Yksinäisyyden lievitystä digitaalisia välineitä hyödyntäen

Ensimmäinen yksinäisyyttä lievittävä eYstäväpiiri-ryhmä käynnistyy Ystävänpäivänä Porin pääkirjastolla. eYstäväpiiri-ryhmä tarjoaa yksinäisyyttä kokeville ikääntyneille ihmisille mahdollisuuden uusien ystävien löytämiseen etäyhteyksiä ja digitaalisia välineitä hyödyntäen.

Yhdessäoloa ja oppimisen iloa

eYstäväpiiri on ensimmäinen Ystäväpiiri-ryhmä, jossa tutustutaan ja kokeillaan digitaalisia välineitä ja sovelluksia (älykännykkä, tabletti, tietokone) ryhmän toiminnassa. Ryhmässä on kahdeksan henkilöä ja se kokoontuu sekä kasvotusten että etäyhteyden välityksellä yhteensä 12 kertaa. Ohjattujen kertojen jälkeen ryhmäläiset voivat halutessaan jatkaa yhteydenpitoa.

Ryhmässä toiminta suunnitellaan aina ryhmäläisten toiveet ja tarpeet huomioiden, ja sitä ohjaavat koulutetut Ystäväpiiri-ohjaajat. eYstäväpiirissä hyödynnetään Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnasta saatuja kokemuksia. SeniorSurf-toiminnassa rohkaistaan ikääntyneitä ihmisiä tarttumaan tietokoneisiin ja nettiin.

– Joka päivä kun joutuu käyttämään puhelinta ja nettiä, siinä tulee usein kaikkia ongelmia vastaan. Ystäväpiirissä on mukava lähteä yhdessä opettelemaan digitietoutta, tuleva ryhmäläinen kertoo.

– Digitaalisuus mahdollistaa ja laajentaa sosiaalisia kontakteja ja vuorovaikutusta kaiken ikäisten ihmisten välillä. Isolle osalle vanhuksia digitaalisuus on kuitenkin uutta ja pelottavaakin. Epävarmuus omasta osaamisesta ja oppimisesta lisää arkuutta ja voi johtaa lopulta jopa ”digitaaliseen” syrjäytymiseen, sanoo idean alkuunpanija, Ystäväpiiri-ohjaaja ja -kouluttaja Krista Toivonen.

Toivosen mukaan ryhmässä voidaan turvallisessa ilmapiirissä luoda onnistumisen kokemuksia, lisätä pystyvyyden tunnetta ja rohkeutta hyödyntää digitaalisuutta niin sosiaalisessa kanssakäymisessä kuin edelleen muiden palvelujen käytössä.

Toivosen parina toimii pitkän linjan Ystäväpiiri-ohjaajaan Raija Pakkala. Ohjaajana hän haluaa toimia esimerkkinä ryhmäläisille:

On hienoa, että Ystäväpiiri monipuolistuu ja on ilo olla mukana kehityksessä. Itse eläkeläisenä annan tukea ja uskallusta näihin haasteisiin, siis yhteiseen oppimiseen. Saa vapaasti mokata ja silti oppii uutta, ainakin hyväksymään mokansa!

eYstäväpiiri-ryhmä on ensimmäinen laatuaan, ja odotan innolla, mitä uutta hyvää digitalisaatio voi tuoda yksinäisyyden lievittämiseen ja Ystäväpiiri-ryhmämalliin, iloitsee puolestaan pilottia läheltä seuraava Länsi-Suomen alueohjaaja Heidi Rytky-Ylinen.

-  Lämpimät kiitokset Porin kaupunginkirjastolle kokoontumistilojen tarjoamisesta sekä digiosaamisen neuvoista ja tuesta, kiittävät niin Heidi Rytky-Ylinen kuin ohjaajapari Krista Toivonen ja Raija Pakkala.

Ystäväpiiri on tutkitusti toimiva malli

Ystäväpiiri-ryhmätoiminnasta on saatu hyviä tuloksia: osallistujien yksinäisyys on lievittynyt, kokemus terveydestä vahvistunut ja muisti virkistynyt. Ystäväpiiri-ryhmiin osallistuneet iäkkäät ihmiset ovat todenneet, että keskeisiä asioita toiminnassa ovat vertaistuki, kokemusten jakaminen, mukavan yhdessä tekeminen, hyvä yhteishenki ja huumori. Ystäväpiiri-ryhmiin osallistuneista 98 % suosittelee toimintaa muille, ja yli 90 % osallistuneista kokee yksinäisyytensä lievittyneen ryhmän ansiosta.

– Noin kolmannes iäkkäistä ihmisistä kärsii yksinäisyydestä, jonka yhteys terveyteen on verrattavissa jopa tupakkaan. Yksinäisyyden vähentäminen onkin todella tärkeää, korostaa Ystäväpiiri-toiminnan päällikkö Anu Jansson.

Tutkitusti* vaikuttavat Vanhustyön keskusliiton Ystäväpiiri-ryhmät ovat levinneet kymmenen vuoden aikana ympäri Suomen. Ryhmiin on osallistunut yli 10 000 iäkästä ihmistä yli 900 koulutetun ohjaajan toimesta. Ystäväpiiri-mallia hyödynnetään mm. järjestöjen ja yhdistysten toiminnassa sekä kuntien vanhuspalveluissa aktiivisesti.

Heidi Rytky-Ylinen
Länsi- ja Sisä-, sekä Lounais-Suomen alueohjaaja
heidi.rytky-ylinen@vtkl.fi
Ystäväpiiri-toiminta
Vanhustyön keskusliitto ry – Centralförbundet för de gamlas väl ry

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Ei huolta huomisesta – vai vastuullisesti varautuen tuleviin vanhuudenpäiviin?11.12.2018 08:00:00Tiedote

Moni havahtuu pohtimaan vanhuuteen varautumista vasta ikäännyttyään tai jäätyään eläkkeelle. Tuoreen kyselytutkimuksen vastaajista 90 prosenttia sanoo, että vanhuuteen kannattaa varautua erittäin paljon tai jossain määrin. Vastaajat toivovat enemmän tietoa ikääntymisen suunnitteluun liittyvistä teemoista. Vanhustyön keskusliiton koordinoiman Vanheneminen.fi-hankkeen tutkimuksessa selvitettiin yli 50-vuotiaiden tiedontarpeita ja vanhuuteen varautumista. Tutkimukseen vastasi 1004 henkilöä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30:00Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.