Yksityinen hyvinvointiala maksoi yhteisöveroja 45 miljoonaa euroa – koko verojalanjälki noin 2 miljardia

Verohallinnon tuoreiden tietojen mukaan Hyvinvointiala HALI ry:n jäsenet maksoivat yhteisöveroja 44,7 miljoonaa euroa vuonna 2018. Verokertymän kasvu oli reilut kolme prosenttia edellisvuoden 43,3 miljoonasta eurosta.

HALIn jäsenten verotettava tulo oli 225,9 miljoonaa euroa vuonna 2018. Myös verotettavat tulot kasvoivat reilut kolme prosenttia edellisvuoden 219,3 miljoonasta eurosta.

HALIn jäsenten koko verojalanjälki nousee yli 2 miljardiin euroon, kun mukaan lasketaan palkkojen ennakonpidätykset, työnantajamaksut ja hankintoihin sisältyvä arvonlisävero, jota hyvinvointialalla ei pääsääntöisesti voida vähentää.

- Yksityinen hyvinvointiala tukee yhteiskuntaa monella tavalla. Verotulojen lisäksi yksityiset tuottavat laadukkaita ja kustannustehokkaita palveluja, jotka hillitsevät sote- ja varhaiskasvatusmenoja. Julkisten palvelujen tuottavuus on tärkein tekijä kestävyysvajeen taittamiseksi. Sote-uudistus tarvitsee onnistuakseen myös yksityisiä tuottajia, HALIn talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva sanoo.

HALIn jäsenet tuottavat muun muassa vanhus- ja vammaispalveluja, lääkäripalveluja, lasten ja nuorten palveluja, suun terveydenhuoltoa, kuntoutusta, päihde ja mielenterveyspalveluja sekä toimivat alan järjestötyössä.

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija

joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Valtion sitouduttava koronapandemiasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen29.5.2020 13:09:40 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on päättänyt 13.5.2020, että asiakkaiden kanssa lähikontaktissa työskentelevien pitää käyttää kasvosuojusta sosiaalihuollon ympärivuorokautisissa toimintayksiköissä ja kotiin annettavissa palveluissa. Päätös on perusteltu, mutta ei vastaa hoivakotien ja kuntien kysymykseen: korvaako valtio suojautumisesta aiheutuneet lisäkustannukset?

Hyvinvointiala HALI ry: Koronakustannusten korvaamiseen kansallinen ratkaisu20.5.2020 13:18:31 EESTTiedote

Koronapandemia on aiheuttanut kansallisen kriisin, joka vaikuttaa kaikkiin – yksilöihin ja organisaatioihin. Tällöin on luonnollista, että kriisin hoidosta aiheutuvista kustannuksista kannetaan yhdessä vastuuta. Hyvinvointiala HALI ry esittää, että valtio sitoutuu korvaamaan koronapandemian aiheuttamat lisäkustannukset kaikille hyvinvointipalvelujen tuottajille, julkisille ja yksityisille.