Yksinyrittäjien korona-avustuksesta käytetty noin kolmannes

Kunnat ovat vastaanottaneet hieman yli 36 000 yksinyrittäjien koronatukihakemusta. Hakemuksista on käsitelty noin 34 000 ja hyväksyttyjä hakemuksia on vajaat 30 000.

Tiedot käyvät ilmi Kuntaliiton kunnille elokuussa tekemästä kyselystä, johon vastasi 197 kuntaa.

Hallitus on suunnannut yksinyrittäjien tukeen 250 miljoonaa euroa. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt rahoituksen kunnille laskennallisena osuutena siinä suhteessa, kun kunnissa on yksinyrittäjiä.

Kyselyn perusteella yksinyrittäjien tukeen varatusta avustuksesta on tähän mennessä myönnetty noin kolmannes.

- Kunnat toivat esille, että tukea tarvitsevat erityisesti matkailu- ja ravitsemusalan ja henkilöliikenteen kuljetuspalveluiden yritykset sekä yritykset, joiden toiminta perustuu Venäjän rajaliikenteeseen. Tuen tarpeessa ovat myös tapahtuma- ja kulttuurialan yritykset ja tuoreet yritykset, kertoo Alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja Jarkko Huovinen.

- Moni vastaajista katsoi, että teollisuuden toimintaan koronan vaikutukset iskevät vasta viiveellä ja että tukitoimiin tulisi varautua pandemian pitkittyessä. Tukea tarvitaan sekä kehittämiseen että akuutin kustannustilanteen helpottamiseen.

Yksinyrittäjät voivat hakea kunnilta 2000 euron suuruista kertakorvausta, joka on tarkoitettu yrittäjän yritystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin. Tuen tavoitteena on osaltaan turvata se, että yritys pystyy jatkamaan toimintaansa kannattavasti koronaviruksen aiheuttaman kriisin jälkeen.

Kuntaliitto toteutti kunnille 17.8.–20.8.2020 sähköisen kyselyn, johon vastasi 197 kuntaa. Vastausaktiivisuus vaihtelee alle 5 000 asukkaan kuntien 59 prosentista yli 100 000 asukkaan kaupunkien 78 prosenttiin. Kyselyyn vastanneissa kunnissa asuu yhteensä 3,96 miljoonaa asukasta eli 72 prosenttia maan väestöstä.

Jarkko Huovinen, alueet ja yhdyskunnat -yksikön johtaja, p. 040 531 6655, jarkko.huovinen(a)kuntaliitto.fi

Lisätietoja tuesta:

Kuntaliitto: kuntaliitto.fi/yksinyrittajienkoronatuki

Työ- ja elinkeinoministeriö: https://tem.fi/koronavirus/kuntien-valtionavustusexternal link

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Budgetbesluten lindrar anpassningstrycket i kommunernas ekonomi – en besvikelse att nedskärningen enligt konkurrenskraftsavtalet kvarstår16.9.2020 18:54:55 EESTTiedote

Kommunförbundet är i viss mån lättat över att regeringen Marin noterade kommunernas problem och förlängde coronastödet till kommunsektorn till år 2021. Även om stödet inte helt täcker de förluster som coronakrisen ger upphov till, underlättas beredningen av nästa års budget och balanseringen av ekonomin i kommunerna av beskedet om att stödet fortsätter. Det minskar även trycket på höjningar av kommunalskatten.

Riihipäätökset keventävät kuntatalouden sopeutuspaineita - kiky-leikkauksen säilyminen pettymys16.9.2020 17:41:05 EESTTiedote

Kuntaliitto on varovaisen helpottunut, että Sanna Marinin hallitus kuuli kuntien tuskan ja jatkoi kuntakentän koronatukea myös vuodelle 2021. Vaikka tuki ei kata koronan aiheuttamia menetyksiä täysimääräisesti, tieto tuen jatkumisesta helpottaa kuntien ensi vuoden talousarvioiden laadintaa ja talouden tasapainottamista sekä vähentää paineita kunnallisverojen korotuksiin.

Lappland tar hem finska mästerskapet i kommunal marknadsföring9.9.2020 15:06:03 EESTTiedote

Tystnaden vann i marknadsföringstävling Tack vare en originell och produktiv marknadsföring av naturliga styrkor gick årets mästerskap i kommunal marknadsföring till Lappland, för den internationella turistkampanjen ”Sound of Lapland”. Idensalmi stad fick silver för en mångsidig invånarmarknadsföring, och brons gick till samkommunen Kymsote för en service- och varumärkesreform som inkluderade invånarna.