Yksittäisen nuoren kohdalla työelämästä tipahtamisen kulut yhteiskunnalle ovat jopa 1000000€

Mielenterveyden keskusliiton ja Sininauhaliiton yhteinen sote-kiertue jatkuu työ- ja työllisyysteemalla ”Työ mielessä — mielellään mukana” Turun kaupunginkirjaston pääkirjastossa 30.5.2018.

Työttömyys ja vaikeudet työelämässä ovat tuttuja monille päihde- ja mielenterveyskuntoutujille. Työn tekemisen ja osallisuuden esteitä voivat olla sisäisen motivaation puute, systeemin loukut, pelot ja se, että muihin elämän tarpeisiin ei löydy tukea.

Esimerkiksi asunnottomuus, sosiaaliset vaikeudet, ahdistus tai paniikki eivät välttämättä nouse esille työpaikoilla tai TE-toimistojen palveluissa.

Työpaikoilla on oltava toimintamallit sille, miten mielenterveys- ja päihdeongelmat huomioidaan tai otetaan puheeksi ja miten toimintakykyä tuetaan. Kuntoutumiseen tarvitaan usein kokemus siitä, että on tarpeellinen, osallinen ja osaava.

Toivotamme toimittajat mukaan kuulemaan ja keskustelemaan!

Aika: 30.5.2018 klo 12–16
Paikka: Turun kaupunginkirjaston pääkirjasto, Linnankatu 2, 20100 Turku
Ilmoittautuminen ja tiedustelut: sirpa.pollonen@sininauha.fi, puh. 050 560 3851

Koko päivän haastateltavissa ovat Mielenterveyden keskusliiton kuntoutusneuvoja Milla Ristolainen ja toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka. Jyrki Rinta-Jouppi on tavattavissa oman esityksensä jälkeen.

Lisätietoa: Eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan kannanotto 11.5.2018.

OHJELMA
11.30                Ilmoittautuminen aukeaa

12.00                Tervetuloa Turkuun! / Ulla-Maija Nikula, toimitusjohtaja, Fingerroosin  säätiö

12.15                Työ mielessä / Olavi Sydänmaanlakka, toiminnanjohtaja, Mielenterveyden keskusliitto

12.45                Mielekäs työ – työn monet muodot ja kasvot / Seppo Nikula, toiminnanjohtaja, Varsinais-Suomen Sininauha ry

13.15                Kulttuurituokio: Kuinka tulla turkulaiseksi? / Markku Heikkilä

13.30                KAHVI

14.00                Arjen toimintakyvystä varsinaiseen työkykyyn / Milla Ristolainen, kuntoutusneuvoja, Mielenterveyden keskusliitto

14.30                Kokemustarinoita / Lotta Kulola: Yhteiskunnan ulkopuolelta osallisuuden kokemuksiin & Jonita Arema: Työllistyminen

15.00                Miten sytytetään työllistettävän sisäinen motivaatio? / Jyrki Rinta-Jouppi, kouluttaja, Mielenterveyden keskusliitto

15.30                Keskustelua ja ajatusten vaihtoa

16.00                Tapahtuma päättyy

Sininauhaliitto, Opastinsilta 7 A, 00520 Helsinki

Mielenterveyden keskusliitto

Mielenterveyden keskusliitto on vuonna 1971 perustettu valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka valvoo ja ajaa mielenterveyspotilaiden ja -kuntoutujien sekä heidän läheistensä etuja yhteiskunnassa, toimii asiantuntijana heitä koskevissa kysymyksissä ja kehittää tarvittavia palveluja. Toiminnan punainen lanka on vapaaehtoisuus, tasavertaisuus ja vertaistuki. Toiminnassa yhdistetään kokemusasiantuntemus ja ammatillisuus.

Mielenterveyden keskusliitto, Malmin kauppatie 26, 4 krs, 00700 Helsinki

Tieto- ja tukipiste Tiltti: pelaajat tarvitsevat tukea17.8.2018 08:49Tiedote