Yksin lastensa kanssa asuvat vanhemmat eivät voi käydä työssä, jos hoivapalvelut ovat riittämättömät

Yhden vanhemman perheiden työttömyysaste on 15,4 %, mikä kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön (Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilasto). Nämä vanhemmat itse toivovat ennen kaikkea työelämään pääsyä. 2000-luvulla yksin lastensa kanssa asuvien vanhempien työttömyys on kasvanut vuosittain. Se on erikoista sen vuoksi, että vielä 1990-luvulla nämä perheet kävivät töissä usemmin kuin muu väestö ja perhetyypin työlliisysaste oli vuonna 1991 89 %! Tutkimuksissa on myös havaittu, että yksinhuoltajat ovat motivoituneempia osallistumaan työelämään kuin parisuhteessa elävät. (Hakovirta, Mia Yksinhuoltajaäitien työllisyys, toimeentulo ja työmarkkina-valinnat, Väestöntutkimuslaitos, Väestöliitto, 2006)

Yhden vanhemmat perheet ovat kuitenkin erittäin riippuvaisimpia hoivapalveluista voidakseen käydä töissä. Nykyiset palvelut eivät enää riitä yksinhuoltajien työllistymiseen. Työllistymisen esteenä voi olla pelkästään koulun iltapäivätoiminnan kaikuva tila. Etenkin neurologisesti oirehtiva lapsi tarvitsee hiljaisen tilan koulupäivän jälkeen. Kaikuvalla käytävällä ilakoiva lapsijoukolle osoitettu tila ei ole sopiva. Voisi luulla, että koulusta löytyisi koulupäivän jälkeen jokin hiljainen tila, josta monet muutkin kuin nepsy-lapset hyötyvät.

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden puolittaminen estää työssähaun ja esimerkiksi vakituisena lomittajana toimimisen. Suomessa on myös kuntia, joissa ei ole iltapäivätoimintaa pienille koululaisille lainkaan ja vielä tavallisempaa on aamupäivätoiminnan puuttuminen. Se aiheuttaa haasteita esimerkiksi terveydenhoitoalalla toimiville yksinhuoltajille. Pienille koululaisille tarvitaan oikeus käyttää vuoropäiväkotia. Perheet, joissa sairastellaan, eivät saa riittävästi kotiapalvelua, mikä voi estää vanhemman työssäkäynnin. Myös päiväkotien 11 kuukauden aukiolo pitäisi laajentaa 12 kuukauteen. Koulujen 10 viikon kesäloman ajaksi tarvitaan nykyistä enemmän leiritoimintaa.

Heljä Sairisalo, 040 3515355

toiminnanjohtaja,VTM

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on vuonna 1975 perustettu lastensuojelujärjestö, joka pyrkii parantamaan yksin lastensa kanssa elävien vanhempien lasten sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Nuorten tekemä reseptikirja valmistuu lapsen oikeuksien viikolla19.11.2019 16:08:15 EETTiedote

Nuoret ovat kokanneet ja kuvanneet ruokia Yhden Vanhemman Perheiden Liiton ja Marttojen yhteisillä ruokaklubeilla viime vuodesta alkaen pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Kajaanissa. Nyt resepteistä ja kuvista on valmistunut makunystyröitä ja silmiä kutkuttava VeNyvän vinkit kokkaukseen -kirja. Nuoret kokit kannustavat kirjalla muita nuoria tekemään ruokaa ja leipomaan yhdessä perheen ja kavereiden kanssa.

Vertaisryhmät käynnistyvät erovanhemmille ja totaaliyksinhuoltajille kesätuolta13.9.2019 17:50:28 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheiden vertaisryhmät käynnistyvät taas syksyllä. Noin 20 % lapsiperheistä on yhden vanhemman perheitä. Yhden vanhemman perheistä valtaosa osa 86% on äitejä ja noin 14 % isiä. Vanhemmat ovat kokeneet eron tai ovat odottaneet lasta yksin. Vertaisryhmiä vetävät koulutetut vertaisvanhemmat, joilla on myös itsellään yhden vanhemman perhe. Ryhmät ovat maksuttomia ja niihin voi osallistua myös nimettömänä. Lastenhoito on järjestetty. Toiminta saa avustusta Veikkausvoittovaroista