisimman pian varmistamaan, että omat tai palveluntarjoajan Citrix tuotteet ovat ajan tasalla.

Olen huolissani siitä, miten monet yritykset käyttävät edelleen riskialttiita 6.x versioita tuotantoympäristöissään. Osaan ympäristöistä käyttöönotetaan kovennettua tietoturva-arkkitehtuuria ja integroidaan SIEM-ratkaisuja osaksi palvelua, jolla voidaan varautua nykyisiä ja tulevaisuuden uhkia varten. Sitten taas osa ympäristöistä on joka päivä alttiina tietoturvauhille ja päivitykset saattavat olla vuosien takaa. On selvää, että asiakas ei välttämättä seuraa tilannetta ja luottaa siihen, että toimittaja hoitaa päivitykset ja ylläpidon. Kehotan yrityksiä varmistamaan, että omat tai palveluntarjoajan Citrix-tuotteet ovat ajan tasalla.”

Samuli Kallio
Citrix Architect, Optimesys