Yksin lastensa kanssa asuvat vanhemmat eivät voi käydä työssä, jos hoivapalvelut ovat riittämättömät

Yhden vanhemman perheiden työttömyysaste on 15,4 %, mikä kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön (Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilasto). Nämä vanhemmat itse toivovat ennen kaikkea työelämään pääsyä. 2000-luvulla yksin lastensa kanssa asuvien vanhempien työttömyys on kasvanut vuosittain. Se on erikoista sen vuoksi, että vielä 1990-luvulla nämä perheet kävivät töissä usemmin kuin muu väestö ja perhetyypin työlliisysaste oli vuonna 1991 89 %! Tutkimuksissa on myös havaittu, että yksinhuoltajat ovat motivoituneempia osallistumaan työelämään kuin parisuhteessa elävät. (Hakovirta, Mia Yksinhuoltajaäitien työllisyys, toimeentulo ja työmarkkina-valinnat, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto, 2006)

Yhden vanhemmat perheet ovat kuitenkin erittäin riippuvaisimpia hoivapalveluista voidakseen käydä töissä. Nykyiset palvelut eivät enää riitä yksinhuoltajien työllistymiseen. Työllistymisen esteenä voi olla pelkästään koulun iltapäivätoiminnan kaikuva tila. Etenkin neurologisesti oirehtiva lapsi tarvitsee hiljaisen tilan koulupäivän jälkeen. Kaikuvalla käytävällä ilakoiva lapsijoukolle osoitettu tila ei ole sopiva. Voisi luulla, että koulusta löytyisi koulupäivän jälkeen jokin hiljainen tila, josta monet muutkin kuin nepsy-lapset hyötyvät.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden puolittaminen estää työssähaun ja esimerkiksi vakituisena lomittajana toimimisen. Suomessa on myös kuntia, joissa ei ole iltapäivätoimintaa pienille koululaisille lainkaan ja vielä tavallisempaa on aamupäivätoiminnan puuttuminen. Se aiheuttaa haasteita esimerkiksi terveydenhoitoalalla toimiville yksinhuoltajille. Pienille koululaisille tarvitaan oikeus käyttää vuoropäiväkotia. Perheet, joissa sairastellaan, eivät saa riittävästi kotiapalvelua, mikä voi estää vanhemman työssäkäynnin. Myös päiväkotien 11 kuukauden aukiolo pitäisi laajentaa 12 kuukauteen. Koulujen 10 viikon kesäloman ajaksi tarvitaan nykyistä enemmän leiritoimintaa.

Heljä Sairisalo, 040 3515355

toiminnanjohtaja,VTM

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on vuonna 1975 perustettu lastensuojelujärjestö, joka pyrkii parantamaan yksin lastensa kanssa elävien vanhempien lasten sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Kysy erosta maksutta ja anonyymisti ma klo 10-11 ja klo 21-2211.5.2020 09:19:48 EESTTiedote

Eron alla mielessä risteilee liuta kysymyksiä. Älä mieti, vaan kysy maksutta ja anonyymisti Vanhempien eron ABC-chatin asiantuntijalta. maanantaiaamuisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/ ja maanantai-iltaisin klo 21-22 klikkaamalla tästä: https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry yhteistyössä Väestöliiton Hyvä kysymys! Kun elämä askarruttaa – hankkeen ja Ensi- ja turvakotien liiton ja järjestöjen apuaeroon.fi -sivuston kanssa. YhteisVoimin Paremapaan Lapsuuteen!

Äitienpäivän kotiruokaklubilla iloa poikkeusarkeen Yhden vanhemman perheiden ruokaklubit yhdistävät nuorta ja vanhempaa5.5.2020 13:19:05 EESTTiedote

Äitienpäivään valmistautuminen ja juhliminen on parhaimmillaan koko perheen juttu. Tällä viikolla kokkaillaan yli 120 perheessä äitienpäiväherkkuja Yhden Vanhemman perheiden Liiton ja Marttojen järjestämissä ruokaklubeissa poikkeuksellisesti kotona. Suolaiset letut, marjapiirakka ja ruusunmarjateejuoma tuovat yhteistä kivaa tekemistä ja iloa perheille. Perheet ovat jo kokanneet vappuna ja tulossa on vielä kesän juhlat -ruokaklubi.

Mietitkö eroa? - tietoa on tarjolla anonyymisti ja maksutta4.5.2020 20:53:18 EESTTiedote

Avasimme huhtikuussa maanantai-aamuisin klo 10-11 päivystävän Vanhempien eron ABC-infon. Tänään aukeaa myös maanantai ilta-chat klo 21-22. Voit kysyä asiantuntijalta maksutta ja anonyymisti mitä tarkoitetaan lapsen huollolla, tapaamisilla ja elatuksella. Miten yksinhuolto eroaa yhteishuollosta, miten lapsen elatusapu lasketaan? Entä milloin lapsella on oikeus elatustukeen? Onko lapsen ja etävanhemman tapaamisilla minimimäärä? Kun tiedät mitä näillä termeillä tarkoitetaan, pystyt järjestämään oman erosi juuri sinun lapsen edun mukaisella tavalla.